معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛

ایران رتبه اول رشد علمی و فناوری در دنیا را دارد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر ایران در نرخ رشد علم و فناوری در بین 25 کشور دنیا رتبه اول را دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در افتتاحیه ساختمان مرکز رشد پارک علم و فناوری استان کردستان، گفت: ما باید مسیر دیگری را دنبال کنیم چرا که نیازمند تحول فکری هستیم.

وی افزود: با وجود پتانسیل بالا در دانشگاه‌ها و حضور نیروهای توانمند، اما متاسفانه هنوز به رونق اقتصادی جهانی فاصله زیادی داریم.

احمدی تصریح کرد: تلاش ما این است تا فضایی هم‌افزا و رونق بخش را ایجاد کنیم.

وی گفت: ما باید زنجیره‌ای را در حلقه توانمندی ایجاد می‌کردیم که خلق فناوری و تولید ثروت و ایجاد اشتغال و فضای رشد و تحرک می‌کرد که برای این منظور نیازمند ایجاد زیرساخت‌هاى لازم و نگرش و ساختارها بودیم که تا حدودی این فضا را فراهم سازیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش پایگاه جهانی نوآوری در سال 2012، ایران رتبه علمی 104 را در دنیا داشتیم که الان رتبه 75 را با مجموعه 85 شاخص داریم.

وی افزود: سهم ما در سال 2012 از تولید مقاله 0.8 درصد بود که در حال حاضر به 1.8 درصد رسیده است.

احمدی تصریح کرد: هدف ما این نیست که فقط مقاله‌نویسی در جهان داشته‌ باشیم بلکه باید از تک شاخصی خارج شویم و در تولید مقالات برتر و تولید فناوری حضور داشته‌ باشیم.

وی اظهار داشت: در سال 2012 سهم ما از مقالات برتر 1.4 بوده که در طول این چهار سال به 2.4 درصد رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و فناوری خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه‌های ما در بین دانشگاه‌های برتر دنیا صفر بوده است اما در حال حاضر 18 دانشگاه برتر را در سطح دنیا داریم و از رتبه 32 جهانی به رتبه 13 رسیده‌ایم.

وی افزود: نرخ رشد علم و فناوری در بین 25 کشور دنیا رتبه اول را داریم این در حالی است که در سال 2012 رتبه 25 را داشتیم.

احمدی بیان کرد: دگرگونی که ایجاد می‌شود آوردن علم در اثرگذاری زندگی مردم و تولید ثروت برای جامعه است.

وی ادامه داد: تفکری که امروز در دنیا وجود دارد استفاده از علم برای تولید ثروت است که شایان توجه بیشتر به این مقوله در کشور هستیم.

احمدی ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید داری مرکز رشد و فناوری و کارآفرینی و اشتغال‌زایی و انتقال دانش باشند و شرکت‌های تجاری‌سازی باید در دانشگاه‌ها بیشتر حضور داشته‌ باشند.

وی عنوان کرد: عامل اصلی توسعه علم و فناوری استان در ایجاد پارک‌های علم و فناوری است زیرا استان پتانسیل نرم‌افزاری و علمی و دانشجویی و ظرفیت علمی را دارا است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری اظهار داشت: باید برای استان‌های کم‌برخوردار روش تولید ثروت از طریق علم را دنبال کنیم.

وی افزود: خیرین و بخش خصوصی باید وارد کار شود زیرا این‌ها جزئی از این اکوسیستم هستند.

احمدی در پایان اظهار داشت: در استان کردستان ذهن‌های خلاق و پتانسیل‌های لازم برای تولید ثروت وجود دارد که لازمه توجه به آن است.

انتهای پیام/م

18 دانشگاه کشور در بین دانشگاه‌های برتر دنیاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.