پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران برای گردش پایان هفته؛

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشان محله عودلاجان

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم تابستانی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از پایتخت پر از دود و دم باید آدرس مکان دیدنی خوب داشته باشید تا حال و هوای خوبی برای شروع هفته کاری جدید برای شما ایجاد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، بقعه متبرک "امامزاده یحیی(ع)" شهر تهران با 1500 متر مربع مساحت است که در ناحیه 2 منطقه 12 پایتخت قرار دارد و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. امامزاده یحیی(ع) در کوچه‌ای به همین نام در خیابان ری، نرسیده به خیابان شهید مصطفی خمینی و  در یکی از محلات قدیمی شهر که سال ها پیش به عود لاجان مشهور بود، واقع شده است.

 

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

 

بنای امامزاده یحیی(ع) به 800 سال پیش و به دوران خوارزمشاهیان می رسد، امامزاده دارای صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه کاری، سرداب، گنبد کاشی مخروطی شکل و همچنین سقاخانه است.

در سال 1318 ه.ش. بنای امامزاده  یحیی(ع) و صحن آن به طور کلی تخریب شد، اما  مرقد زیارتگاه که در عمق چهار متری زمین و در یک سرداب قرار داشت محفوظ ماند.

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

در سال 1319 ه.ش.  در قسمتی از اراضی آن یک مؤسسه دولتی احداث شد،در سال 1320 ه.ش. تجدید بنای بقعه و صحن، توسط وزارت فرهنگ پیگیری و انجام شد. بنای جدید بر اساس نقشه برج قدیمی و با همان ابعاد دوباره سازی و مرمت شد و به فضای داخل گنبد، خانه افزوده شد.

 ایوان، کفش کن، اتاق موزه و دفتر آستانه و کتابخانه به تدریج تا سال 1330 ه.ش. به بنا اضافه شده  و کاشی کاری گنبد و تزئینات ملحقات بنا هم انجام شده است.

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

 

وجود کهنسالترین درخت چنار در حیات امامزاده یحیی(ع)

در داخل حیات امامزاده‌ یحیی(ع)، کهن‌ترین درخت چنار قرار دارد و نکته جالب این است که این درخت چنار در فهرست وزارت فرهنگ و اداره باستان ‌شناسی با شماره سه  در سال ۱۳۳۰ ، به ثبت رسیده و حدود ۸۰۰ سال دارد که  قطر آن حدود هفت متر است‌.

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

در بخش زيرين بقعه امامزاده يحيی(ع) صندوق عتيقه‌ منبت‌كاری شده‌ای در ويترين قرار دارد كه در سال 895 هـ. ق به دستور ملكشاه غازی به وسيله دو برادر به‌نام‌های استاد حسين و استاد محمد لواسانی ساخته شده است، اما متاسفانه برای زائران قابل مشاهده نيست چراكه قسمت زيرين بقعه در ايامی خاص چون تاسوعا، عاشورا، 28 صفر و برای افرادی خاص باز می شود.

امکانات امامزاده یحیی(ع)

وجود چندین درخت در حیاط امامزاده یحیی(ع)  هوای مطبوع و خنکی را برای زائران فراهم می کند.گشت زدن در کوچه پس کوچه های محله امامزاده یحیی(ع) و تماشای معماری جذاب برخی از خانه های این محله که هنوز به برج های بی قواره تبدیل نشده اند نیز خالی از لطف نخواهد بود.

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

 به دلیل نزدیکی امامزاده یحیی(ع) به مرکز شهر تهران و وجود انواع مراکز تهیه غذا و رستوران، دیگر دغدغه ناهار نخواهید داشت و  می توانید با قیمتی مناسب، ناهار دلخواه خود را میل کنید.

 

 بهترین راه دسترسی به امامزاده یحیی(ع)

امامزاده یحیی از شمال به خیابان امیرکبیر، از شرق به خیابان ری، از جنوب به خیابان15 خرداد و از غرب به خیابان شهید مصطفی خمینی می رسد و شما می توانید برای رفتن به این زیارتگاه از وسایل نقلیه عمومی چون مترو و اتوبوس استفاده کنید. برای سفر با مترو با پیاده شدن در ایستگاه 15 خرداد و یا ایستگاه بهارستان خود را به این امامزاده برسانید و ساعات آرام و توام با معنویت خود را در آن سپری کنید.

امامزاده یحیی(ع) نگین درخشنده در محله عودلاجان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار