نگهداری ده ها میلیون اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: ده ها میلیون اسناد ملی و 3 میلیون کتاب تاریخی در حاضر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

نگهداری ده ها میلیون اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ اشرف بروجردی مشاور فرهنگی رئیس جمهور و ریاست عالی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران در آیین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در مجتمع فرهنگی _ هنری خاتم الانبیا رشت گفت:در حال حاضر ده ها میلیون اسناد ملی و 3میلیون کتاب تاریخی در زمینه های مختلف بویژه دوران جنگ ، حمله روس ها، دوران شاهنشاهی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

وی افزود: گیلان با بیشینه فرهنگی و تاریخی بویژه در دوران مشروطه و نهضت جنگل می تواند در غنی کردن این اسناد ملی که میراث گرانبهای کشور است کمک به سزایی کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور و ریاست عالی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران با اشاره به اینکه گیلان پیشرو و پیشگام در عرصه فرهنگی است افزود: اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان به کمک مردم فهیم این استان می توانند در تکمیل و غنی کردن اسناد ملی که همانا میراث گرانبهای کشور است کمک کنند.

اشرف بروجردی با اشاره به اینکه قدمت کتابخانه شهر رشت به 100سال می گذرد و این در حالی است که قدمت تاسیس کتابخانه در تهران به 80 سال می رسد افزود: با وجود فرهیختگان و صاحبان اندیشه در گیلان اما متاسفانه مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان جایگاه مطلوبی ندارد و باید بیشتر در این زمینه تلاش شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور و ریاست عالی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران اظهار داشت: رویکرد اسناد ملی این است که بتواند صاحبان فکر و اندیشه را گردهم آورد تا یافته های علمی و دانش خود را برای تجربه دیگران برای اعتلای اندیشه والاتر و توسعه همه جانبه ارایه دهد.

اشرف بروجردی خاطر نشان کرد:سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز ثقل برای میراث فرهنگی و جامعه است بنابراین باید در حفظ اسناد و منابع خطی بیش از پیش بکوشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تاریخ شفاهی را حفظ کنیم از همه مردم خواست ضمن حفظ این اسناد ، اگر اسناد و مدارکی در دست دارند آن را در اختیار سازمان اسناد ملی قرار دهد تا از این میراث گرانبها حفظ شود و به عنوان سند در اختیار نسل های آینده نیز قرار گیرد.

در ادامه این آیین معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان گفت:گیلان در بسیاری از مسایل فرهنگی پیشگام و جزء اولین ها در کشور است.

محمد احمدی پور با اشاره به اینکه در حفظ تاریخ شفاهی باید بیش از پیش تلاش شودافزود: می بایست با اقدام های فاخر ، حوزه اسناد و گردشگری تاریخی را در استان رواج دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه 25میلیون گردشگر و مسافر وارد استان می شوند اظهار داشت: با گسترش حوزه اسناد و گردشگری تاریخی می توانیم ضمن معرفی تاریخ به توسعه گردشگری و اقتصاد جامعه نیز کمک کنیم.

همچنین غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان گفت:باید تاریخ مغفول شفاهی را در جهت توسعه و اعتلای فرهنگ جامعه احیا کنیم.

وی افزود: برخی در تلاش اند که بگویند دولت فاسد است وترویج فساد در دولت خطاست و باید با همدلی و همراه در راه خدمت به مردم گام برداریم.

در ادامه این آیین همچنین صادق حسنی نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:گردآوری اسنادملی و تاریخی ، حفظ میراث فرهنگی و ساخت کتابخانه ملی از انتظارات ما از مسوولان ذی ربط است.

همچنین سید هاشم موسوی رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان گفت:بهترین خدمت به مردم خدمت علمی_ فرهنگی است.

وی گفت:خدمت علمی و فرهنگی در هر جامعه موجب اعتلا و توسعه یافتگی آن جامعه خواهد شد.

در پایان از زحمات علی خلیلی سرپرست 7ماه مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان قدردانی شد و خانم ژاله حساس خواه به عنوان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان معارفه شد.

 

انتهای پیام/م.ع

ده ها میلیون اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.