واکنش وزیر بهداشت به ورود برخی روحانیون‌ به حوزه پزشکی؛

رابطه مالی روحانیون با بازار به قداست روحانیت آسیب می‌زند

قاضی زاده هاشمی گفت: جایگاه روحانیت بسیار رفیع‌تر از آن است که روحانیون وارد امور پزشکی و طب سنتی شوند.

رابطه‌ مالی روحانیون با بازار به قداست‌ روحانیت آسیب می‌زندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم آموزش فوریت‌های پزشکی به طلاب‌ و روحانیون که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سالم‌سازی محیط جامعه و کشور یکی از اقدامات ضروری است که باید به آن توجه شود و راه‌های مختلفی برای جذب افراد‌، کودکان، جوانان و نوجوانان برای آموزش در مکان‌هایی چون مساجد باید ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برخی مساجد در زمینه آموزش بسیار‌ فعال هستند و امیدواریم در حوزه بهداشت و درمان که نقش روحانیت در فرهنگسازی‌، رفتار مردم و ارتقاء سواد سلامت آنها بی بدیل‌ است در این دوره اضافه شود.

هاشمی عنوان کرد: جدا از بیان روایات‌ و احادیث‌ ائمه معصومین‌ آنچه که در طب‌ از آن به عنوان پیشگیری‌ یاد می‌شود باید به کمک روحانیون و کانون‌های تبلیغاتی زیادی که در اختیار دارند به مردم آموزش داده شود.

وی افزود: آموزش فوریت‌های پزشکی به روحانیون و طلاب‌ که نیروهای اورژانس امروز ترتیب‌ دادند ابزاری است که در اختیار روحانیون قرار می‌گیرد نه به عنوان اینکه بخواهند به کمک این آموزش‌ها جان کسی را نجات بدهند هر چند که انجام این کار نیز خوب است ولی هدف ما گسترش‌ آموزش‌ها به مردم به کمک روحانیون و طلاب در مساجد و جامعه است.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم روحانیون غیرمستقیم‌ جوانان را در زمینه اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی که موجب نجات جان مردم می‌شود آموزش دهند و در این زمینه فعال باشند.

سکته؛ دلیل 50 درصد مرگ و میر ایرانیان

وزیر بهداشت با بیان اینکه 80 درصد علت مرگ مردم ایران که بخش عمده آن قابل پیشگیری‌ است به دلیل سوء رفتار بوده و مربوط‌ به تغذیه‌ و سبک زندگی آنها است، گفت: در فضای مسمومی‌ که در بعد ملی و بین‌المللی‌ وجود دارد همه مسئول هستند تا در سالم‌سازی غذای روح و جسم مردم تلاش کنند.

وزیر بهداشت، گفت: مصرف دخانیات تبدیل‌ به یک بلای‌ خانمان‌سوز‌ شده است که متأسفانه رو به  رشد است، همچنین در مصرف قند و نمک مردم زیاده‌روی می‌کنند و میزان نمک مصرفی ایرانیان‌ 3 برابر استاندارد جهانی است.

هاشمی تأکید کرد: 50 درصد مرگ و میر ایرانیان به دلیل سکته است که عمدتاً به سوء رفتار مردم بازمی‌گردد. بسیاری از ایرانیان ورزش نمی‌کنند و در عین‌ حال شکر و نمک بیش از حد مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید با عملمان‌ مردم را به کار نیک دعوت‌ کنیم‌ و عمل و قول شما طلاب‌ و روحانیون در این زمینه‌ بسیار مؤثر است همکاری جامعه روحانیت و سازمان اورژانس‌ می‌تواند در پیشگیری از بروز‌ بسیاری از مرگ‌ها مؤثر‌ باشد‌.

لزوم وجود دستگاه‌های الکتر‌وشوک  در برخی مکان‌ها

هاشمی با اشاره به لزوم وجود دستگاه‌های الکتر‌وشوک  در برخی مکان‌ها، گفت: اگر در مرگ‌ آیت‌الله رفسنجانی‌ یک تیم اورژانس‌ حاضر بود یا یک دستگاه الکتروشوک‌ داشتند می‌توانستند‌ با شوک الکتریکی او را به زندگی برگردانند‌ امیدواریم سازمان اورژانس‌ به کمک خیّران‌ این دستگاه‌های الکتروشوک‌ را در مساجد، مجتمع‌های مسکونی و اداره‌ها قرار دهد و افراد آموزش‌های لازم را برای استفاده از آن ببینند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از مرگ‌ها و عوارض‌ اجتماعی آن با وجود دستگاه‌های الکتروشوک‌ و حضور افراد آموزش دیده در زمینه فوریت‌های پزشکی کاهش پیدا می‌کند زیرا وقتی خانواده‌ای مرد یا زن خانه را از دست می‌دهد شیرازه‌اش از هم می‌پاشد و این مصیبت‌های زیادی را به بار می‌آورد.

وی با اشاره به ورود برخی روحانیون به حوزه طب سنتی، گفت: ما در وزارت بهداشت جایگاه روحانیت را بسیار رفیع‌تر از آن می‌دانیم که روحانیون وارد کسب و کار امور پزشکی و طب‌ سنتی شوند. روحانیون جایگاه ویژه‌ و بی بدیلی‌ دارند و هر گونه رابطه‌ مالی آنها با بازار‌ به قداست‌ روحانیت‌ آسیب‌ می‌زند و اگر معاونان‌ من توصیه‌ای در این زمینه‌ می‌کنند آن توصیه‌ها از سوی بزرگان‌ دین است. در گذشته نیز هر گاه پادشاهان‌ می‌خواستند بین علمای‌ دین و مردم فاصله‌ بیاندازند‌ به این ابزار متوسل‌ می‌شدند.

هاشمی عنوان کرد: خوشبختانه‌ بحثی‌ که امروز‌ در زمینه  همکاری اورژانس و روحانیون‌ مطرح شده است چیزی جز خیرخواهی‌ و رضایت‌ خدا را به دنبال نخواهد داشت و این کار معامله با خداست‌، البته‌ نجات جان انسان‌ها فقط‌ در زمینه‌ جسم نیست بلکه‌ باید به روح آنها نیز توجه کرد.

وزیر بهداشت خطاب به روحانیون‌ حاضر، گفت: هر کدام از شما یک سفیر‌ سلامت هستید‌ و با حضور در مساجد‌ پس از دیدن این آموزش‌ها می‌توانیم در زمینه‌ بهداشت و پیشگیری‌ فعال باشید‌. مردم اعتقاد وافری‌ به لباس‌ روحانیت دارند‌ و این موضوع جدانشدنی‌ است و ما امیدواریم حداکثر‌ بهره را از شما ببریم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار