حضور ۴ و نیم میلیون دانش آموز در المپیاد‌های ورزشی دانش آموزی ایران

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون ۴ و نیم میلیون دانش آموز در قالب المپیاد‌های ورزشی درون مدرسه‌ای در مسابقات درون مدرسه‌ای ایران شرکت می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در دیدار با ژان کولن رئیس فدراسیون جهانی ورزش مدارس در شیراز گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در ۱۰۷ هزار مدرسه در ایران مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تلاش برای این است تا بیسوادی را در کشور ریشه کن کنیم و عدالت آمورشی را در سراسر کشور عملیاتی کنیم ادامه داد: در حوزه مسئولیتی اینجانب فدراسیون ورزش دانش آموزی فعالیت‌های بین مدرسه‌ای را پوشش می‌دهد و دفتر تربیت بدنی نیز فعالیت‌های درون مدرسه‌ای را پوشش می‌دهد و موضوع بهداشت و سلامت مدارس کشور نیز زیر مجموعه این معاونت است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون در ایران ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۷ هزار مدرسه و نزدیک به یک میلیون همکار فرهنگی در آموزش و پرورش فعال هستند که ۳۳ هزار تن از این همکاران دبیر متخصص تربیت بدنی هستند.

وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در مدارس کشور ادامه داد: آموزش و پرورش ایران برای پوشش تحصیلی همه دانش آموزان حتی در دورترین نقاط کشور نیز تلاش می‌کند به نحوی که هم اکنون ۱۰۰ مدرسه ۱ نفره و ۵ هزار مدرسه زیر ۵ نفره فعال است و این تلاش برای ریشه کنی بی سوادی در کشوری با سابقه تمدن درخشان و بسیار زیاد همچون جمهوری اسلامی ایران است.

حمیدی گفت: نگاه ما به تربیت بدنی در آموزش و پرورش نگاه تربیتی است و تربیت بدنی بخش عملی و اجرایی تعلیم و تربیت است، به همین دلیل هرم وزرش کشور ما از یک هرم چهار بخشی تشکیل شده که بخش اساسی و پایه این هرم ورزشی ما تربیت بدنی و ورزش مدارس است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در برش بالاتر آن ورزش همگانی، سپس ورزش قهرمانی و در بالاترین قسمت ورزش حرفه‌ای قرار گرفته است و این نوع تلقی و نگرش نشان از این است که ورزش کشور ما بر پایه ورزش مدارس استوار است.

وی اظهار کرد: در مدارس درس تربیت بدنی در همه پایه‌ها به صورت یک واحد درسی وجود دارد و ۱۳ میلیون دانش آموز ایرانی هر سال و هر هفته تربیت بدنی دارند تا دانش آموزان مهارت لازم را در این زمینه فرا بگیرند.

حمیدی همچنین با اشاره به طراحی المپیاد‌های ورزشی درون مدرسه‌ای در مدارس ایران اضافه کرد: این اقدام به عنوان یک فعالیت فوق برنامه در داخل مدارس راه اندازی شده و بر همین اساس مسابقات درون کلاسی، بین کلاسی در مدارس راه اندازی شده و اینگونه توانسته ایم هرم فعالیت‌های ورزشی را به سمت مدرسه گسیل کرده ایم تا همه اتفاقات مثبت در مدرسه انجام شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور ۴ و نیم میلیون دانش آموز در قالب المپیاد‌های ورزشی درون مدرسه‌ای در مسابقات درون مدرسه‌ای ادامه داد: در این فعالیت مدرسه‌ای مراسم افتتاحیه، اختتامیه، رژه تیم‌ها و برگزاری مسابقات در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و اینگونه فضای مدراس تغییر کرده و نشاط و شادابی در مدارس افزایش یافته است و دانش آموزان آموخته‌های خود را در درس تربیت بدنی با هم به رقابت می‌گذارند.

وی با بیان اینکه دو مسیر برای پوشش ورزش قهرمانی و همکانی در کشور پیش بینی شده گفت: پوشش ورزش قهرمانی با برگزاری مسابقات برون مدرسه ای، شهرستانی، کشوری و حتی برون مرزی از داخل مدرسه انجا م. می‌شود و امروز اطمینان داریم یک نظام غربالگری و استعداد یابی مطلوبی در کشور ما شکل گرفته است و بر همین اساس ریشه تیم‌های ملی دانش آموزی ما در مدرسه نهفته است.

حمیدی با اشاره به اینکه با برگزاری مسابقات سراسری تلاش داریم مدرسه‌ها را فعال و گرم نگه داریم" افزود: راه اندازی کلوپ‌های درون و برون مدرسه‌ای یکی دیگر از اقدامات ما برای تربیت قهرمانان ورزشی است و بر همین اساس کسانی که در ورزش مدرسه‌ای وضعیت مناسبی دارند در این کلوپ‌ها ثبت نام می‌شوند وبه همین لحاظ در امتداد فعالیت‌های درو ن. مدرسه‌ای به فعالیت‌های ملی و برون مرزی، جهانی و آسیایی اهمیت می‌دهیم.

وی گفت: بزرگترین نهضت داوطلبی کشور در المپیاد‌های ورزشی درون مدرسه‌ای شکل گرفته و ۲ و نیم میلیون دانش آموز در برگزاری آن شرکت دارند و از ۲ سال پیش با تغییر مدل مسابقات ورزشی مدارس به صورت مدرسه قهرمان، مدارس با موفقیت در هر مرحله مسابقات می‌توانند به مرحله بالا صعود کنند و تا مسابقات برون مرزی پیش روند و با این عمل ۳۵ درصد افزایش شرکت کننده داشته ایم به گونه‌ای که امسال ۱۹ هزار دانش آموز را در مسابقات شرکت دادیم.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش مدارس نیز گفت: ما آماده هستیم تا با حضور مجدد در ایران برای بررسی مسائل مختلف ورزش دانش آموزی صحبت کنیم.

ژان کولن ادامه داد: ISF یک فدراسیون جهانی با ۴۵ سال سابقه فعالیت است که در سال ۱۹۷۲ افتتاح شده و در ابتدا ۲۰ کشور اروپایی در آن فعالیت داشتند، اما با گسترش جهانی آن، هم اکنون ۸۵ عضو در سراسر جهان داریم.

وی بیان کرد: در آسیا نیز کشور‌هایی همچون هند، چین و ایران در هیات اجرایی این فدراسیون جایگاه دارند.

کولن با بیان اینکه در آسیا وضعیت خاص و و یژه‌ای وجود دارد تصریح کرد: در حال حاضر فدراسیون ورزش دانش آموزی در آسیا فعال است و با توجه به عضویت برخی از اعضای این فدراسیون در فدراسیون جهانی ورزش دانش آموزی، پاسخگوی فعالیت‌های ورزشی مدراس این قاره است.

انتهای پیام/ن

حضور بیش از ۴ میلیون دانش آموز در المپیاد‌های ورزشی دانش آموزی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار