در برنامه گفت و گوی ویژه خبری؛

یک پنجم زمین‌های کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند/ تعهد صندوق بیمه تناسبی با خسارت سیل ندارد/ ۵ درصد واحد‌های مسکونی کشور بیمه حوادث دارند

ایران پاسخ کودتای ۲۸ مرداد را در ۱۳ آبان ۵۸ داد/ ایران مهمترین مسئله مورد نزاع بلوک شرق و غربگفت و گوی ویژه خبری امروز پنجشنبه با موضوع بررسی نقش بیمه در جبران خسارت سیل برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی و قائم مقام بیمه مرکزی ۲۹ فروردین ماه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بررسی نقش بیمه در جبران خسارت سیل پرداختند.

پرویز خسروشاهی قائم‌مقام بیمه مرکزی در ابتدا با اشاره به اینکه در حوزه بیمه کلا تا دیروز ۶۰ هزار پرونده خسارت در خصوص سیل به ما اعلام شده است گفت:از این ۶۰ هزار پرونده ۲۶ هزار پرونده ارزیابی خسارت شده که مبلغ آن نزدیک ۱۳۰ میلیارد تومان است مابقی پرونده‌هایی که ارزیابی خسارت نشده‌اند، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است لذا کلا برآورد ما تا به دیروز ۳۳۰ میلیارد تومان خسارت است.


وی با اشاره به اینکه ما بر اساس پوشش بیمه‌ای این مبالغ را اعلام کرده‌ایم گفت: فقط ۵ درصد واحد‌های مسکونی کشور بیمه حوادث هستند، پوشش بیمه‌ای واحد‌های مسکونی در کشور خیلی کم است این رقم تنها مربوط به واحد‌های مسکونی و مراکز خرد است.

قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه کردن برخی از ریسک‌ها دچار اصطحکاک اطلاعاتی است اظهار کرد:برخی از بازار‌ها اصطحکاک اطلاعاتی قوی دارد و این موضوع سبب می‌شود تا بازار به خوبی عمل نکند، حوادث طبیعی و شخص ثالث یکی از این ریسک‌ها است که در تمام دنیا دچار اصطحکاک اطلاعاتی است، مردم فکر می‌کنند که احتمال فوت و مجروح شدن آن‌ها ناچیز است، افراد معمولا احساس می‌کنند که حوادث طبیعی برای آن‌ها اتفاق نمی‌افتد و این موضوع ممکن است برای دیگران به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اصطحکاک اطلاعاتی اصطلاحاً گفته می‌شود که این بازار شکست خورده است گفت: بازار بیمه در برخی از ریسک‌ها از جمله حوادث طبیعی شکست می‌خورد، در نتیجه کشور‌هایی که حوادث طبیعی در آن بیشتر اتفاق می‌افتد معمولا از روش قانونی برای بیمه کردن استفاده می‌کنند، پوشش بیمه‌ای واحد‌های مسکونی و زیربنا‌ها، اموال و اشخاصی که در معرض خطر حوادث طبیعی هستند به صورت قانونی بیمه به صورت اجباری می‌شود.

خسروشاهی با اشاره به اینکه خرید بیمه در کشور‌هایی همچون ژاپن و ترکیه به صورت اجباری و یا نیمه اجباری است افزود: متغیر اصلی و تعیین کننده این است که باید موضوع بیمه به صورت قانونی شود و این موضوع از زلزله رودبار مطرح شده تا صندوق بیمه حوادث طبیعی در کشور شکل بگیرد تا در قالب آن پوشش بیمه حوادث طبیعی قانونی شود، هنوز در این رابطه به نتیجه روشنی نرسیده‌ایم.

قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه گری یک مبنای دارد و آن سرمایه است و افزود:شرکت‌های بیمه باید سرمایه قابل توجهی داشته باشند، شرکت‌های بیمه ما سرمایه قابل توجهی را نمی‌توانند در این اقتصاد جمع‌آوری کنند و وقتی یک واحد مسکونی را بیمه می‌کنند تعهدش باز نیست.

ابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از زراعت ها‌ی آسیب دیده تحت پوشش بیمه است گفت: در بخش زراعت حدود سه و نیم میلیون هکتار زراعت تحت پوشش بیمه کشاورزی است، ۱۸۰۰۰۰ از زراعت‌ها در بخش سیل تحت پوشش بیمه بوده است که خسارت‌های آن‌ها باید پرداخت شود مجموع خسارت‌های بخش کشاورزی در بخش زراعت بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیدند، که از این مقدار ۱۸۰ هزار هکتار از زراعت‌ها تحت پوشش بیمه کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد زراعت‌های کشور تحت پوشش بیمه کشاورزی است خاطرنشان کرد: در بخش باغبانی حدود ۳۵ هزار هکتار از باغات آسیب دیده تحت پوشش بیمه بوده و حدود ۶ هزار کلنی زنبورعسل آسیب دیده که تحت پوشش بیمه است، اما در صنعت طیور همه واحد‌های مرغداری کشور به طور ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه هستند.

حسن نژاد با اشاره به اینکه مجموع خسارت به بخش کشاورزی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است که بخش بیمه‌ای آن حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است ادامه داد: حدود ۳۰ درصد این خسارت مربوط به تأسیسات ابنیه و زیرساخت‌های بخش کشاورزی است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی خطرات به صورت سیستمی بروز می‌کند، در ۵ سال گذشته دیده ایم که ۱۵ استان کشور چندین سال دچار خشکسالی در مزارع کشاورزی بود و ادامه داد:همه کشاورزان به صورت وسیعی آسیب دیدند، لذا جمع کثیری از تولیدکنندگان در اثر خشکسالی و تنش‌های خشک سالی مزارع شان دچار مشکل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بروز خطرات در بخش کشاورزی به شکل سیستمی و گسترده است گفت: علاوه بر سیستمی و گسترده بودن شاهد شدت هم نیز هستیم، در تمام دنیا در اصطلاح بیمه محصولات کشاورزی قابلیت بیمه شدن را ندارد لذا حمایت‌های کافی از طرف دولت به شکل یارانه‌ای باید صورت بگیرد تا بتوان محاسبات بیمه‌ای را انجام دهیم.

حسن نژاد با اشاره به اینکه تعهد ما به تولید کننده در تمام بیمه‌های کشاورزی به جهت اختصاصات مربوط به ریسک در این است که بخشی از خسارت‌ها را بیمه‌ها می‌توانند جبران کنند عنوان کرد: اگر ضریب خطر بالا باشد امکان پذیر نیست که حق بیمه پایین و تعهد از سوی دیگر بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه در ضریب خطر بالا شما نمی‌توانید از کشاورزان حق بیمه بالا طلب کنید افزود: مگر اینکه دولت یارانه آن را تامین کند، تامین حق بیمه از طرف دولت دچار محدودیت است، در یک سال نرمال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه رقم‌هایی که برای صندوق بیمه به عنوان یارانه دیده می‌شود همین سطوحی که وجود دارد را می‌توان پوشش داد افزود: میزان یارانه‌های بخش کشاورزی در ارتباط با موضوع بیمه مسئله بسیار با اهمیتی است که به کاهش حق بیمه‌ها و افزایش تعهدات صندوق بیمه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰۴ کشور دنیا دولت‌ها یارانه‌های لازم را در ارتباط با محصولاتی که باید تحت پوشش بیمه باشد تامین می‌کند افزود‌: به دنبال این مسئله کار بیمه پذیری انجام می‌شود.

حسن نژاد با اشاره به اینکه در سال ۱۳۱۶ قانون بیمه مرکزی نوشته شد که در آن قانون بیمه‌های کشاورزی قرار نبود به صورت جدا فعالیت کنند گفت: البته در دنیا بیمه‌های کشاورزی به صورت جدا فعالیت می‌کنند لذا وضعیت ریسک در بخش‌های مختلف متفاوت است، بیمه‌های بازرگانی توان ورود به بخش کشاورزی را در بحث بیمه پیدا نکردند و دولت ناچار شد صندوق بیمه کشاورزی را تشکیل دهد و بخشی از حق بیمه را پرداخت کند تا کار بیمه کشاورزی بتواند ادامه داشته باشد.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۰۵ هزار تعرفه برای انواع بیمه به کشاورزان اعلام می‌کنیم افزود: کشاورزان تعهد‌های پایین را خریداری می‌کنند، تعهدات صندوق بیمه کشاورزی برای هر هکتار مزرعه آبی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بیمه پایه و با حق بیمه ۱۴ هزار تومان است و بخش زیادی از این حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: به دلیل خسارت‌های بسیار در بخش کشاورزی از محل بیمه کشاورزی درآمدی به دست نمی‌آید، ۷۵ درصد حق بیمه‌ها در بخش کشاورزی را دولت پرداخت می‌کند، اما پرداخت‌های دولت با تاخیر سه چهار ماهه روبرو است لذا، نباید از صندوق‌های کشاورزی که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند انتظار داشته باشیم همه خسارت‌ها را جبران کنند.

غدیر مهدوی کارشناس صنعت بیمه طی گفتگوی تلفنی با بیان اینکه دولت‌ها باید از بیمه ریسک‌های فاجعه آمیز حمایت کنند ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها درجه ریسک گریزی مردم ایران در مقایسه با ۱۰۰ کشور رتبه آخر است، برآورد نرخ حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله امکان پذیر نیست و بیمه بازرگانی نمی‌تواند آن را تعهد کند.

مهدوی گفت: بیمه آتش سوزی ریسک پذیر است و فاجعه آمیز نیست و به ازای هر هزار خانه در کشور یک خانه دچار آتش سوزی می‌شود و خسارت آن برای بیمه‌ها قابل پیش بینی است.

سید جعفر حسینی عضو نظام صنفی کشاورزی طی تماس تلفنی تصریح کرد: عملکرد ضعیف صندوق بیمه کشاورزان در سال‌های گذشته، نداشتن قوانین شفاف بیمه‌ای این صندوق، ​ وعده‌های عمل نشده و خدمات ضعیف بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزان موجب شده است کشاورزان از این صندوق استقبال نکنند.

وی با بیان اینکه تعهدی که صندوق بیمه کشاورزان دارد با خسارت‌ها تناسب ندارد و فقط ۱۰ درصد خسارت‌ها پرداخت می‌شود گفت: پرداخت خسارت‌ها نیز با تاخیر روبرو است، صندوق بیمه کشاورزان انحصاری است و رقابتی با آن وجود ندارد و یارانه بیمه کشاورزان فقط به این صندوق تعلق می‌گیرد.

وی گفت: این صندوق بر اساس سیاست‌های خودش پیش می‌رود و برای هر کدام از عوامل خطر حق بیمه‌ای دریافت می‌کند، اما تعهدهایش تغییر نکرده است.

خسرو شاهی با اشاره به اینکه میانگین پرداخت خسارات حوادث طبیعی به وسیله صندوق‌های بیمه در دنیا ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد باقی مانده را دولت‌ها پرداخت می‌کنند گفت: پوشش بیمه به صورت بازرگانی برای حوداث طبیعی مانند سیل و زلزله امکان پذیر نیست، زیرا حق بیمه آنقدر گران است که کسی توان خرید ندارد، همه باید کمک کنند که صندوق بیمه حوادث طبیعی راه اندازی شود.

 

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار کرد: اگر از واحد مسکونی ۱۲۰ هزار تومان حق بیمه دریافت و به این صندوق واریز شود با توجه به وجود ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول جمع آوری می‌شود که این مبلغ فاصله قابل توجهی از میزان خسارت‌های سالانه در کشور ندارد.

خسرو شاهی با بیان اینکه بیمه‌ها بنگاه اقتصادی و تحت تاثیر فضای اقتصادی جامعه هستند، اما تاکنون در مقایسه با بقیه بخش‌ها تا حدودی خوب عمل کرده اند گفت: برای فرهنگ سازی در زمینه بیمه ۸۶ عنوان درسی در کتاب‌های مدارس را به صنعت بیمه اختصاص داده ایم و در ۱۵ میلیون نشریه راه رشد که در مدارس توزیع می‌شود بحث بیمه آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار