مهتدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش حمایت‌ از جبهه النصره حاصل اختلافات قطر و عربستان است

پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: عربستان سعودی، ترکیه و قطر از حامیان جبهه النصره هستند که با بروز اختلافات بین قطر و عربستان، حمایت ها از این گروه تروریستی کاهش پیدا کرده است.

محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره برگزاری نشست آستانه به منظور کاهش درگیری در مناطق سوریه، اظهار کرد: هدف از برگزاری کنفرانس آستانه تبدیل شدن پیروزی‌های جبهه مقاومت به  یک  دستاورد سیاسی برای حل مسائل سوریه است.

پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا افزود: کنفرانس اخیر آستانه در جهت حل مسائل سوریه  با توجه  به حفظ تمامیت ارضی و نظام این کشور از طریق راه حل سیاسی است.

مهتدی صریح کرد: نشانه‌هایی از تغییر مواضع ترکیه نسبت به مسائل سوریه به چشم می خورد، چراکه ترکیه در گروه‌بندی گذشته شکست خورده و به هیچ کدام  از اهداف  خود دست نیافته است. 

وی با بیان اینکه موقعیت ترکیه هم اکنون به گونه نیست که سیاست های گذشته خود را نسبت به سوریه، ادامه دهد، تاکید کرد: پس از شکست محاصره دیرالزور، پیشروری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، مسئله آزادسازی استان ادلب در غرب سوریه مطرح است.

پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف نشست اخیر آستانه جلوگیری از جنگ در استان ادلب است، اظهار کرد: نقش ترکیه در منطقه ادلب برجسته است، چراکه اکثر تروریست‌های تکفیری به کمک استانبول در این منطقه مستقر شدند.

وی ادامه داد: عربستان سعودی، ترکیه و قطر از حامیان جبهه النصره هستند که با بروز اختلافات بین قطر و عربستان، حمایت ها از این گروه تروریستی کاهش پیدا کرده است.

مهتدی با اشاره به اینکه کاهش حمایت از جبهه النصره باعث تاثیر روانی منفی به تروریست‌ها شده است، تاکید کرد: حمایت‌های قطر و عربستان از این گروه تروریستی دیگر همچون گذشته نیست، چنانکه سفر امیر قطر به ترکیه و مذاکره وی با اردوغان رئیس جمهور ترکیه ا برای حل اختلاف بین قطر و عربستان و چگونگی حل بحران منطقه ادلب بود.

پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه برخی از گروه‌های تروریستی همپیمان جبهه النصره از این گروه جدا شده اند، بیان کرد: بسیاری از تروریست های خارجی جدا شده از جبهه النصره به ترکیه باز گشتند و تروریست های سوری نیز باتوجه به تفاهمات صورت گرفته و فشار ترکیه اسلحه های خود را کنار می‌گذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار