شاهدایی مطرح کرد:

افزایش 24 درصدی ظرفیت مصرف محصولات پلیمری/ انتقال دانش فنی تنها راه پایان خام فروشی

معاون وزیر نفت گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت مصرف محصولات پتروشیمی امسال به میزان 24 درصد افزایش خواهد یافت.

تحریم‌ها منجر به توقف طرح‌های پتروشیمی شدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار کرد:علت توقف1تا 2 مورد از طرح های صنایع پتروشیمی, دانش فنی مورد نیازی است که مقرر شده بود از جانب شرکت های صاحب فن به کشور انتقال یابد که به واسطه تحریم ها عملیاتی نشد.

وی ادامه داد:علت دیگر توقف طرح های ناتمام ,موفق نبودن هیچ یک از شرکت های داخلی در اخذ دانش فنی بوده است.

سهم 2 درصدی ایران در بازار جهانی پلیمر

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: امروزه پلاستیک و پلیمر جایگاه خاصی در زندگی روزمره بشر دارد از این رو حذف و یا نادیده گرفتن این صنعت از جهان ناممکن است.

 شاهدایی ادامه داد: ظرفیت جهانی تولید پلیمر 390 میلیون تن در سال است که پلی اتیلن ها در این بین سهمی به میزان107 میلیون تن و پلی تروپیلن ها هم سهم 75 میلیون تنی را به خود اختصاص داده اند. همچنین 10 درصد از 304 میلیون تن از تولیدات محصولات پلیمری جهان مربوط به خاورمیانه است که ایران در این بین سهم 2 درصدی را ازآن خود کرده است.

 وی با بیان اینکه بیشتر تولیدهای محصولات پلیمری ایران از نوع پایه آن بوده، عمده تولید کشور را در سال گذشته 0.1میلیون تن عنوان کرد.

افزایش 24 درصدی ظرفیت مصرف محصولات پلیمری

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: از 6میلیون تن تولید محصولات پلیمری 3ونیم میلیون تن آن در داخل کشور مصرف می شود. براساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم که ظرفیت مصرف این محصول را برای امسال به میزان 24 درصد افزایش دهیم.

 شاهدایی ادامه داد: طبق پیش بینی های انجام شده تولید پلیمر در ایران برای افق 1404 به 21میلیون تن خواهد رسید. همچنین باید سهم خود را در جهان تا 9 سال آینده به 4درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه میزان صادرات در سال 95 ، 3هزار و 124 تن به ارزش 3میلیارد و 413 میلیون بوده، افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال آینده ارزش میران صادرات را به 3میلیارد و 681 میلیون دلار خواهیم رساند.

 21 واحد پلیمری در دست اجراست

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: تعداد واحدهای پلیمری در دست اجرا به 21 مورد می رسد این تعداد منهای آن دسته از واحدهایی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است از تولید پایه تا تکمیل زنجیره ای ارزش شروع به فعالیت کنند.

 شاهدایی در خصوص مجوزهای جدید ارائه شده به پتروشیمی ها گفت: نوع جدید مجوزها این گونه است که حتما واحدها بر اساس تکمیل زنجیره باشند که برخی از واحدها از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار بوده و برخی دیگر نیز در سالهای آینده راه اندازی می شود.

 وی ادامه داد: پتروشیمی هگمتانه، بهدشت، جم و صدف از پیشرفت بالایی خوبی برخوردار است. البته برخی از واحدها متوقف شده اند که در حال پیگیری آنها هستیم.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی درباره محورهای توسعه صنایع تکمیلی گفت: تداوم و ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری قراردادهای بلندمدت تأمین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری، کمک به توسعه بازارهای داخلی صادرات محصولات پایین دستی، پیگیری تولید گریدهای جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز و افزایش 24 درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی از اهم محورهای توسعه پتروشیمی است.

 شاهدایی با تاکید بر اینکه وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأمین خوراک است، افزود: فعال کردن و یا ایجاد واحدها در حوزه اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما چون امروزه توجه زیادی به صنعت پتروشیمی شده و انتظار عمومی مردم هم از این بخش تکمیل زنجیره و اشتغالزایی است که با ورود وزارت نفت و همکاری با وزارت صنعت برنامه ریزی هایی صورت پذیرفته است.

  رشد 100 درصدی حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه ایران پلاس

 وی با بیان اینکه شعار یازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاس بهبود فضای کسب و کار در بین صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور است، افزود: این نمایشگاه از دوم تا پنجم مهر فعال خواهد بود. در این دوره شاهد حضور 600 شرکت داخلی و 524 شرکت بین المللی هستیم.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه نسبت به قبل از برجام رشد داشته است.

 وی با بیان اینکه پس از برجام روابط ایران با کشورهای خارجی و شرکت های پتروشیمی بهبود یافته،افزود: تلاش کرده ایم در نمایشگاه های جهانی تمامی شرکت های ایرانی به صورت پاویون حضور داشته باشند تا ضمن تأثیرگذاری به جذب متقابل شرکت های خارجی برای حضور در نمایشگاه تعاملاتی داشته باشند.

 ظرف مدت 3ماه آینده سرمایه گذاری های خارجی تعیین و تکلیف می شوند

 شاهدایی با اشاره به تفاهم نامه های امضا شده با شرکت های خارجی گفت: ظرف مدت 3 ماه آینده برخی از پروژه هایی که سرمایه گذاری های بزرگی روی آنها انجام خواهد شد، تعیین و تکلیف می شود.

 وی ادامه داد: نتیجه مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نیمه دوم امسال مشخص می شود.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: با شرکت های خارجی از جمله توتال، شل و یکی دو شرکت دیگر که اصرار دارند موضوع رسانه ای نشود، تفاهم نامه امضا کرده ایم.

 شاهدایی گفت: برای افزایش یک میلیون تنی تولید در دولت دوازدهم در صدد فعال کردن شرکت های غیرفعال، توسعه بازارهای عراق و پاکستان و تغییر سیاست برای واگذار نکردن بازارهای فوق به ترکیه هستیم. همچنین برای رسیدن به میزان ظرفیت تولید در نظر گرفته شده طرح های جدیدی را برای اجرا در دستور کار قرار داده ایم.

 تأخیر در تولید پتروشیمی های پردیس و مرجان به اتمام رسید

 وی درباره مشکلات و تأخیر در تولید تجاری پتروشیمی پردیس و مرجان نسبت به مدت زمان پیش بینی شده، گفت: متانول مرجان با تأخیر 6 ماهه و متانول کاوه امسال به بهره برداری می رسد. برخی از طرح های کوچک که مقرر شده بود امسال به بهره برداری برسند در اوایل سال 97 به تولید پایدار دست خواهند یافت.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه تکنولوژی تولید محصولات پلیمری مربوط به بیش از 10 سال قبل است، افزود: تکنولوژی های صنعت پتروشیمی سال به سال در حال رشد و تغییر است، از این رو تلاش کرده ایم که در سرمایه گذاری های جدید همه این موارد در نظر گرفته شود، چون میزان بهره وری در مجتمع ها پایین است بنابراین سیاست گذاری ها باید تغییر کند و به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتری پیش رویم.

 شاهدایی ادامه داد: همچنین در قرارداد منعقد شده با توتال این شرکت گرید خاصی را که پرمصرف ترین گرید جهانی است، تولید خواهد کرد.

مشکل پول های بلوکه شده شرکت های پتروشیمی در چین حل شد

 وی گفت:درمورد پول های بلوکه شده در چین،مشکل مربوط به  اختلال در بخش ارزی بوده که با همکاری وزارت اقتصادو دارایی و بانک مرکزی به دنبال مذاکراتی که با دولت چین داشته اند اکنون برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در خصوص ایجاد بانک تخصصی برای صنعت پتروشیمی کشور، گفت: ما به دنبال ایجاد صندوق پروژه برای داخل و خارج کشور هستیم در همین راستا مذکراتی را با بانک مرکزی آغاز کرده ایم تا شرایطی را برای تأمین منابع مالی موردنیاز پتروشیمی فراهم کنیم، همچنین در وزارت نفت تأمین مالی طرح های این صنعت پیگیری می شود، اما تاکنون مذاکراتمان به نتیجه نرسیده است.

شاهدایی تاکید کرد: تمامی تلاشمان بر این است که موادخام را به موادی که ارزش افزوده بالاتری دارد تبدیل کنیم،تا بر میزان اشتغال کشور بیافزاییم.

 وی ادامه داد: هنوز اوره، پلیمر و پلی اتیلن ها را به این شکلی که صادر می کنیم خام محسوب می شوند، چرا که در صنعت پلاستیک و صنایع پلیمری قابل استفاده نیستند.کشورهایی مثل چین و هند نفت خام را از ما خریده و تمامی مواد را از آنها تهیه می کنند در نهایت آنها را با دو برابر ارزش افزوده بالاتر به ما می فروشند.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پایان گفت: تنها راه حل برای خاتمه دادن به خام فروشی انتقال دانش فنی مورد نیاز است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار