تشییع نمادین شهدای کربلا در خرمبید

تشییع نمادین شهدای کربلا در شهرستان خرمبید استان فارس برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آئین سنتی "بنی‌اسد" شهرستان خرمبید از آئین‌های بسیار قدیمی استان فارس است که هر سال در شب سیزدهم ماه محرم در منطقه صفاشهر (خرمی) برگزار و شهدای کربلا به صورت نمادین تشییع می‌شود.

ایرانیان به واسطه تمدن دیرپای خود هر رویداد و برشی از تاریخ را به فرهنگ و هنری اصیل گره می‌زنند.

سوگواری اباعبدالله (ع) یکی از رویداد‌هایی است که با آداب و رسوم خاص در هر نقطه از کشور و استان فارس گره خورده است و در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان فارس در سوگ امام حسین (ع) آداب و رسوم زیبا و معناداری اجرا می‌شود.

این آئین‌ها از پیش از محرم با خیمه برافراشتن مردم زرقان و آئین ۱۰۰ ساله پرچم در شهرستان داراب آغاز می‌شود و با دیگر آئین‌ها نظیر" عمه کبار" مردم خرمبید، عزاداری سنتی لاری و هنر نمایشی تعزیه در دهه نخست محرم ادامه می‌یابد.

در میان برخی از شهر‌ها پس از دهه نخست نیز آداب خاصی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آئین سنتی و عاشورایی «بنی اسد» اشاره کرد.

آئین سنتی «بنی‌اسد» شهرستان خرمبید از آئین‌های بسیار قدیمی استان فارس است که همه ساله در شب سوم شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش در منطقه صفاشهر (خرمی) در شمال استان فارس برگزار می‌شود.

جابر حیدری‌فرد فارس پژوه گفت: بنی‌اسد یکی از اقوام و قبایل عرب از فرزندان اسد ابن خزیمه هستند که در یافتن و خاکسپاری شهیدان واقعه کربلا اهتمام ورزیده‌اند به همین جهت در تاریخ مشهور شده‌اند.

وی افزود: به اعتقاد مردم در شب سوم از شهادت امام حسین (ع) این موضوع رخ می‌دهد به همین دلیل این مراسم در برخی از شهر‌های قدیمی ایران با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود.

در شهرستان خرمبید عده‌ای از مردم با لباس شبیه به قوم بنی‌اسد با بیل، کلنگ و سایر وسایل سنتی در تاریکی شب این آداب و رسوم زیبا را اجرا می‌کنند. آن‌ها با حرکت کردن در خیابان‌ها و کوچه‌ها به صورت نمادین با بیل و کلنگ به کاوش و یافتن اجساد شهدا پرداخته و سپس بر آن‌ها نماز می‌خوانند.

در این مراسم اشعار سنتی گوناگونی نیز اجرا می‌شود از جمله این بیت «بنی‌اسد همتی حسین مسلمان بود/ تن شریف حسین اندر بیابان بود» و زمانی که بر اجساد شهدا می‌رسند، می‌خوانند «ای اهل کرم (حرم) حرمت این کشته بدانید /، زیرا که غریب است به خاکش بسپارید».

حیدری‌فرد بیان کرد: از مشخصه‌های این آئین که در مقایسه با دیگر نقاط کشور ممتاز است برگزاری آن در شب و پوشش صورت افراد قوم بنی‌اسد که به صورت ناشناس هستند.

به گفته وی با اشاره به زنده و پویا بودن این آئین پس از سال‌هاو با توجه به شاخصه‌هایی که دارد این اثر می‌تواند در فهرست میراث معنوی ملی ثبت شود.

از مهم‌ترین کسانی که این آئین را برگزار می‌کرده‌اند شاعر اهل بیت حاج مصطفی فلاح، سلیمان سجادی، آخوند ملامحمد خرمی و آخوند ملامحمدحسین بوده و این آئین در گذشته با شور و حال خاصی در مجاورت مسجد جامع صفاشهر برگزار می‌شده است.

مژگان ثابت‌قدم، کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی فارس از ثبت ۵۴ میراث ناملموس استان فارس خبر داد که از این تعداد ۱۴ آئین مربوط به عاشورا و ایام محرم است.

وی هدف از ثبت این آیین‌ها را معرفی آن‌ها به نسل‌های آینده می‌داند و بر این باور است که ارزشمندی و خاص بودن این مراسم ویژگی‌های منحصربه فردی است که باید حفظ شود.
انتهای پیام/ر

آیین نمادین تشییع پیکر شهدای کربلا در خرمبید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار