باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دستاورد برجام تهدید شد/ طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تصویب شد

کنگره آمریکا طرحی را مصوب کرد که، اوفک را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می‌کند

به گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهمترین دستاورد برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) انعقاد قرارداد با دو غول هواپیمایی جهان یعنی ایرباس و بوئینگ بود.

با امضای  این قراردادها، بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد در یک بازه زمانی 10 ساله به کشور وارد و ظرفیت ها را تا بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند و این اقدام گامی موثر در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور است.

فرود اولین ایرباس A320 بر آشیانه مهرآباد در 23 دی ماه سال گذشته  بعنوان پایان دوره تحریم ها و آغاز فصل گشایش های تجاری و باز شدن درب های جهان به روی ایران تلقی می شد.

اما دیری نپائید که مسئولان دیپلماسی کشور از کارشکنی ها و بدعهدی های طرف غربی بویژه آمریکایی سخن گفتند و کنگره آمریکا طرح هایی را برای محدودیت روابط با ایران ارائه می داد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه و در ادامه طرح ها ضد برجامی با متمم پیشنهادی یک قانونگذار جمهوری‌خواه برای منع فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران موافقت کرد.

مطابق این گزارش، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی پیشنهاد اضافه شدن دو متمم پیشنهادی به طرح بودجه دفاعی سال آینده آمریکا را مطرح کرد. این متمم‌ها، به طور خاص، استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما را ممنوع می‌کند و اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می‌کند.

پایگاه هیل، نشریه کنگره آمریکا نوشته تصویب این متمم با وجود هشدارهای دیگر نمایندگان درباره مغایر بودن این اقدام با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صورت گرفت.

این نماینده آمریکایی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس با متهم کردن ایران به استفاده ازهواپیماهای مسافربری جهت انتقال منابع مالی و تسلیحاتی گفت که واشنگتن نباید به ایران هواپیما بفروشد.

علاوه بر این، مجلس نمایندگان آمریکا طرح قانونی جداگانه‌ای را با همین موضوع به تصویب رساند، اما این طرح هرگز در سنا رأی‌گیری نشد.

گفتنی است ایران با دوشرکت ایرباس و بوئینگ قرارداد خرید هوایپما چند میلیاردی منعقد کرده که برخی از بندهای آن محرمانه عنوان شده و با گذر از مسیر پرپیچ و خمی همچون اخذ مجوز سازمان خزانه داری آمریکا(اوفک) و مسئولان کشورهای فرانسه و آمریکا میسر شد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سنا با این قانون موافقت خواهد کرد که در این صورت پرونده ورود هواپیما ها به ایران متوقف خواهد شد.

 

فروش هواپیما به ایران متوقف خواهد شد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار