باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

زنگ خطر اُفت آب‌های زیرزمینی به صدا درآمد/ توسعه کشت گلخانه‌ها مرهمی بر عطش زمین

اُفت آب‌های زیرزمینی، زنگ خطر را به صدا درآورده و همگان را درباره آینده زمینِ بدون آب، نگران کرده است.

زنگ خطر افت آب های زیرزمینی به صدا درآمد/ توسعه کشت گلخانه ها مرهمی بر عطش زمینبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افت آب های زیر زمینی زنگ خطر را به صدا درآورد و همگان را درباره آینده زمین بدون آب نگران کرد.

 براین اساس مسوولان وزارت جهاد با توسعه کشت محصولات گلخانه ای و استفاده از روش های نوین کشاورزی درصدد کاهش مصرف آب در این بخش هستند.

 البته ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان  معتقدند که گلخانه های موجود از لحاظ تکنولوژی و استاندارد وضعیت مناسبی ندارند و حرکت به سمت و سوی احداث گلخانه‌های مدرن را امری ضروری می‌دانند.

 سید پور مجری طرح توسعه گلخانه‌ها را یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی به منظور صرفه جویی آب در توسعه گلخانه‌ها می‌داند که بدین منظور از ابتدای سال 96 تا کنون بالغ بر 1220 هکتار متقاضی احداث گلخانه به بانک عامل معرفی شدند.

 وی تدوین استاندارد سازه‌های گلخانه‌ای را به منظور توسعه گلخانه‌های مدرن ضروری دانست و تاکید کرد: پیش نویس مشخصات فنی استاندارد سازه‌های گلخانه ای را بر مبنای استاندارد کشورهای پیشرو آماده کرده ایم که انتظار می رود تا پایان سال، استاندارد این سازه‌ها به ثبت برسد.

 مسعود اسدی رییس تشکل‌های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از وضعیت نامناسب توسعه گلخانه ها یادآور شد: با توجه به بحران منابع آبی، توسعه گلخانه های مدرن تعریف چندانی ندارد.

 وی افزود: امروزه گلخانه های کشور از لحاظ تکنولوژی و استاندارد وضعیت اسفناکی دارند، چرا که اکثر گلخانه‌های کشور سنتی هستند.

 به گفته اسدی اکنون در گلخانه های کشور به ازای هر هکتار بیش از 50 تا 60 تن محصول تولید نمی شود، در حالیکه این رقم در گلخانه های اروپا به 600 تن می رسد.

 رییس تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه میزان محدودی گلخانه مدرن با سرمایه گذاری دولت احداث شده اما در هیچ جای دنیا به عنوان گلخانه مدرن از آن استفاده نمی شود.

 وی با اشاره به ضرورت انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی به فضای گلخانه بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و بحران منابع آبی، راهی جز انتقال محصولات سبزی و صیفی به فضای گلخانه وجود ندارد چرا که مسئله آب به یک مقوله امنیت ملی تبدیل شده است.

 اسدی تصریح کرد: ترغیب کشاورزان در انتقال کشت قرقابی و فضای باز محصولات آب بر به داخل گلخانه های مدرن، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش را به همراه خواهد داشت، چراکه گلخانه های موجود با استاندارد فاصله معناداری دارد.

توسعه گلخانه ها بدون بازاریابی به شکست منجر می شود 

علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: قبل از توسعه گلخانه ها باید بازاریابی مناسبی برای محصولات گلخانه ای داشته باشیم.

 وی افزود: با توسعه گلخانه‌ها و افزایش تولید محصولات کشاورزی، باید به فکر صادرات باشیم به گونه‌ای که قبل از کشت، ثبت سفارش از بازارهای هدف صورت گیرد تا براساس آن به تولید محصولات بپردازیم.

 خان محمدی با اشاره به اینکه طرح  توسعه گلخانه ها بدون بازاریابی به شکست منجر خواهد شد، تصریح کرد: ایجاد ساختارهای لازم در عرضه و تولید محصولات باید جز اولویت قرار گیرد.

 مدیرعامل مجمع ملی نخبگان ادامه داد:  سالانه 115 میلیون انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که به سبب نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و زیر ساخت های مناسب حمل و نقل 25 تا 30 درصد این محصولات به هدر می رود که این امر یک فاجعه است.

 وی در خاتمه با بیان اینکه توسعه گلخانه ها تنها ملاک نیست، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسائلی نظیر افزایش بهره وری،توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد توجه قرار دهد تا انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد.

 انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار