سازمان همکاری‌های شانگهای امروز با محوریت افغانستان تشکیل جلسه می‌دهد

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد كه نشست گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای امروز در روسیه برگزار می‌شود.

سازمان همکاری های شانگهای فردا با محوریت افغانستان تشکیل جلسه می دهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد كه نشست گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای امروز در روسیه برگزار می‌شود.

در اين نشست معينان وزارت خارجه 8 کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و معین وزارت امور خارجه افغانستان شركت خواهند كرد.

رياست این نشست را افغانستان و روسيه به گونه مشترک به دوش خواهند داشت.

معینان وزارت‌ خارجه روسیه، چین، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان که هشت عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند روز چهارشنبه  درباره اوضاع افغانستان در مسکو گفتگو می‌کنند.

صبغت صبا، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «به عهده گرفتن ریاست مشترک شانگ‌های از سوی افغانستان، لابی کردن برای به دست آوردن عضویت دائمی افغانستان در شانگهای و همکاری‌های امنیتی و اقتصادی و همکاری برای گفتگوهای صلح  از مواردی که قرار است ما آنجا دنبال کنیم.»

نشست گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای در حالی برگزار می‌شود که در چند سال اخیر پنج نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا و چند نشست سه جانبه میان لندن، کابل، و پاکستان، همچنان نشسته سه جانبه دیگر میان کابل، واشنگتن و پاکستان برای گفتگوهای صلح با طالبان برگزار شده است و قرار است تا یک هفتۀ دیگر نشست گروه  چهار جانبه در عمان و سه ماه دیگر نیز نشستی در کابل برگزار شود.

تحلیلگران افغانستان نقش کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در روند صلح و ثبات افغانستان را مهم می‌دانند.

سازمان همکاری‌های شانگهای که یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که در ماه جون سال 2001 میلادی در شهر شانگهای چین ایجاد شد.

قابل ذکر است که افغانستان عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای می باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.