فشار عربستان برای جلوگیری از پذیرش سفیر شیعه لبنان در کویت

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان از فشار عربستان بر کویت برای نپذیرفتن سفیر شیعه لبنان خبر داد.

فشار عربستان برای جلوگیری از پذیرش سفیر شیعه لبنان در کویتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، شواهد بیانگر آن است که عربستان سعودی برای تبدیل کردن لبنان به کشور متخاصم، تدابیر لازم را اتخاذ کرده است. این موضوع به ویژه پس از آن جدی تر شد که محور مخالف با سیاست های عربستان پیروزی هایی را در منطقه کسب کرده و در مقابل محور همراه با سیاست های ریاض متحمل شکست هایی شده است. هر بار که احساس می شود لبنان از زیر چتری که عربستان برای این کشور گسترانده است، فاصله گرفته است جنون ریاض علیه بیروت بیشتر می شود که تهدیدات ثامر السبهان وزیر مشاور در امور کشورهای خلیج فارس در عربستان را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد.
 
عربستان در این مسیر سعی می کند از ائتلاف چهاردهم مارس در لبنان بهره ببرد و این ائتلاف نیز سعی می کند با استفاده از تمامی امکانات، خواسته های عربستان را بر آورده کند. 
 
بر اساس اطلاعاتی که الاخبار دریافت کرده است، عربستان دولت کویت را تحت فشار قرار داده است تا استوارنامه ریان سعید، سفیر لبنان در کویت را نپذیرد. ریان سعید با اتفاق نظر دستگاه دیپلماسی و با مصوبه بیستم ژوئیه کابینه لبنان برای تصدی سمت سفیر لبنان در کویت انتخاب شده است.
 
بنا بر اظهارات منابع سیاسی، دلیل مخالفت عربستان با ریان سعید، فقط مذهب اوست زیرا این سیاستمدار لبنانی، شیعه مذهب است. فشارهای عربستان بر کویت با صدور حکم دادگاه کویتی علیه متهمان پرونده موسوم به هسته العبدلی در کویت هم زمان شده است. مقامات کویتی متهمان پرونده العبدلی را با حزب الله و ایران در ارتباط می دانند. این کشور حتی در نامه ای به وزارت امور خارجه لبنان، رفتارهای حزب الله را تهدیدی برای امنیت و ثبات ملی خود خوانده است تا در ادامه، وزارت امور خارجه لبنان به این بهانه که مخالفت کویت با ریان سعید و نپذیرفتن استوارنامه اش، ممکن است مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد، پرونده سفیر مورد نظر را معلق کند.
 
این موضوع تا جایی پیش رفته است که میشل عون رئیس جمهور لبنان، مجبور به مداخله شد و برنامه ای را برای دیدار رسمی از کویت ترتیب داد تا با امیر کویت گفتگو کند، اما سفر اخیر شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت به آمریکا و همچنین سفر میشل عون به پاریس و نیویورک، مانع از آن شد تا این سفر در ماه سپتامبر انجام شود، اما ممکن است این دو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هم دیدار داشته باشند.
 
وزارت امور خارجه لبنان نیز برای حل مشکل برنامه دیگری را تدارک داده است. بر اساس این برنامه، اگر مشکل پیش آمده حل نشود، آلبر سماحه سفیر لبنان در عمان به واتیکان می رود تا جانشین جونی ابراهیم شود، زیرا این تردید وجود دارد که به دلیل وابستگی سابق جونی ابراهیم به محافل فراماسونی، مقامات واتیکان، استوارنامه اش را نپذیرند. در چنین شرایطی جونی ابراهیم سفیر لبنان در کویت می شود و ریان سعید به عمان خواهد رفت.
 
انتهای پیام /
 

مخالفت عربستان با انتصاب سفیر شیعه لبنان در کویت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار