باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کِشت فراسرزمینی راهکار برون رفت از اقتصاد نفتی/ واردات گندم معیشت یک میلیون نفر را به چالش می‌کشاند

کارشناسان معتقدند توسعه کشت فراسرزمینی ،سبب کاهش واردات و مانع خروج ارز از کشور شده و از وابستگی به درآمدهای نفتی می کاهد.

کِشت فراسرزمینی راهکار برون رفت از اقتصاد نفتی/ واردات گندم معیشت یک میلیون نفر را به چالش می‌کشاندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و کاهش وابستگی به در آمدهای نفتی یکی از اهداف مورد توجه دولتمردان در ادوار مختلف بوده است که دستیابی به این امر مهم مستلزم تحولات اقتصادی و ساختاری است؛ ایران طی سال‌های گذشته علی‌رغم برتری و ویژگی‌های منحصر به فرد خود در مقایسه با بسیاری از رقبا در زمینه صادرات کالاها و محصولات، نتوانسته به رشد  پایدار دست یابد که کارشناسان وجود برخی مشکلات و چالش‌ها در زمینه زیر ساخت‌ها نظیر کمبود صنایع تبدیلی تکمیلی، بسته‌بندی های مناسب و تعرفه بالای صادرات را علت اصلی آن مطرح می‌کنند.

از آنجاییکه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های صادرات کالاهای غیر نفتی در پایداری اقتصاد کشور می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد توجه بیش از پیش مسئولان به این بخش امری ضروری است.

چندی پیش جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های دولت یازدهم یاد کرد و حال به نظر می‌رسد که مسئولان امر برای دستیابی به این امر مهم و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی باید در صدد رفع مشکلات صادرکنندگان بکوشند تا روزی فرا رسد تا درآمد صادرات محصولات کشاورزی جایگزین درآمدهای نفتی شود.

در چند روز گذشته توافقاتی میان معاون نخست وزیر قزاقستان با وزیر صنعت و معدن در زمینه توسعه همکاری‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی صورت گرفت که بر این اساس وزیر صنعت از یادداشت تفاهم‌نامه مشترک در زمینه توسعه خدمات فنی مهندسی میان دو کشور، کشت فراسرزمینی، صدور آرد، ترانزیت و ورود موقت محصولات کشاورزی به صورت سه جانبه میان ایران، قزاقستان و روسیه خبر داد.

حال جای سوال است که با وجود خود کفایی گندم در صورت واردات غلات چه بر سر آینده گندم‌کاران و امنیت غذایی کشور می‌آید ؟

برای روشن‌تر شدن زوایای این موضوعات به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا باخبر شویم.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی؛‌ با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری در حوزه کشاورزی با قزاقستان اظهار کرد: با توجه به آنکه تجار از قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای CIS ، غلات به ویژه جو وارد می‌کنند از این رو می توان با انعقاد قرارداد همکاری محصولات باغی مورد نیاز آن‌ها را تأمین و صادر کرد.

وی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب علی‌رغم مشکلات متعدد در زمینه فرآوری، سورتینگ و بسته‌بندی اما صادرات محصولات کشاورزی تعطیل نشده است و مسئولان برای جهش صادرات باید در صدد رفع این مشکلات برآیند چرا که توانایی صادرات محصولات باغی و جالیزی به قزاقستان وجود دارد.

نورانی با انتقاد از این مسئله که صادرکنندگان تنها به صادرات به کشورهای همسایه نباید اکتفا کنند گفت: البته برای تعامل بیشتر با دنیا سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه باید اقدام به انعقاد پروتکل‌های دو جانبه کنند تا مشکلات صادرات مرتفع گردد به گفته وی با توجه به آنکه قزاقستان کشور کوچکی از CIS است از این رو به سهولت امکان صادرات محصولات به این کشور همانند گذشته مهیا است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه فضای صادرات برای توسعه روابط اقتصادی با قزاقستان باید مناسب باشد اذعان کرد: بنابراین قبل از مذاکره مسئولان دو کشور باید مسائلی از قبیل نقل و انتقالات بانکی حمل و نقل و سایر زیر ساخت‌های صادراتی مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند با وجود آنکه ایران یک سردخانه استاندارد ندارد چگونه می‌تواند با قزاقستان ، همکاری داشته باشد بیان کرد: تمامی سردخانه‌ها استاندارد و دارای گواهینامه از سازمان ملی استاندارد هستند و افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند اطلاعات کافی ندارند.

وی تصریح کرد: با وجود برخی مشکلات در زمینه سورتینگ و بسته‌بندی محصولات کشاورزی انتظار می‌رود که دولت با اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان در صدد رفع این مشکلات برآید تا بتوانیم در بازارهای هدف به رقابت با سایر رقبا بپردازیم .

نبودصنایع تبدیل و تکمیلی صادرات را به چالش کشید

محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی؛ با اشاره به اینکه نیازی به واردات غلات نداریم گفت: در تولید غلات به ویژه گندم علاوه بر تأمین نیاز داخل امکان صادرات نیز وجود دارد از این رو نیازی به واردات نیست.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور مشغول به کشت گندم هستند افزود: با واردات گندم تأمین امنیت غذایی، معیشت خانوار و اشتغال کشاورزان به خطر می‌افتد.

ملک‌زاده با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی صادرات گفت: علی‌رغم کیفیت ممتاز محصولات کشاورزی اما به سبب وجود مشکلاتی در صنایع تبدیلی فرآوری، بسته‌بندی و سورتینگ امکان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: با توجه به انعقاد قراردادهای همکاری در حوزه کشاورزی با قزاقستان انتظار می‌رود وزیر صنعت راهکارهای مناسبی در زمینه رفع مشکلات زیر ساختی صادرات به کار گیرد.

 کشت فراسرزمینی باید مورد توجه مسئولان ایران و قزاقستان قرار گیرد

احمد کبیری رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی؛ با بیان اینکه با ساماندهی نیروهای متخصص امکان توسعه همکاری در زمینه نهاده دانش مهیا است افزود: با توجه به ظرفیت بالای نیروهای تحصیل کرده و اعزام آن به کشورهای دیگر از جمله قزاقستان امکان همکاری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان می‌توانند در زمینه کشاورزی و تأمین مواد غذایی مکمل یکدیگر باشند گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و توانایی ما در بخش کشاورزی می‌توان با بهره‌گیری از منابع آبی فراوان در این کشور اقدام به  تولید و کشت محصولات کنیم.

کبیری با اشاره به  ضرورت همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی با قزاقستان بیان کرد با توجه به بحران منابع آبی و تأمین بخشی از نیاز کشور به صورت واردات می‌توان با دیگر کشور‌ها از جمله قزاقستان در زمینه کشت فراسرزمینی و مسائل مربوط به زمین ،همکاری‌های مشترکی داشته باشیم تا علاوه بر تأمین نیاز داخل از واردات محصولات نیز جلوگیری کنیم.

 واردات موقت گندم امری ضروری است

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت واردات موقت گندم بیان کرد: با توجه به اظهارات وزیر صنعت مبنی بر استفاده از ظرفیت کارخانه‌های آرد ایران و صدور آرد به کشورهای همسایه باید واردات موقت گندم با گرید A و اختلاط با گندم داخل جهت صادرات آرد مرغوب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه گندم استان‌های گلستان، فارس و خوزستان از کیفیت بالایی برخوردار هستند بیان کرد: البته گندم سایر استان‌های تولیدی از نظر گلوتن نسبت به مشابه خارجی پایین‌تر است از این رو برای رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف باید واردات موقت گندم با کیفیت به صورت محدود در دستورکار مسئولان قرار گیرد.

گزارش:آزاده محبی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
آیا کشت فراسرزمینی هزینه ها را افزایش نمیدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
آیا کشت فراسرزمینی خودش نوعی واردات نیست؟

آیا کشت فراسرزمینی هزینه ها را افزایش نمیدهد؟

آیا کشت فراسرزمینی ایجاد اشتغال برای کشورهای دیگر نیست؟

آیا کشت فراسرزمینی فرصتهای شغلی برای کشاورزان داخلی را کم نمی کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
مملکت ما بدلیل کم ابی و برداشت بی حساب و کتاب اب در اینده نزدیک واحدهای دامداری و تولیدمحصولات کشاورزی را با مشکل جدی و نابودی مواجه میکند کشت فرامنطقه ای کمک بزرگی برای این حوزه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
روش خوبیه
آخرین اخبار