در تیتر امشب مطرح شد؛

رونق تولید کلید حل مشکل بیکاری/تشریح زیرساخت های لازم ایجاد اشتغال پایدار

نماینده مجلس گفت:کلید رشد اقتصادی و اشتغال در تولید بوده و اقتصاد مقاومتی نسخه اجرای آنست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصری نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص راهکارهای ایجاد اشتغال اظهار داشت: یکی از برنامه های مجلس طرح اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستا ها و شهرهای کوچک است که مقرر شده همین مبلغ هم از جانب بانک ها آورده شود و در مجموع با سود 6 درصد به کارآفرینان پرداخت شود.

 وی ادامه داد: اکنون آیین نامه این طرح در سازمان برنامه و بودجه در حال تنظیم است.

 مصری با اشاره به فرمول رشد اقتصادی کشورها تصریح کرد:برای دستیابی به رشد اقتصادی باید سرمایه به سمت تولید هدایت شود، محصول به فروش رود از آن سود به دست آید و از سود حاصله مالیات اخذ و صرف  خدمات عمومی و رشد کشور شود.

 وی افزود:کلید رشد اقتصادی و اشتغال در تولید است و اقتصاد مقاومتی نسخه اجرای آنست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشور ما تولید کننده مظلوم ترین قشر جامعه است گفت: در حال حاضر اکثر کالاها وارداتی هستند و این ظلم به تولید است.

وی اظهار داشت: طرح های اشتغال زایی ارائه شده از سوی دولت چندان تولید محور نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که تولید از پایه قوی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشتر طرح های اشتغالزایی معطوف به پرداخت منابع مالی بوده است گفت: ما اشتغال را در این می بینیم که پول در اختیار افراد  قرارگیرد در حالیکه اشتغال به تولید و عوامل مختلف بستگی دارد .

وی افزود:ما فقط مولفه مادی را در نظر گرفته ایم؛ این موجب می شود که افراد بیکار به افراد بیکار بدهکار تبدیل شوند. اگر محور کار تولید باشد همانگونه که اقتصاد مقاومتی و منویات  مقام معظم رهبری تعیین کرده است، تولید باید فروش داشته باشد و حمایت شود.

بر اساس این گزارش قوامی دیگر نماینده مجلس در ادامه برنامه در خصوص علت تاخیر پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی گفت: این طرح اهمیت زیادی دارد و لذا باید با حساسیت بالا  در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شود و در نهایت تا یک ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

 وی ادامه داد:اکنون مهمترین مسئله کشور بیکاری و مشکل تولید است و  بسیاری از افراد متقاضی کار تنها به فکر دریافت دستمزد هستند درحالیکه باید با پرداخت تسهیلات به کارآفرینان مشکل تولید را برطرف کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در زمینه فعال کردن کارخانه های نیمه تعطیل برنامه مشخصی ندارد و خط تولید در اکثر شهرها خوابیده است گفت: اگر تولید راه اندازی و حمایت شود اشتغال های غیرمستقیم هم راه اندازی می شود و زنجیره وار وارد کار می شوند و تولید رونق می گیرد. در کنار راه اندازی کارخانه های نیمه تعطیل اشتغال های کوچک رونق می گیرد، قطعات مختلف هم در داخل تولید شود.

قوامی اظهار داشت: نظام برای کمک به تولید باید قیام کند و همه دستگاه ها برای این مساله اهتمام جدی داشته باشند. کارآفرینان باید حمایت شوند و شرایط اجتماعی فراهم شود. قوه قضائیه، مجلس و دولت باید محیط مناسب را برای کارآفرینان تامین کنند.

بر اساس این گزارش در ادامه حسن طائی کارشناس اقتصادی دو طرح اختصاص اعتبار برای اشتغال روستایی از صندوق توسعه و طرح اشتغال فراگیر را طرح های قابل قبول دانست و ادامه داد: ما در دهه های آینده با تقاضای میلیونی کار مواجه هستیم و بنابراین باید همین میزان اشتغال ایجاد شود که این امر نیازمند رشد 8درصدی اقتصادی است.

وی با اشاره به زیر ساخت های لازم برای ایجاد اشتغال گفت: ثبات در سیاست گذاری ها، شایسته سالاری در انتخاب مدیران، امنیت اقتصادی، سرمایه گذاری، نظام اداری کارآمد، بهبود روابط کار بین دولت، کارفرما و کارگر و ایجاد فرهنگ کار مناسب از جمله پیش نیازهای اشتغالزایی پایدار است.

وی ادامه داد: در طول 40 سال گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور 2.5 درصد بوده است، اما برای حل مشکل بیکاری باید حداقل رشد 6 یا 7 درصدی را داشته باشیم که نیازمند سرمایه گذاری بالا است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: همه دستگاه ها باید با کمک هم به حل مشکلات بپردازند؛ هم دولت هم مجلس و هم قوه قضائیه باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا مشکلات تولید برطرف شود.

انتهای پیام/

حل مشکل بیکاری نیازمند همکاری همه اجزای حکومت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار