در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری حرکت می‌کنند/دولت می‌خواهد بانک‌ها در پروژه‌های نیمه تمام مشارکت کنند

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ساز و کار فعالیت بانک‌ها و سپرده‌های در حال گردش مورد بررسی قرار گرفت.

در گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوروش پرویزیان رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های خصوصی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اهمیت شفافیت و مقابله با فساد در فعالیت بانک‌ها گفت: همه تمایل دارند در روندی حرکت کنند که منابع بانک‌ها در اختیار صاحبان کسب و کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به قوانین سود دستوری و مشکلات نظام بانکی در این حوزه افزود: دستوری بودن نرخ سود و کاهش بازدهی سود اعطایی از نکاتی است که حائز اهمیت است. دولت در سال‌های اخیر بدهکار نظام بانکی است و این بدهی در قالب پرداخت املاک بررسی شده است.

پرویزیان با بیان اینکه دولت به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و از بانک‌ها درخواست مشارکت کرده گفت: این درخواست از سوی دولت محترم مطرح شده  که بانک‌ها وارد این پروژه‌ها شوند.

وی ادامه داد: بانک یک مجموعه کلان اقتصادی است و هزینه‌هایی که به بانک‌های کشور ناشی از برخی تصمیمات به وجود می‌آید؛ هنگفت است.

وی تاکید کرد: بی نظمی قانون و بخشش سود و جرایم خود سیستم بانکی را دچار مشکل می‌کند.

در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری الله داد اقتصاددان با بیان اینکه بانک‌ها اکنون ۵۱ درصد در بنگاه‌داری مشارکت می‌کند، بیان کرد: بانک‌ها در حوزه سپرده‌ها نیز مقصر هستند و محل اعتبار بانک‌ها سرمایه خودشان و سپرده‌های مردم است و سرمایه خود بانک‌ها سال‌هاست تغییر نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور یادآور شد: وضعیت اکنون رکود است و تامین مالی هم اکنون با مشکل مواجه است.

پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه گفت: نظام بانکی از ماموریت‌های اصلی خود جدا شده و به سمت بنگاه‌داری حرکت می‌کند.

وی افزود: اتفاقات در چند دهه اخیر موجب ناکارآمدی بانک‌ها شده و دلیل اصلی این ناکارآمدی ناشی از رویکرد تورم در اقتصاد بوده که البته اخیرا کنترل شده است. دلیل اصلی این است که بانک‌ها به دنبال این بودند که از میوه تورم در سال‌های پیشین برای خود عایدی بگیرند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مطالبات نظام بانکی از دولت به دولت مرتبط است؛ گفت: بانک‌هایی که به بخش خصوصی مرتبط هستند و یک ریال به دولت بدهکار نیستند؛ اما بزرگترین کارتل‌ها را در اختیار دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان عقود مشارکتی گفت: هیچکدام از بانک‌ها عقود مشارکتی را به طور دقیق انجام نداده‌اند.

الله داد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دارایی‌های موسسات باید نقد شوند تا بدهی‌ها از محل دارایی پرداخت شود، گفت: دولت بنگاه‌های خود را واگذار نمی‌کند و به بانک‌ها می‌گوید شرکت‌های خود را واگذار کنید.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قانون رفع موانع تولید نزدیک به سه سال است که مصوب شده، اما عملیاتی نشده است، اظهار کرد: اگر بانک‌ها نتوانند اموال خود را به فروش برسانند در این صورت سپرده گذاران زیان می‌بینند.

حسین زاده رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه بنگاه داری و داشتن املاک مازاد در این شرایط سم است و واگذاری به نفع بانک‌هاست، ادامه داد: نگهداری شرکت‌ها و بنگاه‌ها هزینه زیادی برای بانک‌های دولتی دارد.

وی با اشاره به اینکه هر هفته در سایت‌های بانک‌ها فهرست املاک مازاد و شرکت‌هایشان آگهی داده می‌شود، گفت:: بانک‌ها باید تلاش کنند تا شرکت‌های شان را به فروش برسانند.

حسین زاده با اشاره به ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید گفت: باید قانون را به درستی رعایت و مطابق آن عمل کرد.

پرویزیان رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های خصوصی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه بانک‌های خرد برای کسب و کار‌های کوچک باید داشته باشیم، اما در این رابطه زیرساخت‌ها به درستی ایجاد نشده است، ادامه داد: بانک‌ها به سمت ایجاد شبکه‌های بین‌المللی حرکت می‌کنند و ناچار هستند در چهارچوب استاندارد‌های بین المللی قدم بگذارند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های خصوصی با اشاره به اینکه در دنیا انواع مختلفی از بانک وجود دارد، گفت: اینگونه نیست که فقط بانک‌ها کار دریافت و پرداخت سپرده را انجام دهند.

انتهای پیام/

دولت به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار