میرشکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خطر تغییر اقلیم نسل لاک پشت ها را تهدید می کند/اختلال در تعادل جنسیتی با افزایش دما

مدیر کل زیست بوم دریایی گفت: تغییر اقلیم درجنوب کشور و گرم شدن زمین باعث اختلال در تعادل جنسیت لاک پشت ها می شود بطوریکه گرمای هوا تخم های نر را به ماده تبدیل می کند.

تغییر اقلیم باعث تغییر جنسیت لاک پشت ها می شودداوود میرشکار مدیر کل زیست بوم دریایی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بااشاره به وضعیت لاک پشت های سواحل جنوبی کشور اظهار داشت :5 گونه لاک پشت دریایی داریم که تمام این گونه ها در معرض خطر انقراض هستند.

وی با بیان اینکه 3 گونه لاک پشت از جمله منقار عقابی، سبز و زیتونی در خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شده است، ادامه داد:لاک پشت زیتونی بسیار محدود است بطوریکه در چندسال اخیر فقط یک مورد از این گونه مشاهده شده است.

وی افزود: تخمگذاری لاک پشت های منقارعقابی و سبز در سواحل ایران از اواسط اسفند ماه تا تیر ماه آغاز می شود.

میرشکاربا اشاره به تخم ریزی لاک پشت ها در سواحل جنوبی کشور گفت: بیشترین میزان تخم ریزی مربوط به لاک پشت منقارعقابی درخلیج فارس است ومعمولا لاک پشت های سبز در سواحل دریای عمان تخم ریزی می کنند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از لاک پشت ها نداریم، اظهار کرد: آمار هایی فقط از میزان تخم ریزی  لاک پشت ها داریم به دلیل این که لانه های این گونه ها که در آن تخمگذاری می کنند شمارش می شوند.

مدیر کل زیست بوم دریایی با اشاره به اینکه ابزارهای سازمان محیط زیست برای پایش لاک پشت ها بسیار محدود است، تصریح کرد: باتوجه به این که فناوری پایش هنوز در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است ما در پایش این گونه به شمارش لانه های تخم گذاری اکتفا می کنیم.در صورتی که برای شناسایی لاک پشت ها باید از پایش ،تک گذاری و ازابزار به روز پایش، برای شناسایی زیستگاه های تغذیه ای ، تولید مثلی ،گذران زندگی و مهاجرت های این گونه استفاده کرد.

وی با تاکید بر این که محل تخم گذاری لاک پشت ها باید مناسب باشد،گفت: منطقه باید از لحاظ رطوبت، شیب ، میزان بالابندی برای تخم گذاری لاک پشت ها  مناسب باشد، چرا که هر 3 سال یکبار به همان مناطق باز می گردند و تخم گذاری می کنند.

میرشکار با اشاره به خطراتی که لاک پشت ها را تهدید می کند، اظهار کرد: وجود زباله های دریایی، ساخت و ساز های ساحلی در مناطق تخم گذاری لاک پشت ها ، آلودگی های نوری در شهرها ،بنادر، اسکله ها و شناور های صیادی، پلاستیک های رها شده در آب که این گونه ها آن ها را به عنوان «ژله فیش» مصرف می کنند، رفت و آمد قایق ها و برخورد آن ها با لاک پشت ها و حمله گونه های مهاجم از جمله شغال وموش به جوجه لاک پشت ها باعث وارد شدن آسیب جدی به این گونه و حتی مرگ آنها می شود.

وی با اشاره به استفاده سودجویان از تخم لاک پشت ها برای کسب درآمد،گفت: فروش تخم لاک پشت ها توسط برخی از سودجویان  باعث انقراض و ازبین رفتن نسل لاک پشت ها می شود.

میر شکار، تغییر اقلیم را نیز یکی از خطرهای تهدید کننده نسل لاک پشت ها دانست و اظهار کرد: تغییر اقلیم درجنوب کشور و امواج و طوفان ها  باعث تخریب لانه و به ازبین رفتن این گونه ها شده است، از سوی دیگر گرم شدن زمین باعث اختلال در تعادل جنسیت لاک پشت ها می شود بطوریکه گرمای هوا تخم های نر را به ماده تبدیل می کند، که این عدم تعادل درآینده  باعث بروز مشکلاتی برای  نسل لاک پشت ها می شود.

انتهای پیام /

تغییر اقلیم باعث تغییر جنسیت لاک پشت ها می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار