مقام کره جنوبی: طرز رفتار کنونی کره شمالی پیام‌آور طالعی بد برای آینده‌ شبه‌جزیره کره است

یک مقام کره جنوبی گفت اگر آمریکا یک پنجمِ زمان و تلاش‌هایی را که برای مذاکرات مربوط به برجام صرف کرده بود، به موضوع هسته‌ای کره شمالی اختصاص می‌داد، این معضل تاکنون حل شده بود.

مقام کره جنوبی: طرز رفتار کنونی کره شمالی پیام‌آور طالعی بد برای آینده‌ شبه‌جزیره کره استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، کریستین امانپور، مجری این شبکه، در بخشی از مصاحبه اختصاصی با چونگ این مون، مشاور ویژه امنیت ملی مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی، گفت: ما شاهد شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران (برجام) در دوران دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا، بودیم. در آن مذاکرات، فقط چوبدستی (تهدید) وجود نداشت، بلکه از روش ارائه هویج (مشوق ها) نیز استفاده می‌شد (انتقاد تلویحی به روش قلدرمأبانه ترامپ). آیا به نظر شما آمریکا می‌توانست زمان بیشتری برای تعامل با کره شمالی صرف کند و از روش‌های مشابه مذاکره با ایران برای کره شمالی نیز استفاده کند؟

چونگ این مون پاسخ داد: بله، من شخصاً بر این باورم که اگر آمریکا حتی یک پنجمِ زمان و تلاش‌هایی را که برای برجام صرف کرده بود، به موضوع کره شمالی اختصاص می داد، این معضل کلاً حل و فصل می‌شد.

امانپور گفت: درباره مؤلفه‌هایی که ممکن بود بر اساسِ آن‌ها مشکلِ کره شمالی حل و فصل شود، صحبت کنید. این روشن است که ایران کشورِ دارای تسلیحات هسته‌ای نیست، ولی کره شمالی چنین کشوری هست. شما چگونه می‌توانید این مشکل را حل کنید؟

مشاور رییس جمهور کره جنوبی پاسخ داد: این جنبه از طرز رفتار (دولت) آمریکا بسیار عجیب و غریب است، زیرا در حالی که کره شمالی سلاح‌های هسته ای داشت و ایران نداشت، چرا دولت اوباما این همه توجه به حل و فصل موضوع هسته ای ایران مبذول می‌داشت؟ مثلاً جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا و ارنست مونیز، وزیر انرژی وقت این کشور، 19 روزِ کامل را در ژنو سپری کردند تا با همتایان ایرانی خود مذاکره کنند. از سوی دیگر، کره شمالی در آن زمان در شرف تکمیل تولید سلاح‌ها و موشک‌های هسته‌ای بود، ولی دولت اوباما توجه کافی به کره شمالی نمی‌کرد. مقایسه‌ دو موضوع ایران و کره شمالی، حاکی از طرز رفتار ضد و نقیض آمریکا در خصوص این دو کشور است.

امانپور گفت: اگر چنین اتفاقی در آن زمان افتاد (دولت اوباما نتوانست با کره شمالی به‌خوبی تعامل کند)، آیا به نظر شما هیچ امیدی وجود دارد که دولت کنونی آمریکا، یعنی دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور، بتواند واقعاً کاری متفاوت (در قبال برنامه هسته‌ای کره شمالی) انجام دهد؟

چونگ این مون پاسخ داد: من امیدوارم دولت ترامپ بتواند به رویکردی خلاقانه‌تر و ابتکارآمیزتر در قبال کره شمالی دست پیدا کند، اما در حال حاضر، این مسئله اصلاً روشن نیست، زیرا رییس جمهور ترامپ به‌وضوح اعلام کرده است که در شرایط کنونی، با کره شمالی مذاکره نخواهد کرد. ترامپ تأکید کرده است که اگر کره شمالی طرز رفتار خود را تغییر ندهد، ما (دولت آمریکا) با پیونگ یانگ گفتگو نخواهیم کرد. مون افزود: این در حالی است که طرز رفتار کنونی کره شمالی پیام‌آور طالعی بد برای آینده‌ شبه جزیره کره است.

امانپور گفت: من بدبینی شما را در این خصوص کاملاً درک می‌کنم و سؤال من از شما این است که به عقیده‌ی شما انگیزه‌های کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، چیست؟ برخی می‌گویند وی در حال فرستادن پیامی جدی به چین است و برخی دیگر می‌گویند وی با این طرز رفتارش پیامی به آمریکا می‌فرستد و گویی می‌خواهد به آمریکا بگوید که من - برخلاف (سران سابق کشورهای) عراق و لیبی - می‌خواهم به بقای خود ادامه دهم. بعضی دیگر می‌گویند هدف کیم جونگ اون ایجاد نوعی درگیری نظامی با کره جنوبی است، به این منظور که وی بتواند با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود، سرانجام جنگ کره را (که ناتمام مانده است) به نفع کره شمالی به پایان برساند. امانپور پرسید: آیا شما انگیزه‌های کیم جونگ اون را درک می‌کنید؟

چونگ این مون پاسخ داد: من جوابی بسیار ساده و قابل فهم به سؤال شما می‌دهم و آن این است: انگیزه کیم جونگ اون از تولید سلاح‌های هسته‌ای، حفاظت از کره شمالی، حفاظت از نهادها و نظام (کنونی) کره شمالی و همچنین حفاظت از مردمِ کره شمالی است. این‌ها سه هدف اصلی پیگیری سلاح‌های هسته‌ای از سوی کره شمالی به‌حساب می‌آیند.

 

انتهای پیام/

 

کوتاهی آمریکا در مذاکره با کره شمالی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار