مدیرکل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد:

یکی از دلایل عمده بی‌سوادی در کشور وجود آموزش‌ و پرورش عمومی اختیاری است

یکی از دلایل عمده بی‌سوادی در کشور وجود آموزش‌ و پرورش عمومی اختیاری است در حالی‌ که در کشورهایی مانند قزاقستان که موفق شده‌اند آمار بی‌سوادی را به صفر نزدیک کنند وجود آموزش‌ و پرورش عمومی اجباری بوده است اما در کشور ما آدرس و مشخصات دقیق بی‌سوادان در دسترس نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرکل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور   امروز در آیین گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی و جشنواره تجلیل از دستگاه‌های برتر در زمینه رفع بی‌سوادی اظهار کرد: این‌ که بی‌سوادی در کشور وجود دارد و به‌ عنوان یک معضل فرهنگی و اجتماعی فرصت بروز پیدا می‌کند به‌ این‌ علت است که افرادی که باید در وقت خودش در مدرسه باشند و تحصیل علم کنند، به دلایل مختلفی حضور ندارند.

رسول جمشیدی در تشریح دلایل عدم حضور افراد در وقت خودش در مدرسه، افزود: اولین دلیل را باید در مشکلات فردی جستجو کرد که به دلایلی افراد دیرآموز هستند و نمی‌توانند درس بخوانند، البته مشکلات خانوادگی نیز در تأخیر در سوادآموزی افراد مؤثر است، در برخی خانواده‌ها پدر اجازه تحصیل فرزندان خود به‌ خصوص دختران را نمی‌دهد.

مدیرکل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور نامساعد بودن شرایط محیطی مانند دوری از مدرسه و شرایط سخت جغرافیایی را از دیگر عوامل تأخیر در ورود به جرگه باسوادان دانست و تصریح کرد: برخی از قومیت‌ها و یا حاشیه‌نشین‌ها، اجازه تحصیل فرزندان خود را نمی‌دهند.

وی یکی دیگر از عوامل تأخیر در سوادآموزی را فقر اقتصادی و مالی دانست و یادآور شد: خیلی از خانواده‌ها تمایل به تحصیل فرزندان خود را دارند اما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی خانوار خود موفق به این امر نمی‌شوند، البته باید به خاطر داشت که معضل بی‌سوادی تنها مشکل ایران نیست و همه کشورها به‌ نوعی درگیر آن هستند.

جمشیدی با بیان این‌که اصفهان در همه عرصه‌ها به‌ خصوص سوادآموزی پیشتاز و پیشرو در بین بقیه استان‌ها است، عنوان کرد: سه اصل انعطاف‌پذیری، مشارکت و سودمندی را در نهضت سوادآموزی پیگیری می‌کنیم؛ جمعیت 8.8 میلیون نفری بی‌سواد کشور برای ما زیاد است، اما با همه مشکلات مالی و اعتباری و دیگر مشکلات ذکر شده، سرشماری‌ها حاکی از بالندگی و رشد فزاینده کشور در عرصه باسوادی است.

وی در توصیف علل بی‌سوادی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عمده بی‌سوادی در کشور وجود آموزش‌ و پرورش عمومی اختیاری است در حالی‌ که در کشورهایی مانند قزاقستان که موفق شده‌اند آمار بی‌سوادی را به صفر نزدیک کنند وجود آموزش‌ و پرورش عمومی اجباری بوده است اما در کشور ما آدرس و مشخصات دقیق بی‌سوادان در دسترس نیست.

مدیرکل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور از دیگر عوامل بی‌سوادی در کشور را کمبود منابع انسانی متخصص و عدم برنامه‌ریزی مناسب و متناسب دروس تدریسی با نیازهای مخاطب سوادآموزی دانست و گفت: در عین سوادآموزی باید به نیازهای مخاطب نیز توجه شود، کشاورزی که در سوادآموزی شرکت کرده است لازم است تا روش‌های آفت کشی را نیز فرا بگیرد.

وی ادامه داد: تداوم روش خود اظهاری در میزان سواد باعث می‌شود که آمار بی‌سوادی کشور بالا نشان داده شود، در تحقیقات به مواردی برخورد کرده‌ایم که شخصی مدرک کارشناسی ارشد داشته است اما خود را بی‌سواد مطلق معرفی کرده است، پایین بودن سطح آموزش‌ها نیز در رجعت به بی‌سوادی مؤثر است.

جمشیدی با بیان اینکه تا سال 91 عزم جدی برای رفع بی‌سوادی در کشور از سوی مسؤولان وجود نداشته، گفت: بودجه و برنامه‌های سازمان با هم تناسب ندارد، تنها 30 درصد از نیازهای سوادآموزی کشور مصوب شده است که از این 30 درصد هم تنها میزان 70 درصد آن محقق شده است، عدم ثبات ساختاری نظام آموزش‌ و پرورش سبب بی‌سوادی نیز شده است.

وی با استناد به اسناد بالادستی آموزش‌ و پرورش کشور خاطرنشان کرد: سوادآموزی باید با همکاری همه دستگاه‌ها محقق شود، مصوبه سال 93 دولت یازدهم، سازمان نهضت سوادآموزی کشور را ملزم به تقدیر از ارگان‌های فعال در امر رفع بی‌سوادی کرده است، باید بخشی‌نگری و جزئی‌نگری را به کلی‌نگری تبدیل کنیم.

مدیرکل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پایان با استقبال از همه ارگان‌هایی که حاضر به همکاری در رفع بی‌سوادی هستند، اظهار کرد: بیش از 40 ارگان و نهاد خصوصی برای رفع بی‌سوادی با آموزش‌ و پرورش تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند و ما همچنان دست طلب یاری را به سمت دیگر نهادهای غیردولتی نیز دراز می‌کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

بی‌سوادی بیش از 8 میلیون ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار