باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

آتش زدن کاه و کلش مزارع شالیزاری و گندم بعد از برداشت محصول ،سنتی قدیمی است که برخی از کشاورزان شمالی همچنان انجام می دهند ، سوزاندنی که موجب از بین رفتن مواد آلی خاک می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سوزاندن آثار به جا مانده مزارع پس از برداشت محصول، سنت نادرستی است که هنوز در بین برخی کشاورزان مرسوم است؛ سنتی که این روزها و با پایان فصل برداشت، برخی از مزارع کشور را به آتش می‌سپارد و علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا، احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

کشاورزان شالیکار معمولا بعد از برداشت شالی برای کشت مجدد و پرورش رتون اقدام به جمع آوری کاه و کلش می کنند که برخی از کشاورزان آنها را بسته بندی و برای خوراک دام مورد استفاده قرار می دهند وعده ای هم به دلیل اینکه هزینه بسته بندی کاه و کلش زیاد و به صرفه نیست اقدام به آتش زدن آن می کنند که این امر علاوه برایجاد آلودگی محیط زیست به مواد آلی خاک نیز آسیب می زند.

علل سوزاندن گیاهان  از نگاه شالیکاران و کشاورزان  

 یکی از شالیکاران میاندورودی می گوید : دلیل اصلی آتش زدن کاه مبارزه با کرم ساقه خوار برنج  است  و برای ساخت انبار و جمع آوری کاه و کلش نیاز به نقدینگی داریم .

آقای خوش اسلام کشاورز و دامدار روستای طبقده میاندورود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می گوید: در چند سال اخیر با افزایش دستگاههای مخصوص بسته بندی کاه ،آتش زدن کاه و کلش کم شده است و بسیاری از شالیکاران این منطقه کاه را جمع آوری ، بسته بندی و به فروش می رسانند.

زمانی یکی دیگر از کشاورزان میاندورودی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید:برای گرفتن رتون یا پرورش دوباره ساقه برنجکاه را جمع آوری نمی کند.

او می گوید: شمار زیادی از کشاورزان برای گرفتن برنج رتون به رغم اینکه مانعی برای رشد مجدد ساقه شالی نیز است، کاه را جمع آوری نکرده ،ولی آتش هم نمی زنند.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

از بین رفتن مواد آلی و حاصلخیزی خاک با آتش زدن مزارع

خاك يكی از منابع طبيعی تجديد شونده بسيار مهم و اساسی برای زندگی جانوران و توليد مواد غذايی در اكوسيستم‌های كشاورزی است كه بر اين اساس مواد آلی خاك از مهمترين موادی است كه سبب پايداری و حاصلخيزی خاك می‌شود كه متأسفانه هر ساله اين اصل مهم كاهش چشمگيری دارد.

با توجه به اتمام برداشت محصولات زراعی مانند برنج، بايد برای حفظ و حراست از محيط زيست و جلوگيری از هرگونه آلودگی هوا، توجه به فوايد مواد آلی خاك و مضرات آتش سوزی كاه و كلش جدی گرفته شود.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

دلاور حيدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با بیان اینکه آتش زدن مزارع باعث از بین رفتن مواد آلی و حاصلخیزی خاک می شود ، گفت: بايد ابتكار و خلاقيت را در كشاورزان بارور كرده و با كشت گياهان خانواده بقولات، افزايش مواد آلی خاك مهيا شود.

وی افزود: برای حفظ و حراست از اكوسيستم طبيعی خاک كلاس‌های آموزشی و ترويجی برای كشاورزان مازندران برگزار می شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: كارشناسان مراكز دهستان‌ها نظارت كامل در امر برداشت و پس از برداشت محصول داشته باشند و از هرگونه آتش سوزی كاه و كلش جلوگيری كنند.

 توصيه های کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران حفظ مواد آلی خاک پس از برداشت  

کارشناسان جهاد کشاورزی می گویند : با كاهش مواد آلی خاك، چسبندگی بين ذرات خاك بيشتر و در هنگام شخم زدن كلوخه‌های بزرگی تشكيل و موجب افزايش هزينه خاك ورزی می‌شود.

فشردگی بيش از حد خاك باعث می‌شود تا نفوذپذيری مناسبی نداشته باشد و آب بارش باران به صورت رواناب جاری و خاك توان برای مهار انرژی حاصل از برخورد قطرات باران با سطح آن را نداشته باشد و سبب شستشو و فرسايش خاك می‌شود.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

پور نصرالله کارشناس نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نیز با تأکيد بر حفظ مواد آلی خاک و به آتش نکشيدن مزارع گندم پس از برداشت اين محصول گفت : بخش اجرائی کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش گندم پس از برداشت محصول مخالف است و اگر کشاورزان قصد جمع آوری کاه و کلش برای کشت محصول بعدی را دارند آن را مديريت کنند .

وی افزود : آتش سوزی مزارع علاوه بر خطرات زيست محيطی باعث از بين رفتن موجودات مفيد خاک از جمله انواع عنکبوت ها ، سنجاقک ها و پارازيت های موجود در منطقه می شود که به صورت طبيعی دشمن حشرات و محافظان اکوسيستم های طبيعی است.

وی تغيير بافت خاک و کاهش ماده آلی را از ديگر اثرات مضر آتش بر خاک نام برد و گفت: انجام شخم که بتواند کاه و کلش را به درون خاک ببرد حتی اگر کشت بعدی برنج باشد ، با غرقاب کردن زمين ، کاه و کلش مواد آلی خاک می شود که اين به سود محصول برنج است .

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

سریع و ارزان بودن، آماده‌ سازی راحت برای کشت بعدی‌، از بین بردن علف‌های هرز مزارع‌ و آفات گیاهی و از بین بردن باقیمانده که موجب نامنظم سبز شدن در کشت‌های ردیفی می شود، از جمله اهداف کشاورزان برای آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول است.

یک راهکار قانونی برای جلوگیری وممنوعیت  سوزاندن كاه و كلش محصولات كشاورزی   

شورای حفظ حقوق بیت المال اعلام کرد: یک سال حبس در انتظار کسانی است که کاه و کلش محصولات کشاورزی را آتش می زنند.

آتش زدن بقایای گیاهی سبب آلودگی محیط زیست می شود و براساس ماده 688 قانون تعزیرات، آلودگی محیط زیست جرم است و تا یک سال حبس برای آن دیده شده است.

قاسم حكمت‌شعار مدير جهاد كشاورزی سوادكوه شمالی گفت: سال های گذشته درباره برخورد قانونی با افرادی که بقایای گیاهی را آتش می زنند اطلاع رسانی کرده ایم و به همین علت از امسال برای کسانی که اقدام به این کار می کنند پرونده قضایی تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه هر ساله آلودگی‌های ناشی از سوزاندن كاه و كلش محصولات كشاورزی مانند كلزا، گندم، جو و برنج علاوه بر آلودگی خاك و هوا موجب از بين رفتن مواد آلی خاك می‌شود،  تاکید کرد ، سوزاندن كاه و كلش ممنوع و عوامل آتش‌سوزی به محاكم قضايی برای پيگيری قانونی معرفی خواهند شد.

حكمت شعار گفت: ادارات و نهادهای مرتبط با محيط زيست نيز درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی و احراز آلايندگی، ناگزير به معرفی عوامل آتش‌سوزی به محاكم قضايی برای پيگيری قانونی خواهد‌ بود.

تامین علوفه زمستانه دام با جمع آوری کاه  

مازندران با تولید بیش از ۶ میلیون تن محصول زراعی وباغی در ۴۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در جایگاه نخست کشور در تولید قرار دارد و برای جهش در صادرات محصولات کشاورزی نیازمند توسعه این بخش باشیوه‌ های نوین کشاورزی است.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

عنایتی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه کاه وکلش در داخل زمین کشاورزی موجب تقویت خاک و حاصلخیزی زمین های کشاورزی می شود، گفت : با سوزاندن کاه وکلش ،عناصر مفیدی موجود در خاک ، حشرات مفید ضد آفات کشاورزی از بین می رود و خاک دچار فرسایش می شود .

وی افزود:سوزاندن ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش محصول برنج و گندم موجب افزایش مصرف کود شیمیایی و سموم کشاورزی برای تقویت این زمین ها می شود .

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بطور متوسط ۶۰ درصد کاه و کلش شالی پس از برداشت قابل دسترس است، گفت: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاه و کلش در زمین‌های شالیزاری وجود دارد.

عنایتی افزود: از این مقدار یک میلیون و ۸۰ هزار تن قابل استفاده برای تعلیف دام است.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

موفقیت کشاورزی میاندورودی در کشاورزی بدون سوزاندن بقایای گیاهی

برخی کشاورزان مازندرانی پس از برداشت محصول گندم، بدون اینکه کاه و ساقه‌ های بجای مانده از خوشه‌ های گندم را از مزرعه جمع آوری کنند یا آن را آتش بزنند و بدون اجرای عملیات خاک ورزی، کودپاشی، ماله کشی و آماده سازی اراضی،  روی بقایای گندم، محصولاتی مثل کلزا، سویا، ذرت علوفه‌ای و آفتابگردان می‌ کارند.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

آقای زمانی یکی از کشاورزان منطقه میاندورود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: بدون اینکه امسال کاه و ساقه‌ های بجای مانده از خوشه‌ های گندم را از مزرعه جمع آوری کند یا آن را آتش بزند،با روش کشت نوتلیج یا کشاورزی حفاظتی با دستگاه خاک ورز و بذر کار بذر سویا را روی بقایای گندم کاشته است.

وی می‌گوید: قبلا عملیات شخم و دیسک آماده سازی زمین کشاورزی هزینه زیادی داشت، اما با کشت مستقیم هزینه‌های اضافی خارج شد

آقای زمانی کشاورزان منطقه میاندورودمی‌گوید: کاه و کولش که در سطح خاک می‌ ماند باعث می‌ شود آبیاری و رطوبت خاک دیر از دست برود.

نجات زمین های کشاورزی مازندران / شوری خاک‌ رهاورد سوزاندن بقايای گياهی مزارع برنج است

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار