اوساکا پیمان خواهرخواندگی‌اش با سان‌فرانسیسکو را به دلیل نصب مجسمه جنجالی لغو می‌کند

نصب مجسمه جنجالی «زنان آسایشگر» در سان‌فرانسیسکو آمریکا، رابطه ۶۰ ساله این شهر با اوساکای ژاپن را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، در پی نصب مجسمه‌‌های موسوم به «زنان آسایشگر» در سان‌فرانسیسکو، شهردار شهر اوساکای ژاپن از قصد خود برای پایان دادن به رابطه خواهرخواندگی میان اوساکا و سان‌فرانسیسکو خبر داد.

اوساکا پیمان خواهرخوانگی‌اش با سان فرانسیسکو را طی نصب مجسمه موسوم به «زنان آسایشگر» در این شهر لغو خواهد کرد

این مجسمه متشکل از سه زن کره‌ای، چینی و فلیپینی است که دستان همدیگر را گرفته اند و یکی از آنها شباهت بسیاری به «کیم هک سون»، فعال سیاسی کره‌ای، دارد.

روزنامه «سان فرانسیسکو کرانیکل» اعلام کرد ایده ساخت و نصب این مجسمه‌ها با «لیلین سینگ» و «جولی تانگ» بود. هدف این دو قاضی بازنشسته یادبودی است از 200 هزار زن از کشورهای آسیا شرقی که از سال 1931 تا 1945 توسط نیروهای ارتش ژاپن مجبور به بردگی جنسی شدند.

«جولی تانگ» معتقد است این صرفا یک مسئله ژئوپلیتیک نیست و به مسئله جهانی زنان مرتبط می‌شود؛ زیرا نشان می‌دهد چگونه از آنان در استراتژی‌های جنگی به عنوان یک ابزار جنسی استفاده می‌شد.

هرچند هزاران مجسمه از «زنان آسایشگر» در کره جنوبی و چند شهر کوچک آمریکا وجود دارند اما این برای اولین بار است که چنین مجسمه‌ای در یک شهر بزرگ آمریکا به نمایش درمی‌آید.

روز چهارشنبه، «اد لی»، شهردار سان فرانسیسکو، مصوبه‌ای امضاء کرد که به موجب آن، مجسمه زنان آسایشگر اکنون جزو دارایی‌های این شهر محسوب می‌شود و بدون مجوز قانونی نمی‌توان محل آن را تغییر داد.

«هیروفومی یوشیمورا»، شهردار اوساکا، با ابراز تاسف از این موضوع اعلام کرد اعتماد بین دو شهر با نصب این مجسمه به کلی از بین رفته است.

در سال 2015، ژاپن و کره جنوبی بر سر این مسئله با شرط عذرخواهی ژاپن و پرداخت غرامت برای کمک به قربانیان به توافق رسیدند. اما «مون جائه-این»، رئیس جمهور کره جنوبی، اعلام کرده است بسیاری از مردم کشورش توافق قبلی امضاشده میان رئیس جمهور سابق این کشور و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن را قبول ندارند.

گفتنی است شهر سان‌فرانسیسکو با 18 شهر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است و رابطه خواهرخواندگی آن با شهر اوساکای ژاپن نیز به 60 سال پیش باز می‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار