هاشمی در پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری؛

درآمد ۱۲ میلیاردی شرکت‌های دانش بنیان در سه سال گذشته/ صادرات ۵۲۰ میلیون دلار محصول به خارج از کشور

سرپرست وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در سه سال‌ گذشته شرکت‌های‌ دانش‌بنیان ١٢میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری عصر امروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ ضمن مطرح ساختن این موضوع که یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید تحقق اقتصاد دانش بنیان است، گفت: فراهم آوردن ابزار‌ها برای تحقق اقتصاد مبتنی بر علم نیازمند همکاری است.

وی ادامه داد: همکاری می تواند موثر باشد که به اقتصاد دانش بنیان و خلق ایده و نوآوری کمک کند و  منجر به تحقق نوآوری شود که عامل اصلی و محرک اقتصاد دانش بنیان است.

سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری امسال به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از ابزار‌های تحقق اشتغال پایدار و پی ریزی کشور را دانش و نوآوری دانست همچنین بر اساس تاکیدهای رهبر معظم انقلاب بر مرجعیت علمی، وظیفه علم و فناوری را بیش از پیش مهم مطح کرد.

 هاشمی با اشاره به اینکه میتوان توان و پتانسیل کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان برد، اظهار کرد: مطابق گزارش های جهانی ایران در حوزه علم و فناوری جایگاه ١٦ و اول جهان اسلام را دارد و ٢ درصد مقالات دنیا به نام دانشمندان ایرانی ثبت شده اند و این درحالی است که کشور ایران ١ درصد از جمعیت جهان را دارد و ما در سال ٢٠١٦ توانستیم مقام نخست را از نظر شتاب علمی به دست بیاوریم آن هم در زمانی که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته رتبه منفی داشتند.

 وی تصریح کرد: چهل و یک پارک علم و فناوری، ٣٥٧ انجمن علمی و یک هزار و ۱۵۰ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری داریم که پتانسیل علمی کشور را بالا برده اند و در سه سال گذشته شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری از فروش محصولات فناورانه خود ١٢ میلیارد تومان درآمد داشتند و توانستند ۵۲۰ میلیون دلار محصول  دانش بنیان به کشور‌های دیگر صادر کنند. 

سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ضمن مطرح کردن این موضوع که ضرورت جامعه دانشگاهی حرکت به سمت نوآوری علوم پایه و مهندسی است، اظهار کرد: ایران در سال ٢٠١٧ طبق شاخصه‌ها در رتبه ٧٥ قرار گرفته که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد کرده است.

 هاشمی خاطر نشان کرد: زمان آن رسیده است که با کمک نقش آفرینان، پژوهشکده‌ها، نهاد‌های غیردولتی و شرکت ها را در عرصه رقابت پذیری بین المللی وارد کنیم و لازم است همه نهاد‌های متولی نقش حمایتی خود را بازی کنند و با تداوم این راه شاهد حضور شرکت‌های فناوری ایران در جهان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار