بررسی طرح ارتقاء دانشگاه تبریز به تراز بین المللی

طرح ارتقاء دانشگاه تبریز به تراز بین المللی، با حضور پروفسور یوسف ثبوتی، ناظر این طرح، در قالب کارگاه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در این کارگاه با اشاره به اهمیت انتخاب این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های نامزد ورود به طرح ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی از سوی وزارت علوم گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه، ظرفیت‌های زیادی دارد که نشانه بارز این امر حضور در رتبه‌بندی های مهم بین المللی و نیز جدیدترین سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و قرار گرفتن دانشگاه تبریز در بین هفت دانشگاه جامع بین المللی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه راهبری ارتقای دانشگاه تبریز به تراز بین المللی، افزود: شناسایی نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای دانشگاه، تقویت زمینه‌های تصمیم‌سازی و سیاست‌سازی، ایجاد زمینه افزایش بهره وری، تعمیق و اشاعه فرهنگ بین المللی شدن در دانشگاه، تقویت زمینه های پاسخگویی دانشگاه به ذینفعان درونی و بیرونی، تقویت تضمین کیفیت نظامند دانشگاه، شناسایی و کاربست عامل‌های تضمین کننده اجرای طرح ارتقا دانشگاه به تراز بین المللی و ... از جمله این اقدامات است.

وی توسعه علم و فناوری با توجه به نیاز روز جامعه، گسترش مرزهای دانش و کمک به رفع چالش‎های محلی، ملی و منطقه‎ای را از جمله دیگر ماموریت‎های این دانشگاه در تراز بین المللی دانست و یادآور شد: در سال‎های اخیر با توجه به پتانسیل‎هایی که در حوزه‌های مختلف در این دانشگاه وجود داشته و دارد، گام موثری در این راستا برداشته شده است و در ادامه راه با تلاش دانشگاهیان می‎خواهیم این روند رو به رشد داشته باشد.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود خواستار دادن اختیار تام به دانشگاه‌های جامع و برتر کشور شد.

پروفسور یوسف ثبوتی، ناظر طرح ارتقای دانشگاه تبریز به تراز بین المللی نیز در سخنانی گفت: دستاوردهای دانشگاه‌های ایران در مقایسه با سایر تولیدات نهادها و دستگاه ها بهتر بوده چرا که در بیرون از مرزها تولیدات دانشگاه‎های ما خریدار دارند.

به گفته وی دانشگاه‎ها راهگشای جامعه هستند و به نظر می‎رسد دانشگاه‎های کشورمان وظیفه خودشان را در حوزه‌های مختلف جامعه به خوبی ایفا کرده‎اند و اگر در این راستا به تراز بین المللی سایر دانشگاه‌های جهان نیز توجه شود بهتر از این‌ها می‎توان عمل کرد.

نماینده ایران در مجمع فرهنگستان‌های علوم جهان در بخش دیگر سخنان خود افزود: دانشگاه‎های ایران برای رسیدن به تراز بین المللی باید دو اولویت اصلی یعنی یاد دادن و یاد گرفتن را با تدوین برنامه‎های به موقع و درست، داشتن نظم و انضباط، نظارت برای اجرای کارهای خویش را در دستور کار خویش قرار دهند و هم‎چنین برای رسیدن به اهداف تعیین شده به موقع موانع سر راه خویش را بردارند.

پروفسور ثبوتی اضافه کرد: در اجرای برخی برنامه‌ها از جمله جذب دانشجویان خارجی باید اختیارات لازم به دانشگاه داده شود و در این زمینه نیز ضروری است از سوی وزارت علوم و دولت حمایت های لازم صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، پس از نشست افتتاحیه، برگزاری کارگاهی برای اساتید دانشگاه تبریزدر تالار یشم دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر از دیگر برنامه‌های حضور پروفسور ثبوتی در این دانشگاه بود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از دانشگاه‌های نامزد و منتخب حمایت ویژه می‌کند تا طی 10 سال خود را به تراز 200 دانشگاه مطرح بین المللی برسانند و در همین راستا و پس از انتخاب دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه‌های نامزد برای ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی، طرحی توسط تیم متخصص متشکل از نمایندگان گروه‌های عمده تحصیلی و مدیران حوزه‌های مربوطه، زیر نظر قاسم زاده قائم مقام رئیس دانشگاه تهیه شده و در حال پایش است.

 

انتهای پیام/ش

دانشگاه تبریز در رتبه هفتم دانشگاه جامع بین المللی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.