گویا:

دام را از میدان‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنید/ نذورات عید قربان در منازل و کنار خیابان ذبح نشود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه دام باید از میدان‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود، گفت: نذر عید قربان در منازل و کنار خیابان ذبح نشود.

دام را از میدان‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنید/ نذورات عید قربان در منازل و کنار خیابان ذبح نشودبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، در خصوص توصیه های بهداشتی ذبح دام به مناسبت عید قربان، گفت: قربانی کردن یکی از ارزش های بسیار مهم در مراسم عید قربان است و مسلمانان برای آن جایگاه ویژه ای قائل هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: شرایط فعلی ایجاب می کند، مراقبت های ضروری اعمال شود تا سلامت مردم به سبب قربانی کردن دام به خطر نیفتد، بنابراین افرادی که به هر طریقی در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا اینکه با لاشه، امعاء و احشاء ، پوست و گوشت تازه حیوان سر و کار دارند، باید مراقب باشند تا به بیماری هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است بعضی از بیماری های واگیر در حیوان وجود داشته باشد، اما حیوان دارای علائمی نباشد که از طریق آن بتوان به بیماری اش پی برد.

بیماری تب کریمه کنگو؛ مهم ترین بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان

گویا گفت: یکی از مهم ترین بیماری هایی که از حیوان به انسان قابل انتقال است، بیماری تب کریمه کنگو است، این بیماری افرادی را که به کار ذبح یا جابه جایی حیوان اشتغال داشته یا به نگهداری از دام در کنار منازل خود مبادرت می ورزند، درگیر می کند و همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سروکار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قر ار گیرند.

وی تصریح کرد: چنانچه فردی بدون آگاهی و شناخت با حیوان تماس داشته باشد، مبتلا می شود، بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه در این رابطه ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تمام افراد موظف هستند، به توصیه های سازمان دامپزشکی توجه کافی کرده و دستورات این سازمان را رعایت کنند. یکی از مهم ترین توصیه های سازمان دامپزشکی این است که دام از میدان های تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود، چراکه در این میدان ها کنترل های کافی توسط سازمان اعمال شده است.

وی گفت: هموطنان باید توجه باشند که از خرید دام از افراد نانشناس یا افرادی که آن را در کنار خیابان ذبح و به فروش می رسانند، یا افرادی که لاشه و گوشت حیوان را خرید و فروش می کنند، خودداری کنند.

گویا بیان کرد: باید دقت شود که گوشت حیوانی که تازه ذبح شده است، می تواند عامل انتقال بیماری باشد، بنابراین گوشت ها بعد از نگهداری در شرایط ویژه ( 24 الی 48 ساعت در یخچال) خرد و تکه تکه شوند، در غیراین صورت می تواند آلوده کننده باشد.

وی اظهار کرد: روی پوست حیوان تازه ذبح شده، ممکن است، تعداد زیادی کنه وجود داشته باشد و چنانچه روی بدن انسان قرار بگیرد، بیماری تب کریمه کنگو و سایر بیماری های واگیردار را منتقل می کند و حتی له کردن کنه ای که روی پوست انسان قرار گرفته، اقدام خطرناکی است که می تواند بیماری را در پی داشته باشد.

ضرورت جلوگیری از تماس و بازی کودکان با دام

وی با بیان اینکه باید از تماس و بازی کودکان با دام جلوگیری شود، گفت: شست و شوی دست ها در هنگام تماس با دام ضروری است و چنانچه بعد از تماس با دام علائمی همچون تب، خونریزی از بینی، دهان، دستگاه گوارش و مجاری ادراری و کبودی پوست مشاهده شد، بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه تماس با حیوان منجر به ابتلا به بیماری های دیگری همچون تب مالت و سیاه زخم نیز می شود، افزود: ذبح کردن در خیابان و منازل می تواند به عنوان عامل خطرآفرین جدی به جای یک نفر چند نفر را در معرض ابتلا قرار دهد و لذا هموطنان میدان هایی که سازمان دامپزشکی تعیین کرده را برای ذبح انتخاب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار