معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

کنفرانس ملّی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها / ثبت زمین لرزه ای با قدرت ۲ ریشتر حوالی تهران

در هفته گذشته معاونت علمی و فناوری از رویدادهای مختلفی برخوردار بوده که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کنفرانس ملّی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها / ثبت زمین لرزه ای با قدرت ۲ ریشتر حوالی تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شعبه های بانک را به شرکت خود بیاورید ، پایان نگرانی از افزودنی‌های غذایی با فناوری بومی ،کنفرانس ملّی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها و ثبت زمین لرزه ای با قدرت ۲ ریشتر حوالی تهران از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

 

خبر خوش برای تجار؛ شعبه های بانک را به شرکت خود بیاورید

 شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روز‌مره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش سبب رشد و پیشرفت کشور می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد به معرفی محصولات دانش‌بنیانی بپردازد که توسط محققان این شرکت‌ها تولید شده‌اند.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید سیستم هسته‌ای مرکزی بانکی شده است. سیستم بانک داری اسلامی کشور ایران در مقایسه با سیستم بانکی کشور‌های دیگر تفاوت دارد و به همین جهت این شرکت سیستم بانکی را تولید کرده است که از طریق آن و با توجه به تفاوت‌های موجود این شرکت دانش بنیان موفق به تولید چنین سرویسی شده است.

در خصوص این سیستم بانکی اظهار کرد: با توجه به ابزار‌های فنی کشور ایران و در کنار دیگر سیستم‌های بانکی از جمله همراه بانک، اینترنت بانک، کارت خوان و... این سرویس راه اندازی شده است

 

کنفرانس ملّی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

 برای سومین سال پیاپی و برای نخستین بار با رویکرد بین‌المللی، دانشگاه اصفهان میزبان معتبرترین رویداد پژوهشی کشور در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای است. سومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

این رویداد، محلی برای ارائه‌ پژوهش‌های جدید در شاخه‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، فناوری اطلاعات، هنر، پزشکی، مدیریت، اقتصاد و سایر علوم وابسته است تا محملی برای تحلیل و تولید بازی‌های رایانه‌ای فاخر باشد.

ظرفیت‌های سرشار صنعت بازی‌های رایانه‌ای در خلق ثروت در کنار کارکرد‌های آن در حوزه‌های هدفمند مانند آموزش، درمان، تبلیغات و فرهنگ‌سازی در کنار آسیب‌های بالقوه‌ی آن از جنبه‌های مختلف، نیاز به پژوهش‌های عمیق در این حوزه را بیش از پیش عیان می‌سازد.

 

 

ثبت زمین لرزه ای با قدرت ۲ ریشتر حوالی تهران

  مهدی زارع عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله  افزود: اگرچه علم امروز ما نمی‌تواند توضیحی در مورد ارتباط زلزله ۲ ریشتری شب گذشته با گسل‌های اصلی تهرانداشته باشد، اما همیشه باید در این زمینه هوشیار باشیم چون احتمال فعال شدن گسلها هست.

وی ادامه داد: در تهران تعداد زیادی ایستگاه لرزه‌نگاری داریم که چنین زلزله‌هایی را ثبت می‌کند این در حالی است که اگر همین زمین لرزه در مناطق دورتر از تهران رخ می‌داد ثبت نمی‌شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله با اشاره به اینکه وقوع یک زمین لرزه خفیف در تهران نمی‌تواند معنادار باشد، افزود: اگر همین زلزله خفیف به تعداد بالا در بازه زمانی محدود رخ دهد می‌تواند معنادار شود.

زارع یادآورشد: ممکن است حرکت یک گسل ضربه‌ای به گسل مجاور خود بزند و آن را فعال کند و ما بیشتر این را به بازی دومینو تشبیه می‌کنیم که در مورد زمین لرزه‌های خفیف مانند زلزله شب گذشته هم امکان فعال شدن گسلها تحت تأثیر انرژی آزاد شده وجود دارد.

 

خبر خوب برای کشاورزان، رشد سریع و افزایش مقاومت گیاهان با کمک یک قارچ

 شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روز‌مره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش سبب رشد و پیشرفت کشور می‌شوند.

در طبیعت انواع و اقسام مواد گیاهی یافت می‌شود، اما مهم این است که از کدام یک از آن‌ها استفاده کنیم.  یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به جداسازی قارچ طبیعی شده است که به رشد گیاه کمک می‌کند و همچنین آنرا در برابر آفات و باکتری‌ها در امان نگه می‌دارد.

 

 انتخاب ۲۴ اثر از ۳۱ کشور اسلامی جهان برای داوری مقدماتی

حسن ظهور‌ رئیس کارگروه  علمی‌ جایزه مصطفی‌  اظهار کرد: دوره دوم جشنواره مصطفی 12 آذر ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود‌ و در چهار حوزه علم و فناوری نا‌نو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات‌، علم و فناوری زیستی و پزشکی و همه زمینه‌های علم و فناوری‌ به افراد واجد شرایط‌ جوایزی اهدا خواهد شد.

رئیس کار گروه  علمی‌ جایزه مصطفی در خصوص تعداد جوایزی که در هر حوزه به افراد تعلق‌ می‌گیرد، تصریح کرد: در بخش علم و فناوری نانو‌، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و علم و فناوری زیستی – پزشکی به یک نفر که واجد تمام شرایط باشد‌، جایزه‌ اهدا خواهد شد. همچنین در بخش دیگر که همه زمینه‌های‌ علم و فناوری است‌ 2 نفر جایزه را دریافت‌ خواهند کرد.

 

 جایزه 500 هزار دلاری مصطفی به دانشجویان برتر

 مهدی صفار‌نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی، ‌در نشست خبری دومین دوره از این جایزه که در پژوهشکده هنر برگزار شد، با اشاره به این موضوع که جایزه مصطفی فعالیت خود را از برگزاری یک رویداد بالاتر برده است، اظهار کرد: علاوه بر جایزه مصطفی که در این هفته برگزار می‌شود برنامه‌های بسیار دیگری نیز از سوی این جشنواره برقرار است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دور سوم از نشست‌های تبادل تجربه علم و فناوری بین دانشمندان جهان اسلام اشاره کرد. دور دوم آن در کشور مالزی برگزار شده بود و دور جدید آن در تهران و همزمان با جشنواره مصطفی برگزار می‌شود.

 دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی ادامه داد: همچنین نشست‌های علوم و فناوری نا‌نو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم فناوری زیستی و علوم و فناوری اقتصاد و بانکداری اسلامی با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

 

پایان نگرانی از افزودنی‌های غذایی با فناوری بومی

 شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روز‌مزه جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شوند.

 یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید کمپرسور با فشار بالا شده است که در حوزه صنعت و مواد غذایی سبب خودکفایی کشور شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار