باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

درمان بیماری‌های خونی با ذخیره سازی خون بند ناف/سلول‌های بنیادی امید می‌بخشند

خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود، این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری هایی، چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

خون بند ناف (cord blood) چیست؟

خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده است خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.
پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.
لول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیر‌های پی در پی دچار پیری نمی‌شوند.
به طوری که با ترزیق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده اند می‌توانیم به بهبودی آن‌ها کمک کنیم.

ذخیره سازی یک هزار ۸۰۰ نمونه خون بند ناف در آذربایجان غربی

محمدرضا سام رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گفت: تمام والدینی که در آستانه تولد فرزند هستند، باید نسبت به ذخیره سازی خون بند ناف اطلاعات لازم را کسب کنند تا در صورت تمایل از این فرصت که تنها در زمان زایمان در اختیار خانواده است استفاده کنند.

درمان بیماری‌های بامنشا خونی با ذخیره سازی خون بند ناف/سلول های بنیادی امید می بخشند

وی ادامه داد:از سال ۹۱ بانک خون بند ناف رویان در آذربایجان غربی نیز فعالیت خود را آغاز کرده و توانست بیش از یک هزار ۸۰۰ نمونه خون بند ناف را در این استان ذخیره سازی کند.

سام افزود:از این سلول‌ها نه‌تنها فرد صاحب بند ناف که مادر، خواهر و دیگر خویشاوندان درجه یک قدرت استفاده از دریافت پیوند این سلول‌های بنیادی را دارند تا از طریق آن بتوانند بیماری هایی چون سرطان و تالاسمی را درمان کنند.

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی با اشاره به شرایط اهدای خون بند ناف گفت: خانواده ها می توانند در صورت تمایل خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند، که نمونه اهدا شده برای افراد دیگری که نیاز به پیوند دارند مورد استفاده قرار میگیرد. عضویت در بانک خون عمومی به صورت رایگان بوده و خانواده ها هیچ هزینه ای متقبل نمی شوند.

سام با اشاره به ذخیره سازی این خون در بانک خصوصی گفت: عضویت در بانک خون خصوصی دارای هزینه بوده که در ابتدا هزینه عقد قرارداد و همچنین در ادامه هزینه شارژ سالانه جهت نگهداری نمونه خون بندناف پرداخت می‌شود که هزینه عقد قرار داد مبلغ ۲ میلیون و 575 هزار تومان بوده است.

در مان سرطان با ذخیره سازی خون بند ناف

ساسان حجازی فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان نیز در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت:با ذخیره سازی این خون می توان بیماری های چون کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله ای شبانه ، لوسمی حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها: انواع لنفوم ، تالاسمی ماژور، کم خونی سلول داسی شکل، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، بیماری‌های ارثی، الزایمر، دیابت، پارکینسون، بیماری MS ، صدمات نخاعی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های کبدی، دیستروفی عضلانی را درمان کرد.

درمان بیماری‌های بامنشا خونی با ذخیره سازی خون بند ناف/سلول های بنیادی امید می بخشند

وی ادامه داد:بندناف واسطه جنین و مادر برای رساندن اکسیژن و مواد غذایی درطول بارداری و طول طبیعی بندناف بین ۴۰ تا ۷۰ سانتی متر بوده و دارای دو شریان ویک ورید است.

فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان با اشاره به اینکه در دنیا با ذخیره سازی خون بند ناف می توان بیش از۶۰ نوع بیماری را درمان کرد ، افزود: در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

ذخیره خون بند ناف فرهنگ‌سازی شود

شاپور منتظر متخصص زنان و زایمان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اشاره به فواید خون بند ناف گفت:با توزیع بروشور در مطب‌های متخصصین زنان و زایمان و نصب بنر اطلاع رسانی در مراکز سونوگرافی می توان سطح آگاهی خانواده ها و جامعه را در این خصوص بالا برد.

ذخیره سازی خون بند ناف یک فرصت طلایی برای پدر و مادر ها است تا با ذخیره سازی این خون زندگی خود و فرزندشان را در آینده فراهم کنند.

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام//ن.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روشنک
۱۰:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
اما من شنیدم گویا هزینه زیادی داره درسته؟؟