ادعای هاآرتص: آژانس علی‌رغم دریافت گزارش‌ها درباره سایت‌های مشکوک هسته‌ای ایران، از آن‌ها بازرسی نمی‌کند

یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقریباً از هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای مشکوک ایران بازرسی نکرده است.

آژانس علی‌رغم دریافت گزارش‌ها درباره سایت‌های مشکوک هسته‌ای ایران، از آن‌ها بازرسی نمی‌کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مطلبی ادعایی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علی‌رغم دریافت اطلاعاتی درباره تأسیسات هسته‌ای مشکوک ایران، از بسیاری از این مکان‌ها بازدید نکرده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: تقریباً هیچ یک از مراکز هسته‌ای مشکوک ایران توسط کارشناسان آژانس بازرسی نشده است. نگارنده مطلب دلیل بازرسی نشدن این مکان‌ها را مخالفت ایران و همچنین عدم تمایل مقامات سازمان ملل متحد برای رویارویی با ایران در این زمینه عنوان کرده است.

در این گزارش ادعا شده است: سال 2016 میلادی و ماه‌ها پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، یک نهاد غربی اطلاعاتی را از برخی تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران -که در گزارش این کشور به آژانس به آن‌ها اشاره‌ای نشده بود- در اختیار مقامات آژانس قرار داد. مقامات صهیونیستی در گفتگو با هاآرتص مدعی شدند ایران در این مراکز تحقیقات هسته‌ای-نظامی و برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای را دنبال می‌کند.

این گزارش می‌افزاید این نهاد غربی همچنین، اطلاعات بدست آمده را با برخی از شش کشور امضاکننده توافق هسته‌ای ایران نیز به اشتراک گذاشت. طبق ادعای مقامات صهیونیست حتی در مواقعی که ایران با بازرسی‌ها مخالفتی نداشته است، پس از طی شدن یک مدت زمان قابل توجه و با بوجود آوردن موانع متعددی به کارشناسان آژانس اجازه می‌دهد از این مکان‌ها بازدید کنند.

پیش‌بینی می‌شود در دیدار روز دوشنبه‌ (فردا) میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نیویورک برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای اصلی گفتگوهای میان دو نفر باشد.

یکی از مقامات صهیونیست در این باره گفت: در یک برهه خاصی از زمان، هیچ کس (در کشورهای غربی) نبود که بتوان با آن‌ها در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفتگو کرد. فهرستی از تأسیسات مشکوک هسته‌ای وجود دارد که مقامات ایرانی اجازه دسترسی به آن‌ها را نمی‌دهند. هیچ کس سازوکارهای نظارتی را که در برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به آنها اشاره شده است، اجرا نمی‌کند. آژانس در برابر ایران در موضع ضعف قرار دارد. به نظر می‌رسد ایران هر زمان تمایل داشته باشد، به کارشناسان آژانس اجازه بازرسی‌ از مکان‌های موردنظر را می‌دهد و هر زمان که مایل نباشد اجازه چنین بازرسی‌هایی را نمی‌دهد.

در ادامه گزارش آمده است طبق توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی یک سازوکار نظارتی کلی درباره فهرستی از سایت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است. این سایت‌ها که به طور رسمی از آن‌ها نام برده شده است، شامل تأسیسات آب سنگین اراک، تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در شهرهای نطنز و قم و دیگر مکان‌ها از جمله معادن اورانیوم و تأسیسات ساخت سانتریفیوژهاست. بازرسان آژانس حتی پیش از حصول برجام نیز به طور مرتب از این تأسیسات بازدید می‌کردند. پس از امضای توافق هسته‌ای ایران این بازدیدها تشدید شده است.

نگارنده گزارش در ادامه ادعا کرده است یکی از موضوع‌های نگران‌کننده برای اسرائیل و غرب تأسیساتی است که ایران وجود آن‌ها را فاش نکرده است؛ سایت‌هایی که فعالیت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای مشکوک با اهداف نظامی در آن‌ها صورت می‌گیرد. براساس مفاد برجام و طبق توافقی تحت عنوان «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه‌ هسته‌ای ایران، قرار بود آژانس خواستار شفاف‌سازی درباره این تأسیسات شود.

در پایان این گزارش ادعایی آمده است یکی از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استفاده از اطلاعاتی که نهاد غربی در اختیار آژانس قرار داده بود به یک مکان غیرنظامی در ایران مشکوک شد. بازرسان آژانس خواستار بازدید از این مکان شدند؛ اما ایران با بازرسی فوری موافقت نکرد و با اعتراض‌ها و موانع اداری باعث تأخیر قابل توجه در بازرسی از این سایت شد. ایران همچنین تاکنون، با بازرسی از فهرستی از سایت‌های مشکوک دیگر به بهانه آنکه آنها تنها مراکز نظامی هستند و طبق مفاد برجام بازرسی از آن‌ها الزام‌آور نیست، مخالفت کرده است.

انتهای پیام/

ادعای روزنامه صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
این روزنامه صهیونسیت نگفته که چه زمانی بازرسان می تونند از سایتهای آنها بازدید کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
واقعا خیلی جالب و مضحک و اینکه تاسف بار است که جای مشخص و معلوم و غیر قابل انکار و پنهان کاری است که یک تاسیسات هسته ای و ساخت و ازمایش بمب های هسته ای وجود دارد که
در اختیار صهیونیسم هاست هیچ کس توجه ای و هیچ نظارتی وجود ندارد و اسرائیلی ها اجازه حتی بحث در مورد ان نمی دهند چه برسد ب بازرسی و نظارت . و ابنکه قبیله ای و گروهی از یهودیان صهیونیسم با تجاوز و حمله ب کشوری دیگر و با کشتار و نسل کشی مردمان ان منطقه بیشتر خاک و سرزمین های آنها را اشغال و درادامه با تحت فشار گذاشتن و محاصره ، بیرون راندن مردم از خانه ها و خاک قانونی آنها ب اشغال و کشتار وحشیانه خود اصرارو اقدام میکند. با کمال پرروی و بی شرمی درمورد یک کشور دیگر ب نام ایران با هزاران سال قدمت تاریخی اجازه اظهار نظر ب خود می دهد و ایران را متهم ب اقدامات غیر قانونی هسته ای و ساخت بمب هسته اس می کند. واقعا اسرائیل که نمیشه نام کشور ب ان داد و با توجه ب چگونگی وجود امدندان ، جنایات جنگی و غیر انسانی و کشتار انسان های بیگناه ، حمله و اشغال خاک دیگران ، داشتن تاسیسات نظامی غیرقانونی و ساخت و در اختیار داشتن صدها بمب هسته ای ،اصلا صلاحیت ندارد و نیاید ب هیچ وحه از طرف ایران ایران اجازه صحبت و اظهارنظر در مورد ایران و مردم ایران انجام دهد چه برسد ب اتهام زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
برو بمیر هار آتص
Iran (Islamic Republic of)
پونه
۲۱:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
اسراييل بدان تو غاصبي عمرت دارد بپايان ميرسه ايران هشت سال با كمترين سلاح با عراق جنگيد كافي نبودبترس از ايراني كه برايت شده كابوس برو پشت سر بابات. آمريكا قايم شو داعش راه بنداز ترور كن تورژيم کثیف هستي ابليس
Iran (Islamic Republic of)
پونه
۲۱:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
اسراييل بدان تو غاصبي عمرت دارد بپايان ميرسه ايران هشت سال با كمترين سلاح با عراق جنگيد كافي نبودبترس از ايراني كه برايت شده كابوس برو پشت سر بابات. آمريكا قايم شو داعش راه بنداز ترور كن تورژيم کثیف هستي ابليس
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۷:۴۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
جواب ابلهان دادن خموشی ست.خدایی فقط باید سکوت کرد چون حرف حالیشون نیست و بحث کردن با آدم احمق فایده نداره.
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۷:۴۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
جواب ابلهان دادن خموشی ست.خدایی فقط باید سکوت کرد چون حرف حالیشون نیست و بحث کردن با آدم احمق فایده نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
کار ما به جایی رسیده که خرما خور ها منع خرما خوردن ما میکنند
آخرین اخبار