مهارت در یک بازی مشخص می‌تواند نشانۀ چه باشد؟

محققان در پژوهشی متوجه شدند میان برخی بازی‌های کامپیوتری و نبوغ ارتباط وجود دارد.

مهارت در یک بازی مشخص می‌تواند نشانۀ نبوغ باشدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان در پژوهشی متوجه شدند میان برخی بازی‌های کامپیوتری و نبوغ ارتباط وجود دارد. با این حال محققان گفته‌اند که بازی‌کردن شما را باهوش‌تر نمی‌کند.

نتیجۀ این تحقیقات را دانشگاه یورک انگلیس در مجلۀ PLOS ONE‌ منتشر کرد.

این پژوهش از دو گروه مطالعاتی تشکیل شده بود. گروه نخست شامل 56 شرکت‌کننده بود (که 51 نفر آن‌ها مرد و با متوسط سنی 20/5 سال بودند). محققان، داده‌های روان‌سنجی بدست آمده از شرکت‌کنندگان را هنگام انجام بازی League of Legends نسبت به عملکردشان مقایسه کردند.

در این پژوهش نسبتی میان مهارت بازیکنان در بازی و همچنین مهارتشان در تست‌ هوش‌های کاغذی مشاهده شد. به گفته محققان، این ارتباط هنگام بازی شطرنج نیز مشاهده شد.

پژوهشگران در گروه دوم داده‌های بدست آمده از عملکرد هزاران بازیکن چند بازی کامپیوتری را با توجه به سن ایشان مقایسه کردند.

نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که نحوه عملکرد افراد در بازی‌های استراتژیک با تغییرات مشاهده شده در IQ و افزایش سن آن‌ها هماهنگ بود.

با این حال، در بازی‌های شخص اول جنگی، عملکرد افراد پس از دورۀ نوجوانی روندی کاهشی داشته است. این نسبت در مورد بازی‌های استراتژیک برعکس بود.

نکته جالب توجه در این تحقیقات این است که ژانر بازی‌های استراتژیک آنلاین (MOBA) ممکن است روش جالب توجهی برای اندازه‌گیری عملکرد‌های شناختی مغز باشد.

داده‌های بسیاری که از بازیکنان بدست آمده امکان بررسی الگوهای شناختی را در مقیاسی وسیع‌تر فراهم کرده، افزون بر این، محققان را قادر ساخته است با بینشی تازه نحوه زوال هوش و حافظه را در بیماری‌های مرتبط با کهولت سن مطالعه کنند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کشف ارتباط بین بازی های کامپیوتری و نبوغ

برچسب ها: افزایش سن ، مغز ، حافظه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار