کره جنوبی رصد آثار تشعشعات ناشی از آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی را تایید کرد

کره جنوبی تأیید کرد آثار تشعشعات ناشی از ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را رصد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز، کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد آثار گاز رادیواکتیو زنون ناشی از آزمایش هسته‌ای اوایل این ماه کره شمالی است.

با این حال مقامات کره جنوبی از تایید این مطلب که این آزمایش، آنگونه که کره شمالی اعلام کرده است آزمایش بمب هیدروژنی بود، خودداری کرد.

کمیسیون امنیت و ایمنی هسته‌ای کره جنوبی اعلام کرد دستگاه‌های زمینی شناسایی گاز زنون وجود ایزوتوپ زنون-۱۳۳ را در بخش شمال شرقی این کشور ۹ بار تشخیص داد. تجهیزات سیار این کمیسیون نیز چهار بار وجود این ایزوتوپ را در سواحل شرقی این کشور تشخیص داد.

چوی جونگ بائه،  از مسئولان این کمیسیون، در نشستی خبری گفت: «تشخیص میزان قدرت این آزمایش هسته‌ای بر اساس میزان زنون شناسایی شده دشوار است ولی می‌توان گفت که منشا این زنون از کره شمالی بوده است.»

او افزود این کمیسیون نمی‌تواند نوع آزمایش هسته‌ای را که کره شمالی انجام داد تایید کند.

زنون یک گاز طبیعی و بی‌رنگ است که در تولید انواعی از چراغ‌ها کاربرد دارد. ولی ایزوتوپ رادیواکتیو زنون-۱۳۳ که شناسایی شده است ماده طبیعی نیست و در گذشته نیز به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی مرتبط شده است.

کره شمالی در تاریخ سوم سپتامبر ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. این آزمایش باعث شد شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های خود را علیه این کشور تشدید کرد که ممنوعیت صادرات منسوجات تولیدی کره شمالی و نیز محدودیت صادرات نفت و سوخت به این کشور در میان آن‌ها قرار دارد.

پیش از این، کارشناسان محیط زیست درباره پیامدهای مرگبار نشت مواد رادیواکتیو در استان شمالی «هامگیونگ» واقع در کره شمالی هشدار دادند.

انتهای پیام/

تایید رصد آثار تشعشعات ناشی از آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی از سوی کره جنوبی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار