بیگدلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اروپا تمایلی به همراهی ترامپ ندارد/لابی اروپایی‌ها با کنگره برای حفظ برجام

کارشناس آمریکا گفت: اروپا در شرایط کنونی تمایلی ندارند در همه مسائل بین‌المللی همراه ترامپ باشد.

اروپا تمایلی به همراهی ترامپ ندارد/لابی اروپایی‌ها با کنگره برای حفظ برجامعلی بیگدلی کارشناس آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح اروپایی‌ها برای لابی‌گری در کنگره در جهت حفظ برجام، اظهار کرد: ترامپ با شانه خالی کردن از زیر بار برجام آن را به یک بازی دو طرفه و مسئله ملی در آمریکا تبدیل کرده است. زیرا او در مبارزات انتخاباتی و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل برجام را بدترین قرارداد دانست و نگاه منفی‌اش نسبت به آن را بارها اعلام کرده است.

کارشناس آمریکا بیان کرد: از آنجایی‌که ترامپ تحت فشار مجامع بین‌المللی به خصوص اتحادیه اروپا و نیروهای اطراف خود قرار گرفته است، سعی می‌کند به گونه‌ای کم هزینه موضوع مخالفتش با برجام را خنثی کرده و کنگره را بشتر وارد عرصه عمل کند.

وی با بیان اینکه کنگره نهاد یکدستی نیست، تصریح کرد: بر خلاف دیدگاه‌های مطرح، اختلاف عقیده حتی در بین جمهوری خواهان کنگره در قبال برجام وجود دارد و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند با نفوذ و لابی‌گری تأثیر به سزایی در حفظ اصل برجام داشته باشند.

بیگدلی افزود: لابی‌گری اروپایی‌ها در کنگره با تأکید بر جلوگیری از خدشه‌دار شدن پرستیژ آمریکا در عرصه بین‌المللی همراه خواهد بود و می‌تواند تا حدودی  برای ایران هم مثبت باشد.

کارشناس آمریکا با بیان اینکه اروپایی‌ها از یک سو نمی‌خواهند بازار ایران را از دست بدهند و از طرف دیگر آنها با دستیابی به توافق برجام تا حدودی به یک هویت مستقل از آمریکا دست یافته‌اند، تأکید کرد: اروپا در شرایط کنونی تمایلی ندارند در همه مسائل بین‌المللی همراه ترامپ باشد، بنابراین آنها به طور مستقل به دنبال ایجاد آبرو و پرستیژ بین‌المللی برای خود هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار