دلایل بروز عارضه «دندان قروچه» در کودکان

یک متخصص دندانپزشکی کودکان، عوامل مختلفی را در بروز «دندان قروچه» از کودکی تا بزرگسالی دخیل دانست.

دلایل بروز عارضه «دندان قروچه» در کودکانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک متخصص دندانپزشکی کودکان اظهار داشت: دلایل بروز دندان قروچه به سه دلیل موضعی، سیستمیک و روحی و روانی قابل بررسی است، اما در درجه اول باید این مشکل از نظر موضعی که به مشکلات دندانی مرتبط است بررسی می‌شود.

وی تشریح کرد: پوسیدگی دندان، مشکلات پرکردگی ناجور در یک یا چند دندان‌ و گیر کردن غذا در دندان‌ها از مواردی هستند که توسط دندانپزشک در فردی که دندان قروچه دارد بررسی و رفع خواهد شد.

این متخصص با اشاره به عامل سیستمیک و وجود انگل روده در بروز دندان قروچه افزود: پس از بررسی وضعیت دندان‌ها چنان‌چه این اختلال ادامه‌دار داشته باشد، با مراجعه به متخصصان و انجام آزمایش از این نظر نیز می‌توان اطمینان حاصل کرد.

به گفته وی همچنین حساسیت‌ و آلرژی نیز ممکن است در صورتی که موجب تنفس فرد از راه تنفس دهان باشد، منجر به بروز قروچه در فرد شود که برای از بین بردن این حالت، باید عامل اصلی مرتفع شود.

این متخصص دندانپزشکی اطفال اظهار داشت: بررسی نهایی عامل بروز دندان قروچه در زمینه وجود مشکلات روحی و روانی در فرد است که توسط روانپزشک و روانشناس انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: گاهی طی این مراحل درمانی ممکن است سه ماه الی یکسال به طول بیانجامد. بنابراین لازم است تا مشخص شدن علت اصلی بروز دندان قروچه و برطرف کردن آن، برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها از «نایت گارد» استفاده شود.

 متخصص دندانپزشکی کودکان توضیح داد: استفاده از نایت گارد در کودکان برای جلوگیری ازساییده شدن دندان‌ها و عوارض دیگری مانند تحلیل لثه، حساس شدن دندان، لق شدن و افتادن دندان لازم است، بخصوص اگر دندان قروچه شدید و طولانی باشد.

این متخصص دندانپزشکی کودک گفت: در صورتی که درمان دندان قروچه در کودک به تاخیر بیفتد و یا علت آن به راحتی مشخص نشود، در صورتی که از محافظ دندان استفاده نشود ممکن است ساییدگی به قدری زیاد باشد که به عصب دندان هم برسد و لازم باشد، بسته به عارضه ایجاد شده از روکش مخصوص دندان استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: چنانچه در موارد مذکور علت دندان قروچه در کودک مشخص نشود، لازم است یک «تیم ورک» که مجموعه‌ای از همه متخصصان در زمینه‌های ذکر شده هستند به طور همزمان تا رسیدن به نتیجه نهایی بررسی‌های لازم را ادامه دهند.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

علت دندان قروچه در کودکان چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار