یزدانیان مطرح کرد؛

اقدامات قابل انجام برای جلوگیری از شیوع «بیماری‌های پریودنتال»/ نقش طرح تحول در بهبود وضع سلامت دهان و دندان

رئیس هفدهمین کنگره بین المللی پریودنتولوژی گفت:‌ اگر طرح تحول سلامت بخواهد در کنترل بیماری‌های دهان و دندان کارآمد باشد، لازم است سیاست‌های پیشگیری از بیماری‌ها را در برنامه‌های سلامت جامعه قرار دهد.

اقدامات قابل انجام برای ممانعت از توسعه «بیماری‌های پریودنتال»/ نقش سلامت دهان و دندان بر سلامت کلی بدنبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن یزدانیان عضو هیأت مدیره انجمن پریودنتولوژی ایران درباره بیماری‌های تاثیرگرفته از بیماری پریودنتال اظهار کرد: شواهد علمی معتبر طی 2 دهه اخیر بر نقش سلامت دهان و دندان به خصوص سلامت پریودنتال بر سلامت کلی بدن افراد صحه گذاشته اند؛ نتایج این تحقیقات اثبات کرده که بیماری پریودنتال به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای اصلی بیماری دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان پانکراس مطرح است و بر روی بارداری تاثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: بیماران باید آگاه باشند که ممکن است بیماری پریودنتال پیش زمینه ابتلا به برخی بیماری‌های سیستمیک یا بالعکس باشد. ارتقای آگاهی و نگرش در سلامت دهان و دندان و جلب مشارکت آحاد مردم در برنامه های فردی و کشوری باید در دستور کار مدیران نظام سلامت کشور قرار گیرد.

 یزدانیان درباره اقدامات قابل انجام برای ممانعت از توسعه بیماری‌های پریودنتال مطرح کرد: درمان هایی که به طور معمول توسط یک پریودنتیست انجام می‌شود شامل حذف عفونت از بافت‌های نگهدارنده دندان، حفظ دندان‌ها و جایگزین کردن دندان های از دست رفته می‌شود. مسیری که از oral health promotion یا ارتقای سلامت دهان آغاز شده و باید با Health promotion ادامه یابد نیازمند همکاری متقابل پزشک و دندانپزشک با یکدیگر است که تاکنون شاهد تعاملی در این راستا در کشور نبوده ایم.

رئیس هفدهمین کنگره پریودنتولوژی درباره نقش برنامه تحول سلامت در بهبود وضع سلامت دهان و دندان نیز گفت: اگر این برنامه بخواهد در کنترل بیماری‌های دهان و دندان کارآمد باشد، لازم است سیاست‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان را در برنامه‌های سلامت جامعه و بهداشت عمومی قرار دهد. در این راستا انجمن‌های پزشکی و دندانپزشکی، سازمان های تجاری حوزه پزشکی، دندانپزشکان به ویژه دندانپزشکان عمومی، پزشکان به ویژه پزشکان عمومی در ارتقای سلامت دهان و دندان نقش مهمی را ایفا می کنند.

انتهای پیام/

ارتباط بین بیماری‌های دهان با سایر بیماری‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار