حزب مکرون نخستین شکست انتخاباتی را در سنا تجربه کرد

حزب «جمهوری به پیش» رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات سنا مقابل رقیب سیاسی خود متحمل شکست شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس؛ سنای فرانسه روز گذشته شاهد برگزاری انتخاباتی بود که پیش از آن حزب میانه روی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، امید زیادی به تصاحب بیشتری کرسی ها بسته بود؛ اما در نهایت از حزب رقیب شکست سختی خود.

در انتخابات روز گذشته فقط حدود نیمی از کرسی ها برای تصاحب از سوی نمایندگان احزاب سیاسی به رای گذاشته شد. از میان 348 کرسی سنا در فرانسه، 171 کرسی خالی بوده و روز گذشته به رای گذاشته شدند. حزب مکرون فقط توانست 28 کرسی از مجموع کرسی های سنا را به خود اختصاص دهد که نتیجه ناامیدکننده ای برای رئیس جمهور جوان فرانسه محسوب می شود.

به این ترتیب، حزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان به عنوان جدی ترین رقیب مکرون موفق شد تسلط خود را در سنای فرانسه بیش از گذشته تقویت کند.

این نتیجه ضعیف پس از آن حاصل شد که مکرون در چند ماه اخیر بطور مداوم شاهد کاهش محبوبیت در نظرسنجی های عمومی بود. البته تعداد کم کرسی های حزب «جمهوری به پیش» مکرون نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر روی اجرایی کردن اصلاحات اقتصادی وی داشته باشد.

جدیدترین برنامه اصلاحات اقتصادی رئیس جمهور 39 ساله فرانسه به اصلاح قوانین کار مربوط می شود که اندکی به افزایش محبوبیت وی در یک هفته گذشته کمک کرد.

در نظرسنجی جدیدی که نشریه «ژورنال دو دیمانش» نتایج آن را منتشر کرد آمده است، ۴۵ درصد فرانسوی‌ ها عملکرد مکرون را تایید کردند در حالی که نظرسنجی مشابهی در ماه قبل از آن، رضایتمندی 40 درصدی را از عملکرد مکرون نشان می داد.

طبق قوانین فرانسه، سناتورها در این کشور با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شوند؛ بلکه ۷۶ هزار قانونگذار ملی و محلی وظیفه انتخاب آنها را برعهده دارند. این موضوع چندان به نفع حزب مکرون نبود؛ زیرا حزب «جمهوری به پیش» آوریل ۲۰۱۶ تاسیس شد و هنوز در سراسر فرانسه نفوذ نکرده است.

«فرانسوا پاتریات»، رئیس گروه حزب مکرون در سنا، گفت: ترجیح می دادیم عملکرد بهتری در انتخابات سنا داشته باشیم. حزب جمهوری‌خواهان فرانسه پیروز اصلی این انتخابات بود که توانست تعداد کرسی‌هایش را از ۱۴۲ به ۱۵۹ افزایش دهد.

در انتخابات روز گذشته سنای فرانسه، حزب «جمهوری به پیش» 20 کرسی، حزب سوسیالیست 58 کرسی و حزب جبهه ملی فقط 2 کرسی کسب کردند.

برخی کارشناسان مسائل سیاسی در فرانسه از نتایج انتخابات سنا ابراز رضایتمندی کرده اند؛ زیرا این افراد معتقدند اینکه مکرون تمام ارکان قدرت را در اختیار نداشته باشد، امری مثبت تلقی می شود.

 

انتهای پیام/

شکست حزب مکرون در انتخابات سنای فرانسه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار