ثبت ملی آیین مردانه‌ سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع) در ماهشهر

فرماندار بندر ماهشهر از ثبت ملی آیین مردانه سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع) در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور قمر، فرماندار بندر ماهشهر با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، بیان داشت: آیین سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در 8 ماه محرم که با عنوان عروسی قاسم نیز از آن یاد می‌شود در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان طی آداب و رسوم خاصی به شکل مراسم زنانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخصه‌ای که باعث شد این مراسم ثبت ملی شود برگزاری آن توسط آقایان است، اذعان کرد: این مراسم در بندر ماهشهر با قدمتی بیش از 100 سال به صورت متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان و به شکل مردانه اجرا می‌شود.

قمر اظهار داشت: روز 8 محرم حوالی ظهر، از تمام نقاط شهر بندر ماهشهر سینی‌های بزرگی از جنس مس، حصیر و غیره که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه‌های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم می‌برند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می‌شوند.

فرماندار ماهشهر تصریح کرد: پرونده ثبتی این آیین به مدت یک سال توسط کارشناسان سازمان مرکزی بررسی شد و یک شاخصه‌ای که این آیین را از جای دیگر در کشور متمایز می‌کرد برگزاری آن توسط آقایان است که پس از یک سال با تلاش و پیگیری‌های خانم سارا عبادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندر ماهشهر در محرم امسال ثبت ملی شد.

انتهای پیام/گ

آیین سینی گردانی حضرت قاسم(ع) ماهشهر ثبت ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.