در اختتامیه دومین دوسالانه کتاب سال عاشورا مطرح شد؛

جای خالی آثار کودک در دومین دوسالانه جایزه دعبل/ پژوهش‌های عاشورایی نیازمند تحقیق در تاریخ اجتهادی است

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: امروزه احتیاج به تاریخ اجتهادی داریم و شرط آن این است که روایات از نظر سند تاریخی بررسی‌ شود.

جای خالی آثار کودک در دومین دوسالانه جایزه دعبل/ پژوهش‌های عاشورایی نیازمند تحقیق در تاریخ اجتهادی استبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه دومین دوسالانه کتاب سال عاشورا(جایزه دعبل) با حضور محمدرضا سنگری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، میثم غضنفری مدیر عامل بنیاد دعبل خزاعی، مصطفی خورسندی مدیر خانه مداحان کشور، غلامرضا سازگار مداح اهل بیت (ع) و مهدی عاصفی در سالن سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سنگری با بیان ابیاتی از سید الشهدا (ع) و ارائه گزارشی از فعالیت‌های دومین دوسالانه جایزه دعبل گفت: دوره اول در سال۱۳۹۴ با بررسی آثار سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در ۱۸ رشته فرهنگی و هنری برگزار شد و ۲۰ اثر به عنوان برگزیده اعلام شد.

وی در ادامه بیان کرد: دوره دوم با حضور ۳۴۳ اثر در ۱۹ رشته برگزار شده است و ۷ برگزیده و ۱۱ تقدیر خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، افزود: ۶۹ اثر از آثار ارسال شده درباره پژوهش‌های فرهنگی است که بسیار خرسند هستیم جوانان ما وارد میدان پژوهش‌های عاشورایی شدند.

سنگری توضیح داد: ما در حوزه شعر نیاز به درنگ و توقف جدی‌تری داریم که خوشبختانه سروده‌های عاشورایی خوبی در این چند سال پیدا شده است و ما چند پله‌ای بالاتر ایستاده‌ایم​. همچنین در حوزه پژوهش، ۴۴ اثر به دبیرخانه راه پیدا کرده است و در عرصه شعر نوحه با افزایش چشمگیری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: البته ما در حوزه‌های بسیاری چون ادبیات نمایشی، عکس و هنرهای تجسمی ضعف داریم. متاسفانه امسال ما در عرصه شعر کودک و خوشنویسی که از پایه‌های اصلی هنر است، هیچ اثر برگزیده‌ای نداشتیم، امیدوارم این اشاره‌ها مبنی بر نبود حوزه‌های کودک، خوشنویسی و تجسمی باعث جبران شدن تولید آثار در این حوزه‌ها شود.

اسفندیاری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، در ادامه مراسم، با طرح این سوال که مهم‌ترین اثر پژوهشی و نگارشی در حوزه امام حسین(ع) چیست، بیان کرد: به نظر من مهم‌ترین کار در عرصه امام حسین (ع) نگارش تاریخ اجتهادی است که آن‌چیزی که درباره امام حسین (ع) تاکنون نوشته شده، هیچ کدام از آنها تاریخ اجتهادی نیست و ما تاریخ اجتهادی درباره امام حسین (ع) نداریم. حتی در برخی از کتاب‌ها به صورت داستان آمده ولیکن اشاره‌ای به تاریخ نشده است.

وی افزود: شرط این کار اجتهاد تاریخی است، چنان فقهیان، باید کار اجتهاد تاریخی کنیم و فقه تاریخ را بیان کنیم. اولین گام بررسی سند تاریخ روایت است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اسفندیاری در ادامه تصریح کرد: روایات عاشورا به سه بخش از مدینه تا کربلا، روایات ائمه معصوم از کربلا و روایات ناقلان از ناقلان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، در واقع ما امروزه احتیاج به تاریخ اجتهادی داریم و شرط آن این است که روایات از نظر سند تاریخی بررسی‌ شود.

در ادامه مراسم با حضور داوران از برگزیدگان دومین دو سالانه جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) تقدیر شد.

 

اسامی برگزیدگان دومین دوسالانه جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا)

سعید کیایی در بخش ادبیات داستانی تقدیر شد و هیچ اثری به عنوان برگزیده در این بخش انتخاب نشد.

در رشته تجسمی از اثر اردشیر صالح پور برای تابلوی «عزیمت مسلم ابن عقیل از مدینه تا کوفه» تقدیر شد.

در رشته پژوهش هنری از اسدالله علی عسگری برای کتاب «آموزش موسیقی پیش خوانی» تقدیر شد.

در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، نقی سلیمانی برای کتاب «پیامبر و فرزندانش» مورد تقدیر قرار گرفت و در رشته تصویرگری تندیس برگزیده به رضا مکتبی برای کتاب «پیامبر و فرزندانش» تقدیم شد.

در بخش فرهنگ و تاریخ به داوری سنگری، اسفندیاری، رضا بابایی، رضا مختاری، محمد جواد محمودی، حسین تقی زاده، محمود اکرامی فر و جبار رحمانی تندیس برگزیده این حوزه به مصطفی صادقی کاشانی برای کتاب «تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف» اهدا شد.

در بخش پژوهش های اجتماعی و فرهنگی تندیس برگزیده به محسن حسام مظاهری برای کتاب «سوگ شیعی» اهدا شد  و از مهدی مسائلی برای کتاب «سلوک ماتم» تقدیر شد.

در بخش ترجمه نیز هیئت داوران از مظهر ادوانی برای کتاب «روضه الاحباب» تقدیر کرد.

تندیس برگزیده در بخش ادبیات در رشته شعر به استاد غلامرضا سازگار برای کتاب «آتش مهر» اهدا شد.

در ادامه در بخش نوحه تندیس برگزیده به مهدی آصفی مداح اهل بیت (ع) برای کتاب «مراثی خوشدل» اهدا شد.

در بخش ادبیات نمایشی، تندیس برگزیده به محمد رحمانیان برای نمایشنامه «اسبها سال ۵۹ هجری» تعلق گرفت و از مرید قنبری برای نمایشنامه «هفده مجلس شبیه خوانی» تقدیر شد.

در بخش ادبیات داستانی از اثر نویسنده «فردا مسافرم» و مریم بصیر برای کتاب «شب‌های حرمخانه» تقدیر شد و هیچ اثری در این حوزه به عنوان برگزیده اعلام نشد.

مهدی امین فروغی برای کتاب «محتشم نامه» در بخش پژوهش ادبی مورد تقدیر قرار گرفت و حمیدرضا جدیدی برای کتاب «بند بند عشق» تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.