حضور پرفروغ دستبافته های هنرمندان سردرودی در نمایشگاه فرش دستباف تهران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: نقش آفرینی تابلو فرش سردرود در موفقیت هرچه بیشتر برنامه های تبریز 2018 لازم و ضروری است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حسین نجاتی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی دربازدید از سالن اختصاصی تابلو فرش سردرود در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف تهران بر ایجاد شهرک صنفی تابلو فرش سردرود تاکید کرد .

کاظم صحتی رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود نیز معتقد است با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور و کل صنوف ، امسال سالن اختصاصی تابلو فرش سردرود در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی فرش تهران سال خوبی را پشت سر گذاشت .

وی افزود: : با توجه به تجربه کسب شده در دو سال اخیر در سالن اختصاصی تابلو فرش ، امسال تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود نسبت به سال قبل تجربه خوبی بر تجربیات خود افزودند چراکه نمایشگاه فرش تهران بزرگترین رویداد فرش جهان است و امسال بیست و ششمین تجربه خود را پشت سر گذاشت .

وی در ادامه با تاکید بر با تدابیری اتخاذ شده از سوی تنها اتحادیه تابلو فرش کشور « سردرود » گفت : با همکاری مرکز ملی فرش ایران و همراهی ستاد اجرایی نمایشگاه ، سردرود و تولید کنندگان تابلو فرش این شهر با انسجام و وحدت در قالب یک سالن اختصاصی موفق شدند ، تولیدات خود را مستقیم در معرض نمایش بگذارند.

صحتی همچنین به اظهارات غرفه داران ، تجار و علاقمند به تابلو فرش سردرود نیز اشاره دارد و می گوید : با ایجاد این سالن ، تهیه و عرضه تابلو فرش برای هر سه طیف سهل الوصول و راحت از قبل شده است .

لازم به ذکر است ، امسال برای اولین بار یک غرفه به عنوان پایلوت برای ارائه تابلو فرش با شناسنامه صادره از طرف اتحادیه تابلو فرش ، مورد بهره برداری قرار گرفت که تحسین و تایید مسئولین امر واقع شد .

طی روزهای گذشته غرفه داران با تجار تابلو فرش مراودات تجاری موفق انجام دادند که منجر به ارائه سفارش از این تجار شد و امسال به ترتیب تجار تابلو فرش کشور چین ، هند ، ژاپن ، امریکا بیشترین بازدید را از این سالن داشتند .

گفتنی است موضوع ساخت شهرک صنفی تابلو فرش سردرود با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، شرکت شهرک های صنعتی ، شهرداری و شورای اسلامی شهر سردرود و اتحادیه تابلو فرش مدتی است در دستور کار مسولین استانی قرار دارد .

امسال سومین سال پیاپی است که سردرود از سالن اختصاصی برخوردار است ؛ سردرودی ها در نمایشگاه بین الملی فرش تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان ، فضایی حدود ١٧٠٠ متر در قالب ٣٥ غرفه متشکل از ١٠٠ کارگاه تولیدی ، تولیدات هنرمندانه خود را به نمایش گذاشته اند .

همچنین سردرود ، تنها شهری از استان آذربایجان شرقی است که دارای سالن اختصاصی با نظارت و مدیریت تنها اتحادیه تابلو فرش کشور است ؛ از این رو اکثر بازدید کنندگان این اقدام را تحسین و علاقه مندند که از سردرود ، پایتخت تابلو فرش جهان بیشتر بدانند .

در خصوص تعداد بافندگان و هنرمندان و نیز افراد شاغل مرتبط فرش سردرود ، آمار دقیقی تاکنون ارائه نشده است ولی آنچه طبق برخی برآورده ها بدست آمده ، در این شهر حدود 7000 نفر به این حرفه مشغول بوده و نزدیک به 4000 دار قالی فعال می باشد ، در همین رابطه بیش از صدها نفر نیز در مشاغل مرتبط نظیر : تجارت فرش ، رنگرزی ، فروشندگی مصالح ، طراحی نقشه قالی ، تولید ابزار آلات و … مشغول به فعالیت بوده و از طریق آن امرار معاش می کنند. عمده درآمد اهالی این شهر نیز از طریق قالی بافی صورت گرفته و اشتغال به فرش بعنوان مهمترین و اصلی ترین حرفه مردم سردرود به حساب می آید.

بیشترین حجم تولید فرش سردرود را امروزه تابلوهای هنری تشکیل می دهند . از نقش زنان نیز در این عرصه نباید گذشت ، هر چند تعداد کمتری از زنان سردرودی در این حرفه فعالیت دارند ولی حضور غیرمستقیم آنها در این رابطه قابل ملاحظه است.

 

انتهای پیام/ش

تاکید بر ایجاد شهرک صنفی تابلو فرش سردرود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.