حق پناه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یک جانبه‌گرایی آمریکا، حل و فصل مساله افغانستان را با اختلال مواجه کرده است

كارشناس مسائل افغانستان گفت: به دلیل یک جانبه‌گرایی آمریکا در افغانستان، دیگر کنشگران به خاطر اینکه منافعشان در نظر گرفته نمی‌شود طبیعتا با مشکل و چالش با آمریکا می‌افتند.

یک جانبه گرایی آمریکا، حل و فصل مساله افغانستان را با اختلال مواجه کرده است«جعفر حق پناه»، كارشناس مسائل افغانستان و از اساتيد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به دلیل یک جانبه‌گرایی آمریکا در افغانستان، دیگر کنشگران به خاطر اینکه منافعشان در نظر گرفته نمی‌شود طبیعتا با مشکل و چالش با آمریکا می افتند.

وی در خصوص اهمیت کنفرانس اخیری که درباره افغانستان در تهران، برگزار شد، اظهار داشت: این همایش از این جهت حائز اهمیت است که بعد از دوره‌ای وقفه مجددا توسط دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار می‌شود و نشان دهنده اهمیت و جایگاه مباحث منطقه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ویژه افغانستان است.

حق پناه افزود: از آنجایی که تحولات منطقه ای و افغانستان بسیار سریع رخ می‌دهد نیاز به رصد دائمی و استفاده از ظرفیت اندیشکده های داخلی و خارجی برای فهم و انتقال این شناخت و به خصوص انتقال دیدگاه‌ها و رویکرد های جمهوری اسلامی ایران در مورد مساله افغانستان است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که به هر حال، تحولات افغانستان به شدت بر مسائل منطقه‌ای و بین المللی اثرگذار است؛ کنشگران زیادی در داخل و خارج از منطقه بر آن اثر گذار هستند و اینگونه نشست‌ها می تواند به همگرایی و ایجاد مفاهمه و یا گفتگوی بیشتر بین ایران و سایر کنشگران کمک کند که در نهایت به یک فهم مشترک و تقریب منافع مشترک و کاستن از رقابت ها منجر خواهد شد.

كارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: به طور کلی مساله افغانستان برخوردار از نوعی دوگانگی است؛ از آنجایی که مجموعه‌های امنیتی پیرامون افغانستان به گونه ای است که این کشور را درگیر خاوریانه، آسیای مرکزی و شبه قاره هند می‌کند، بنابراین کنش‌گران زیادی از جمله آمریکا با آن درگیر هستند؛ مداخله یک جانبه‌گرایانه آمریکا این مشکل را ایجاد کرده که بین سطح تعاملات و همکاری‌های منطقه ای برای حل و فصل این موضوع و سطح بین المللی آن یک اختلال ایجاد شده است.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر به نوع الگوی همکاری‌های بعد از سقوط طالبان برگردیم می بینیم که آن موقع یک اجماع بین المللی وجود داشت و این شکاف و فاصله میان سطح بین الملی و سطح امنیتی وجود نداشت؛ به همین جهت مشکلات در آن زمان بهتر حل می شد اما الان به دلیل یک جانبه‌گرایی آمریکا، دیگر کنشگران به خاطر اینکه منافعشان در نظر گرفته نمی‌شود طبیعتا با مشکل و چالش با آمریکا می افتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۷:۰۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
اين خيلي روشن است در افغانستان كه چاههاي نقت نيست امريكاييها آنجا باشند ازخاك افغانستان براي تجارت تروريستها وتجارت ترياك استفاده ميكنند جنگ در سوريه وعراق روبه اتمام ست اما امريكاييها اندرخم مزارع كشت ترياك هستند
آخرین اخبار