باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چگونگی شهادت حضرت رقیه (س)/ سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)

دختر 3 ساله امام حسین (ع)، حضرت رقیه (س)، پس از تحمل سختی‌های اسارت، در آغازین روزهای ماه صفر به شهادت رسیدند.

اثبات وجود حضرت رقیه (س)/ چگونگی شهادت حضرت رقیه (س)/ سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت رقیه (س)، دختر امام حسین (ع)، در واقعه عاشورا حضور داشتند که پس از روز دهم محرم، همراه با دیگر اسیران کربلا، توسط سپاه یزید به شام برده شدند و پس تحمل سختی های فراوان، در آغازین روزهای ماه صفر به شهادت رسیدند.

مادر حضرت رقیه (س)

مادر حضرت رقیه (س) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می‌آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است. بر اساس نوشته‏‌های بعضی کتاب‏‌های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه (س)، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (ع) به عقد امام حسین (ع) درآمده است. در رابطه با تاریخ ولادت ایشان در منابع مختلف، سخنی به میان نیامده است. نام مادر حضرت رقیه (س) در بعضی کتاب‌ها، ام جعفر قضاعیّه آمده است، ولی دلیل محکمی در این‌باره وجود ندارد. هم چنین در کتاب معالی السبطین، مادر حضرت رقیه (س)، دختر یزدگرد سوم پادشاه ایرانی معرفی شده است که در حمله مسلمانان به ایران اسیر شده بود و به ازدواج امام حسین (س) درآمد.

اثبات وجود حضرت رقیه (س)

بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبهه پراکنی دارند، اما نام حضرت رقیه (س) در میان فرزندان امام حسین (ع) در کتاب ها و متون قدیمی آورده شده که در یکی از منابع، سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی در کتاب خود به نام ینابیع الموّده، این‌چنین می‌گوید: «و من کلام له عند وداعه مع اهله:اللهم انک شاهد علی هولاء القوم الملاعین انهم عمدوا ان لا یبقون من ذریه رسولک ثم نادی: یا ام کلثوم سلام الله علیها !ویا سکینه سلام الله علیها! ویارقیه سلام الله علیها! ویا زینب سلام الله علیها!یا اهل بیتی علیکن منی السلام»، این چنین متونی در منابع بسیار به چشم می‌خورد که در آن نام حضرت رقیه (س) وجود دارد و علاوه بر این، معجزات و کرامات فراوان این دختر 3 ساله امام حسین (ع)، دلیلی محکم بر اثبات وجود ایشان است که در پایان این مطلب، نمونه ای از این کرامات را بخوانید.

اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین (ع) در منابع شیعی آمده است که در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آورده شده است. در آن عصر به دلیل اندک بودن امکان نگارش و تعدد فرزندان امامان، و هم‌چنین اختناق حکومت بنی‌امیه که سیره نویسان را در کنترل خود داشته اند، موجب شده که بسیاری از ماجراهای زندگی امامان در پشت پرده باقی بماند. گاهی نیز بر اثر هم نام بودن چند شخص در یک خاندان، موجبات اشتباه در تاریخ فراهم شده و همین مطلب امر را بر تاریخ نویسان اندک آن عصر، با امکانات محدودی که داشتند مشکل کرده است. گاهی بعضی دختران دو نام داشته‌اند و به همین احتمال حضرت رقیه (س) را فاطمه صغری (س) می‌خواندند و شاید همین موضوع باعث غفلت از نام رقیه (س) شده باشد و ممکن است فاطمه (س) اسم اصلی و رقیه (س) لقب باشد.

نام حضرت رقیه (س)

رقیه از «رقی» به معنی بالا رفتن و ترقی گرفته شده است. گویا این اسم لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین (ع) کمتر به چشم می‌خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین (س) باشد، وجود دارد. در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (ع) دو اسم داشته اند و امکان تشابه اسمی نیز در فرزندان ایشان وجود دارد. دو خطاب از امام حسین (ع) در کربلا در مصادر شیعی آمده است که یکی از دختران حرم خود را با نام رقیه (ع) اینگونه صدا زده است: «یا اختاه یا ام کلثوم، و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب» و در خطاب دوم آمده است: « یا ام کلثوم و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام». اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین (ع) ذکر کرده‌اند اما علامه ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری، سه دختر به نامهای سکینه فاطمه و زینب (ع) را برای آن حضرت برشمرده‌اند.

اسارت حضرت رقیه (س)

حضرت رقیه در واقعه عاشورا حدود سه یا چهار سال سن داشت که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در عصر عاشورا به همراه دیگر زنان بنی‌هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفت. ایشان همراه با کاروان اسرا، ابتدا به کوفه برده شدند و پس از آن به سمت شام حرکت نمودند و معروف است که ایشان همراه با دیگر اسرا، اسارت را در خرابه های شام سپری می‌کردند.

چگونگی شهادت حضرت رقیه (س)/ سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)

شهادت حضرت رقیه (س)

شهادت حضرت رقیه (س) در منابع اینگونه شرح داده شده:

عصر روز سه شنبه در خرابه در کنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند. پرسید: «عمه جان! اینان کجا می روند؟» حضرت زینب(س)فرمود: «عزیزم این ها به خانه هایشان می روند.» پرسید: «عمه! مگر ما خانه نداریم؟» فرمودند: «چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است» تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد و  بلافاصله پرسید: «عمه! پدرم کجاست؟» فرمود: «به سفر رفته.» طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه جویی نمود، به گونه ای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند. خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سید الشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه کردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را کنار زد، سر مطهر سید الشهدا را دید، سر را برداشت و در آغوش کشید. بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و ناله اش بلند تر شد، گفت: «پدر جان چه کسی صورت شما را به خونت رنگین کرد؟ پدر جان چه کسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پدر جان یتیم به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان کاش خاک را بالش زیر سرم قرار می دادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمی دیدم.» 

دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خیال کردند به خواب رفته. وقتی به سراغ او آمدند، از دنیا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند.

همچنین در منابع گزارش‌هایی از چگونگی وفات دختری منسوب به امام حسین(ع) در شام وجود دارد، که برخی از آنان به این شرح اند:

1- نخستین منبعی که ماجرای شهادت دختر خردسالی از امام حسین را در شام مطرح کرده است. کامل بهایی نوشته عمادالدین طبری (۷۰۰ق) است. او نام دختر را ذکر نکرده است. سن او را چهار سال و وفات او را چند روز پس از دیدن سر پدر در خانه یزید گزارش کرده است.

2- ملّا حسین واعظ کاشفی سبزواری (متوفی ۹۱۰ق) محل حادثه را کوشْک (کاخ) یزید و زمان آن را روز دیدن سر بریده ذکر کرده است.

3- فخرالدین طُریحی (م ۱۰۸۵ ق)؛ نخستین کسی است که کودک را سه ساله و سخنانی از او خطاب به پدر گزارش کرده است.

4- محمدحسین ارجستانی در اواخر قرن سیزدهم، نام کودک را زُبیده، سن او را سه سال، محلّ حادثه را خرابه شام گزارش کرده است. ارجستانی پیش از ذکر این حادثه، به حضور دختری از امام حسین به نام رقیه در شام یاد کرده است.

5- شیخ محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است.

چگونگی شهادت حضرت رقیه (س)/ سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)

سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)

عبد الوهاب بن احمد شافعی مصری معروف به شعرانی متوفای 973 ه.ق در کتاب المنن باب دهم نقل می کند: «نزدیک مسجد جامع دمشق بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام معروف است. بر روی سنگ واقع در درگاه این مرقد این چنین نوشته است:هذَا البَیتُ بُقعَه شُرِّفَت بِالِ النَّبِی صلی الله علیه و آله و بِنتُ الحُسَینِ الشَّهید علیه السلام رُقَیَّه سلام الله علیها. این خانه مکانی است که به ورود آل پیامبر علیهم السلام و دختر امام حسین علیه السلام حضرت رقیه سلام الله علیها شرافت یافته است.»
 

غسل حضرت رقیه (س) 

هنگامی که زن غساله بدن حضرت رقیه (س) را غسل می‌داد، ناگاه دست از غسل کشید و گفت: «سرپرست این اسیران کیست؟» حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: «چه می خواهی؟» غساله گفت: «این دختربه چه بیماری مبتلا بوده که بدنش کبود است؟» حضرت زینب سلام الله علیها در پاسخ فرمود: «ای زن! او بیمار نبوده است؛ این کبودی‌ها آثار تازیانه‌ها و ضربه‌های دشمنان است. و در روایت دیگر است که آن زن دست از غسل کشید و دست‌هایش را بر سرش زد و گریست.» گفتند: «چرا بر سر می زنی؟» گفت: «مادر این دختر کجاست تا به من بگوید چرا قسمت هایی از بدن این دخترک سیاه شده است؟» گفتند: «این سیاهی ها اثر تازیانه های دشمن است.»
 

دو داستان از کرامات حضرت رقیه (س)

آب گرفتگی قبر مطهر

مرحوم آیت الله حاج میرزا هاشم خراسانی، در کتاب منتخب التواریخ می‌نویسد: سیّد ابراهیم دمشقی، سه دختر داشت و اولاد ذکور نداشتند. شبی دختر بزرگ ایشان، جناب رقیه بنت الحسین (ع) را در خواب دید که فرمود: «به پدرت بگو به والی بگوید میان قبر و لحد من آب افتاده و بدن من در اذیّت است، بیایید و قبر و لحد من را تعمیر کنید.» دخترش به عرض سیّد رساند و سیّد از ترس حضرات اهل تسنن به خواب ترتیب اثر نداد. شب دوم دختر دوم و شب سوم دختر سوم، بدون ترتیب اثر تا شب چهارم خود سیّد این ماجرا را در خواب دید. بنا‌بر‌این صبح روز بعد، سیّد نزد والی شام رفت، والی با علما و صلحای شام پس از غسل و پوشیدن لباس‌های نظیف و پس از نبش قبر توسط همین سیّد سه روز مشغول به تعمیر قبر شدند.
 
چگونگی شهادت حضرت رقیه (س)/ سنگ نوشته مرقد حضرت رقیه (س)

سیّد در طول این سه روز فقط در اوقات نماز این بدن مطهره را که کفن آن سالم بود در مکان نظیفی می‌گذاشت و پس از نماز دوباره او را در بغل می‌گرفت و گریه می‌کرد و از کرامت حضرت رقیه (س) این بود که سید ابراهیم در این سه روز نه احتیاج به آب و غذا پیدا کرد و نه محتاج به تجدید وضو شد، و مدتی بعد صاحب فرزند پسری شد.

شفای مار گزیدگی

مرحوم آیت الله سیّد هادی خراسانی، نیز در کتاب معجزات و کرامات می‌نویسد: روی پشت بام خوابیده بودیم که مار دست یکی از خویشاوندان ما را گزید. وی مدتی مداوا کرد ولی سودی نداشت. در آخر، جوانی به نام سیّد عبد الحسین نزد ما آمد و گفت: «کجای دست او را مار گزیده است؟»، هنگامی محل مارگزیدگی را به او نشان داد بلافاصله دستی به آن موضع زد و بکلی محل درد خوب شد سپس گفت: «من نه دعایی دارم و نه دوای، فقط کرامتی است که از اجداد ما رسیده است، هر سمی که از زنبور یا عقرب یا مار باشد آگر آب دهان یا انگشت به آن بگذاریم خوب می شود.و دلیل این امر، این است که جد ما در شام موقعی که قبر شریف حضرت رقیه سلام الله علیها را تعمیر می‌کردند جد من بدن مطهره حضرت رقیه (س) را سه روز روی دست گرفت تا قبر شریف را تعمیر کردند و از آنجا این اثر در خود و اولادش نسل بعد از نسل مانده است.


 منابع:

1- معالی السبطین

2- لسان العرب

3- لهوف

4- مقتل ابن مخنف

5- نفس المهموم

6- کامل بهائی

7- المنتخب فی جمع المراثی و الخطب

8- انوار المجالس

9- منتخب التواریخ

 

انتهای پیام/

اثبات وجود حضرت رقیه (س)

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۵۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
جانم فدای تو بانوی سه ساله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس **
۱۷:۱۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
لعنت و نفرین ابدی خداوند بر یزید بن معاویه و قاتلان سیدالشهدا(علیه السلام).
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین و رحمه الله و برکاته.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
هیچ وقت دنبال کنجکاوی هاتون نرین چون ممکنه قلبتون بشکنه


الهی قربونتون بشم دختر سه ساله امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
پارمیدا
۱۹:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
السلام علیک ایتها الرقیه بنت الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک فرج
یا حضرت رقیه خیلی دوستت دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
رقیه جان تو رو ب خواطر پدرت و عمو عباس من تو درسام موفق باشم و همیشه سالم و شاد باشن این آرزو هارو برای همه میکنم دوست دارم لعنت بر یزید چطوری دلش اومد با دختر ۳ ساله این کار رو بکنه لعنت بهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
یارقیه ادرکنی و لا تهلکنی
Iran (Islamic Republic of)
محب الحسین
۰۱:۱۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام خدا به خاتون دو عالم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
السلام علیک یا اباعبدالله
یا حضرت رقیه قسمت میدم به پدر بزرگوارت امام حسین(ع) حاجت تمام حاجت مندا رو بدی و حاجت مارو هم برآورده کنی ان شالله...
Iran (Islamic Republic of)
سید علی موسوی
۲۳:۱۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
السلام علیک یا بنت الحسین یا حضرت رقیه تمام بچه های دنیا ودختر خودم به شما سپردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
یا حضرت رقیه، قربون شما و مهربونی تون بشم خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین ع
به نیت دردانه ابا عبدالله اسم دخترم رو رقیه گذاشتیم
یا رقیه خودت نگهدار باش
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۳:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
سی ساله سایه ی سر من این سه ساله است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
داستان قم انگیزی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
غم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
جانم فدایت بانورقیه
Iran (Islamic Republic of)
پریا یوسفی
۱۳:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
خیلی خوب بود ممنون از اطلاعاتتان من واقعا از این داستان ناراحت شدم
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۰:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸
یا رقیه مظلومه سلام الله علیه
Iran (Islamic Republic of)
عاشق امام حسین
۱۶:۳۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
یا حضرت رقیه بنت امام حسین
اسلام و علیک یا حضرت رقیه
اسلام و علیک یا امام حسین
جانم فدای تن زیبا و دستان کوچکت

خیلی ممنون از مطالب زیبا تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
ان شاء الله بيام پابوست.. خانوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
قربونت برم بانوی کوچولو....دوتا بچه ها موبه تو توسل کردم و از خدا خواستم... ان شاالله بيام پابوست....
Turkey
لبیک یاحسین
۱۳:۴۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
السلام علیکی یا بنت الحسین یا رقیه(س)... شهادتش خیلی غمناکه... خدا لعنت کند مظلومان را
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۱۶:۲۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
خاندان عصمت و طهارت عظمتشون وصف ناشدنیه . سختی کشیدن ولی جاشون تو عرش الهیه. جانم به فدات یا رقیه بنت الحسین (ع)
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۰:۲۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
سلام بر خانم رقیه رقیه جان دستم رو بگیر
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۲۲:۳۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
فدای دل کوچکت مریض سه ساله ما رو هم شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۰۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
یا بی بی سلام بر شما
خودم رنج یتیمی کشیدم میدانم
من خاک کف شما ام یا رقیه
الهم العنهم جمیعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
بفدای دردانه سه ساله ی که دعای همه متوسلانش را اجابت میکند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۴:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
یا رقیه یا بنت الحسین اشفعیلی عند الله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
انشالله قسمتمون کنه بریم پابوسش،،،آمین یا رب الالمین
یا حضرت رقیه دردانه امام حسین شهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
بی بی دست بوست هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
یا حضرت رقیه روز قیامت با دستان کوچکت مرا هم شفاعت کن
Iran (Islamic Republic of)
اعظم سادات
۲۱:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خدایا به حق خون امام حسین (ع) , و اولادشان , به حضرت ابوالفضل (ص), ظهور منتقم پسر فاطمه را برسان ,
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
الهی بمیرم برات خانومم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
الهی بمیرم برات خانومم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
السلام علیک یا رقیه س
خدایا ب حق دردانه حسینع همه مریضان رو شفا بده .الهی امین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
السلام علیک یا رقیه س
خدایا ب حق دردانه حسینع همه مریضان رو شفا بده .الهی امین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
دستتون درد نکنه خدایا اهل بیت چقدر مظلوم بودند. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
دستتون درد نکنه خدایا اهل بیت چقدر مظلوم بودند. ..
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
تشکر از مطلب جالبتان.خیلی بیشتر رواج پیدا
کنه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
پیرو امام
۰۹:۰۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
‏*‏بسم الله الرحمن الرحیم‏*‏ آجرک الله یاصاحب الزمان‏(عج‏)‏،یامولانا أدرکنا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
خيلي سپاس
بسيار مفيد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
با حضرت رقیه وای چه حرم زیبایی داره انشاالله بعد از آزادی کامل سوریه خدا قسمت همتون بکنه که برید زیارت خانم حضرت رقیه من وقتی رفتم چنان آرامشی گرفتم که نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
السلام علیک یا رقیه بنت الحسین(ع).
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
جانم فدای رقیه خاتونم جانم فدای دستهای کوچولوی خانوم جانم فدای کبودی های بدن پاکش
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۰۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
(((اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ، یا وَجیهَةً عِندَاللّهِ اِشفَعی لَنا عِندَاللّه،یا وَجیهَةً عِندَاللّهِ اِشفَعی لَنا عِندَاللّه )))
آخرین اخبار