نگرانی آمریکایی‌ها از اقدام ترکیه در خرید همزمان سامانه اس-۴۰۰ و جنگنده‌های اف-۳۵!

مقامات بلندپایه نیروی هوایی آمریکا اقدام ترکیه در خرید همزمان سامانه موشکی اس-۴۰۰ و جنگنده‌ای اف-۳۵ را مایه «نگرانی جدی» دانستند.

نگرانی آمریکایی‌ها از اقدام ترکیه در خرید همزمان سامانه اس-۴۰۰ و جنگنده‌های اف-۳۵!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از راشاتودی، یکی از مقامات بلندپایه نیروی هوایی آمریکا، اقدام ترکیه را در خرید سامانه موشکی ضدهوایی اس-400 روسیه مایه «نگرانی جدی» دانست و گفت این اقدام ممکن است بر فعالیت جنگنده های اف-35 - که ترکیه قصد خرید 100 فروند از آنها را دارد- تاثیر بگذارد.

این شبکه تلویزیونی در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه اوایل این هفته گفت آنکارا خرید موشک های سطح به هوای اس-400 را به پایان رسانده است. خبرگزاری رویترز به نقل از وی اعلام کرد: «خرید موشک های اس-400 پایان یافته و هم اکنون فقط انجام دادن جزئیات باقی مانده است.»

هایدی گرنت، معاون وزیر نیروی هوایی آمریکا در امور بین المللی گفت خرید این سامانه ها مایه نگرانی جدی آمریکاست. وی در حالی در این خصوص ابراز نگرانی کرد که ترکیه منتظر تحویل نخستین جنگنده های اف-35 خود در سال 2018 است.

به گزارش «دیفنس نیوز»، تحلیلگران درباره احتمال اینکه استفاده توام ترکیه از جنگنده های اف-35 و سامانه اس-400، امنیت جنگنده های اف-35 را به خطر بیاندازد، ابراز نگرانی کرده اند، چرا که اطلاعاتی که سامانه اس-400 دریافت و جمع آوری می کند، ممکن است آسیب پذیری های جنگنده های اف-35 را آشکار کند.

گرنت چهارشنبه در مصاحبه با رسانه های خبری در نمایشگاه هوایی دبی گفت: «این نگرانی جدی هم برای آمریکاست -چرا که ما باید از این فناوری پیشرفته نسل پنجم محافظت کنیم- هم برای همه شرکا و متحدانمان که جنگنده اف- 35 خریداری کرده اند.»

به گفته گرنت، اگر ترکیه به سامانه اس-400 دست یابد، ممکن است پیامدهایی هم برای خود این کشور -که عضو ناتو است- داشته باشد. وی گفت: «ما به عنوان یکی از متحدان اصلی ناتو، هنوز این موضوع را بررسی نکرده ایم... ما قصد داریم بررسی در این باره را شروع کنیم. اگر قرار باشد آنها روند دستیابی به سامانه اس-400 را پیش ببرند، ما چطور می توانیم در آینده تبادل اطلاعاتی کنیم. اما در حال حاضر، می توانم به شما بگویم که سیاست هایمان به ما اجازه تبادل اطلاعاتی با این سامانه را نمی دهد.

این اظهارات مشابه اظهارات ماه اکتبر پیتر پاول، رئیس کمیته نظامی ناتو است. وی در آن زمان گفت ترکیه به عنوان یک کشور مستقل آزاد است هر تصمیمی بگیرد، اما اگر سامانه اس-400 را بخرد، با «پیامدهای» آن رو به رو خواهد شد.

جیمر متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز ماه ژوئیه گفت سامانه های ضدهوایی اس-400 «قرار نیست تبادل اطلاعاتی با سامانه های ناتو داشته باشند.» با وجود این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتقاد شدید از منتقدان گفت ترکیه نمی خواهد منتظر بماند تا متحدانش در ناتو از آن محافظت کنند. وی گفت: «چه انتظاری دارید؟ آیا باید منتظر شما بمانیم؟»

زمانی که آمریکا با صادرات سلاح به یک کشور موافقت می کند، آن کشور را ملزم می کند تا توافقی را امضا کند که به آمریکا این امکان را می دهد تا بر استفاده نهایی از آن تسلیحات نظارت کند. هدف از این نظارت، اطمینان از این است که از آن تسلیحات برای به خطر انداختن اطلاعات یا فناوری حساس استفاده نمی شود. به گفته گرنت، این نظارت می تواند شامل هر اقدام نظارتی باشد، از «کنترل نحوه استفاده آنها از آن فناوری گرفته تا دسترسی احتمالی کشورهای دیگر به آن فناوری.»

با وجود این، بنابر اعلام «دیفنس نیوز»، عملیات پشتیبانی برنامه اف-35 چندان ساده نیست، به طور عمده به این دلیل که این برنامه به عنوان نوعی همکاری بین کشورهایی طراحی شد که با حمایت مالی از تولید این جنگنده و «برخورداری از مزایای صنعتی ساخت آن» موافقت کرده بودند.

ترکیه یکی از آن کشورهاست و در سطوح مختلف، از جمله تخصیص هزینه در طراحی این جنگنده، در برنامه ساخت اف-35 مشارکت دارد. آنکارا قصد دارد 100 فروند از این جنگنده را خریداری کند.

در عین حال، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد با توجه به اقدام آمریکا در به تعویق انداختن تحویل تجهیزات دفاعی، آنکارا در جستجوی راههای دیگر دستیابی به تجهیزات دفاعی بوده است. در بخشی از گزارش رسمی وزارت خارجه به پارلمان ترکیه که پنجشنبه در روزنامه حریت منتشر شد، آمده است: «متاسفانه آمریکا تحویل تجهیزات دفاعی را که ما برای مبارزه با ترویسم به شدت بدان نیاز داریم، به علت «مسائل داخلی» به تاخیر انداخته است.»

با اینکه آمریکا مدت های طولانی تامین کننده اصلی تجهیزات دفاعی ترکیه بوده است، سنای آمریکا ماه سپتامبر طرحی را تصویب کرد که به طور مؤثر مانع از اقدام دولت به فروش سلاح به نیروهای امنیتی وابسته به اردوغان می شود. این اقدام در پاسخ به درگیری بود که اوایل امسال بین محافظان اردوغان و معترضان حامی کردها در واشنگتن بروز کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار