معاون علوم پزشکی زنجان:

غربالگری ۳ سرطان شایع در زنجان برای سالمندان رایگان انجام می‌شود

معاون علوم پزشکی زنجان با اشاره به انجام غربالگری رایگان سرطان‌های شایع روده بزرگ، دهانه رحم و پستان برای سالمندان گفت: تلاش می‌کنیم امید به زندگی زنجانی‌ها به ۸۵ سال برسد.

غربالگری ۳ سرطان شایع در زنجان برای سالمندان رایگان انجام می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا صائینی امروز در جلسه شورای ساماندهی سالمندان اظهار داشت: میانگین امید به زندگی ثبت شده در کشور در سال ۹۵ برای مردان ۷۴ سال و برای خانم‌ها ۷۶ سال است.

وی میانگین امید به زندگی برای مردان زنجانی را ۷۹ سال عنوان کرد و افزود: این رقم برای زنان ۸۰.۵ سال ثبت شده و تلاش داریم سن امید به زندگی افراد را به ۸۵ سال ارتقا دهیم که البته این کار با افزایش سن دشوارتر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر اینکه باید مرگ و میر‌های بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال را کاهش دهیم ابراز کرد: بیشتر فوت‌های این سنین به سوانح و تصادفات و نیز بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح تحول سلامت بسته‌های خدماتی برای گروه‌های مختلف تعریف شده است، بیان کرد: بسته خدمتی سالمندان یکی از آن‌ها است که در این راستا برای ۱۰۲ هزار و ۲۶۶ نفر پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل شده است.

صائینی با اشاره به اینکه آزمایش قند خون و چربی خون به طور رایگان برای سالمندان انجام می‌شود، عنوان کرد: ۷۰ هزار و ۸۷۵ نفر دست کم یک بار در پایگاه‌های سلامت مورد مراقبت قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای برنامه‌های طرح تحول سلامت نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود مطلع نبودند که در حال حاضر با مراقبت‌های بهداشتی ضمن پیشگیری از بیماری‌ها، کنترل و درمان به موقع نیز انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان شایع‌ترین علت مرگ و میر‌ها را سکته‌های قلبی و مغزی عنوان کرد و گفت: این عوامل ۴۴ درصد مرگ و میر‌ها را شامل می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه ۸۸ درصد سالمندان کمبود ویتامین D۳ دارند، ابراز کرد: مکمل‌های غذایی به طور رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و از مشاوره‌های تغذیه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

صائینی با اشاره به اینکه غربالگری سه سرطان شایع در استان زنجان از جمله سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم و پستان به طور رایگان در گروه سنی بالای ۵۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: در شش ماه گذشته ۱۰ مورد از این سرطان‌ها کشف شدند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.