حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان به ثبات منطقه کمک می‌کند

مشاور وزير خارجه ايران گفت: درگیر شدن بیشتر کشورهای منطقه از جمله ایران در موضوع صلح افغانستان به ثبات منطقه و تثبیت صلح بیشتر کمک می‌کند.

حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان به ثبات منطقه کمک می کند«سید رسول موسوی»، مشاور وزير خارجه ايران در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درگیر شدن بیشتر کشورهای منطقه از جمله ایران در موضوع صلح افغانستان می تواند به ثبات منطقه و تثبیت صلح کمک نماید.

وی در بیان دلایل افزایش خشونت ها و حملات انتحاری در افغانستان در روزهای اخیر اظهار داشت: موضوع افزایش خشونت در ناامنی در افغانستان مطلبی بود که از مدت ها قبل پیش بینی می شد؛ به این معنی که با شکست داعش در عراق و سوریه مشخص بود که این نیروها منطقه را تخلیه خواهند کرد اما سوال این بود که اگر اینها تخلیه شوند در چه مناطقی می توانند حضور داشته باشند که یکی از مناطق احتمالی افغانستان بود.

موسوی افزود: افغانستان و مناطق قبیله ای پاکستان یکی از مناطق احتمالی حضور داعش بعد از شکست در عراق و سوریه بود و به نظر می رسد چنین اتفاقی افتاده است؛ آنها بخشی از فرماندهان نظامی و نیروهای عملیاتی خود را به این منطقه گسیل کرده اند و برای اینکه نشان بدهند در منطقه حضور دارند، دست به جنایت هایی علیه مردم عادی می زنند.

مشاور وزیر خارجه ایران ادامه داد: عملیاتی انتحاری در صفوف نماز جماعت یکی از بی خاصیت ترین عملیات ها به لحاظ نظامی است که هیچ ارزش نظامی ندارد اما متاسفانه با این اقدامات جنایاتی را دامن می زنند و عمدتا برای این است که حضور خود را نشان دهند.

وی ارتباط میان ناامنی های اخیر افغانستان و از سر گرفته شدن مذاکرات صلح را رد کرد و گفت: هرگونه تلاش برای صلح اقدام مثبتی است و همه کشورها باید از آن استقبال کنند اما نکته اساسی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که درگیر شدن بیشتر کشورهای منطقه از جمله ایران در موضوع صلح افغانستان می تواند به ثبات منطقه و تثبیت صلح کمک نماید.

سید رسول موسوی، مشاور وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: دولت افغانستان خوب است مذاکرات صلح را دنبال کند و بین نیروهایی که راه های مسالمت آمیز را پیگیری می کنند با نیروهای تکفیری که هدفی جز کشتن و ایجاد پایگاه برای تکفیری های جهان ندارند فرق قائل شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت افغانستان همکاری های امنیتی و سیاسی خود با کشورهای همسایه را بیشتر گسترش دهد و در مذاکرات صلح بیشتر با همسایه ها  کار کند، قطعا موفق تر خواهند بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.