فضای مجازی و کمبود رابطه در اعضای خانواده

واردشدن تکنولوژی­ های جدید به منازل،علی رغم مزایای آنها موجب دور شدن اعضای خانواده در محیط خانه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با واردشدن تکنولوژی­ های جدید به منازل، والدین و فرزندان مدت زمان زیادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند، و یا حتی به همدیگر نگاه کنند.

افزایش استفاده از اینترنت و گذراندن وقت در دنیای مجازی، این روزها با وجود به استفاده ­های مفیدی که دارد، باعث دوری اعضای خانواده از یکدیگر نیز شده است، طوری که برخلاف نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل منزل، گاهی فاصله عاطفی زیادی را از یکدیگر تجربه می­ کنند و افراد خانواده کمترین ارتباط کلامی و گفتگوی صمیمانه را با هم دارند.

برعکس دنیای مجازی که در آن اغلب، غریبه های بسیاری را اطرافمان جمع کرده و همگی در حال تعریف و تمجید از یکدیگر هستیم. که این موضوع آسیب­ هایی را نیز به خانواده­ ها زده و در کنار سایر عوامل مخرب در روابط خانوادگی، باعث سست شدن بنیاد خانواده ­ها و طلاق عاطفی زوجین و کم شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را ایجاد کرده است. کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانوادگی را نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفتگو در بستر خانواده بیان می کنند و می توان گفت در یک خانه کاملا با هم غریبه ایم.

با این حال باید تلاش کنیم تا تهدیدات و خطرات شبکه­ های مجازی را به حداقل برسانیم و دربالا بردن سلامت و پایداری خانواده، نهایت تلاشمان را انجام دهیم.

  اگر کمی تحقیق کنیم که خانواده های ایرانی امروزه به چه اندازه با هم گفتگو می­ کنند؟ چه عواملی موجب کاهش ارتباط کلامی در خانواده است؟ صحبت کردن در خانواده چه تاثیری دارد؟ و چه آسیب هایی ازکمبود ارتباط کلامی به خانواده و جامعه وارد می ­شود؟ حتما با تاثیر شبکه­ های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط اعضای خانواده­ مواجه خواهیم شد.

با ورود تکنولوژی­ های جدید به خانه ­ها، دیگر کمتر خانواده ­هایی را می ­توان پیدا کرد که اعضای آن دور هم بنشینند و درباره موضوعات و مشکلات و مسائل مختلف خانوادگی با هم صحبت کنند و نظرات همدیگر را در باره موضوعات مختلف بدانند، تکنولوژی به خودی خودی مشکلی ندارد و این نوع استفاده از آن است که بسیار مهم است.

استفاده بیش از حد ازدنیای مجازی و غرق شدن ساعت های متمادی در آن است که محیط خانواده را با کاهش سطح ارتباطات عاطفی،‌ روبرو میکند.

ضمن اینکه استفاده نادرست از این تکنولوژی نه تنها باعث از بین رفتن بسیاری از حرمتها در خانواده ­ها شده و حتی در مواردی منجر به بروز اختلافات تا سرحد جدایی نیز شده است.

خانواده ها دیگر به درستی فرزندان خود را نمی شناسند و با وجود اطلاعات زیادی که از این دنیای مجازی کسب میکنند روز به روز از فرزندان خود دورتر می شوند. و هر یک از اعضای خانواده در دنیای غیر واقعی که برای خود ساخته در حال زندگی است.

 در حال حاضر 12 میلیون کاربر ایرانی زیر 18سال در تلگرام فعالیت دارند در حالیکه در جامعه ما هنوز استفاده از موبایل و اینترنت و دیگر شبکه ­های اجتماعی به خوبی فرهنگ­ سازی نشده است. استفاده از شبکه­ های مجازی منجر شده است که فززندان در عالمی دیگر سرگردان و رها شوند.

و والدین نیز در دنیایی پوشالی که برای خود ساخته اند سیر کنند. وکاربری کنترل نشده فضای مجازی موجب می ­شود نوجوانان، منزوی ، تنها، افسرده و دچار افت اخلاقی و پرخاشگری شوند و دیگر پدر و مادر را به عنوان دوست و رفیق خود ندانند.و این ارتباط کم و دوری عاطفی کانون خانواده از هم زنگ خطر نابودی کانون خانواده است.

در بیشتر کشورهای پیشرفته کسانی که روزانه بیش از یک ساعت در روز از اینترنت استفاده می­کنند معتاد اینترنت محسوب می­شوند و باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند و این در حالی است که بر اساس داده­ های وزارت ورزش و جوانان، به طور میانگین جوانان کشور ما روزانه 9 ساعت در گوشی­های موبایل  و در شبکه هایی هستند که گاهی حتی اطلاعات نادرستی هم در اختیار این قشر میگذارند مشغول هستند. امیدواریم با فرهنگسازی بهتر و کسب آگاهی های بیشتر خانواده ها متوجه زیانهای جبران ناپذیری که به خود و خانواده وارد میکنند باشند.

انتهای پیام/ب

استفاده بیش از حد ازدنیای مجازی و ارتباط کم عاطفی در خانه  زنگ خطر نابودی کانون خانواده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.