نظری در نطق پیش از دستور:

معلولیت برای شهروند تهرانی محدودیت به همراه دارد/ بهره مندی فرد معلول از کمترین فضای زیست شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: معلولیت برای یک شهروند تهرانی قطعا محدودیت دارد، محدودیتی که ناشی از غفلت و کوتاهی مدیران و مسئولان شهری برای ایجاد یک شهر دسترس پذیر است.

معلولیت برای شهروند تهرانی محدودیت به همراه دارد/ بهره مندی فرد معلول از کمترین فضای زیست شهریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور شورای شهر تهران با ابراز تاسف و همدردی برای درگذشتگان حادثه زلزله استان کرمانشاه و روز جهانی معلولان اظهار داشت: به واسطه گرامیداشت روز جهانی معلولان وحادثه زلزله کرمانشاه با طرح سوالی می‌خواهم در آغاز عرایضم با گریزی کوتاه، به این حادثه از دریچه دیگری بنگرم و طرح سوالی کنم؟ در زمان زلزله، معلولان جسمی حرکتی چگونه می‌توانند خود را از حادثه نجات دهند؟ آیا نه این است که این عزیزان مظلوم ترین قربانیان حوادث ناگوار طبیعی چون زلزله خواهند بود که کمترین مجال برای رهانیدن خود از دام مرگ را نخواهند یافت؟ این نکته قابل تامل باید در مدیریت بحران ما را بیش از پیش متوجه هموطنان کم توان جسمی حرکتی کند.

وی با بیان اینکه کم توانی جسمی-حرکتی و معلولیت می تواند بخشی از چرخه زندگی هر فردی باشد، افزود: به فراخور شرایط، حوادث و علل گوناگون از جمله تصادف، یا برای جانبازان سرافراز در راه دفاع از میهن، یا از بدو تولد تا کهنسالی با درجات مختلف و در بازه های زمانی متفاوت یک شخص را درگیر کند و معلولیتی را به همراه داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه معلولیت محدودیت نمی آورد، گفت: بله ،معلولیت برای یک شهروند تهرانی قطعا محدودیت به همراه دارد، محدودیتی که نه نشات گرفته از اراده نداشتن و نا توانی او، بلکه ناشی از غفلت و کوتاهی مدیران و مسئولان شهری برای ایجاد یک شهر دسترس پذیر است.

وی با اشاره به اینکه فرد معلول از کمترین فضای زیست شهری بهره مند است، افزود: یک فرد معلول چگونه می تواند خود را یک شهروند تهرانی بداند وقتی که کمترین بهره را از فضای زیست شهری خود نمی برد و از کمترین خدمات شهری استفاده نمی کند. زمانی که فرد با ویلچر برای یک تردد ساده در سطح شهر در بهترین شرایط باید پس از هماهنگی های بسیار، ساعت‌ها منتظر اتومبیل های مخصوص تردد معلولان باشد.

نظری با طرح چند پرسش ادامه داد:چند درصد از فضاهای عمومی شهری مناسب حضور معلولان است؟ چرا شهر ما از حضور لطیف و موثر این همه استعداد در حوزه های مختلف محروم است؟

وی با اشاره به مقرره ای که شورای شهر تهران با عنوان مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی به تصویب رسانده است، اظهار کرد: با توجه به تبصره 2 ماده یک و تبصره ماده 4 قانون جامع معلولان، مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی، که به صراحت شهرداری‌ها را موظف به انجام اقداماتی در حوزه مناسب سازی شهر کرده است، شورای اسلامی شهر تهران از سال 1384 مقرره‌ای با عنوان «مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی» به تصویب رسانده است. اما ارمغان این مصوبه 12 ساله در عمل چیست؟ چرا مهلت دو ساله اجرای مصوبه با وجود گذشت 12 سال هنوز شهر را شهری مناسب برای حضور این عزیزان نکرده است؟ ستاد مناسب سازی فضاهای شهری که مسئولیت نظارت بر اجرای مصوبه را داشته، باید پاسخگوی عدم تحقق اهداف این مصوبه باشد.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید مناسب سازی نشدن فضاهای عمومی شهری و معابری که پس از این مصوبه ایجاد شده‌اند را با حساسیت بیشتر پیگیری کرد، گفت: اینکه از سال 84 به بعد مناسب سازی در فضاهای جدید باید به عنوان یک رویکرد ضروری در ساخت و ساز فضاهای عمومی شهری در نظر گرفته شود و کد پروژه هایی که به اسم مناسب سازی فضای شهری در بودجه‌های سالیانه ذکر می شدند برای بهبود کیفیت فضاهای ساخت گذشته مورد استفاده قرار گیرد، حقیقتی است که متاسفانه به واقعیت مبدل نشده است.

وی با اشاره زیرگذرهای چهار راه ولیعصر و میدان ولیعصر که دسترسی آن برای یک فرد عادی نیز زمان بر است، افزود: چرا باید زیرگذر چهارراه ولیعصر یا زیرگذر میدان ولیعصر جدای از در نظر گرفتن تمام نگاه های نادرست سواره محوری که در شکل گرفتن آن وجود دارد، ایجاد شود، اما باز هم سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دسترسی‌ها را برای کم توانان جسمی حرکتی در نظر بگیرد. دسترسی که تردد از مسیر آن برای یک فرد عادی زمان بر است، چه رسد به یک فرد با محدودیت‌های حرکتی! قطعا با شهرسازی قلدر مابانه نه تنها معلولان را از زندگی شهری عادی محروم کرده‌ایم، بلکه همه شهروندان را نیز از حضور و مشارکت این عزیزان بی بهره می‌کنیم و این، خسرانی دو جانبه به همراه دارد.

نظری با اشاره به اقدامات نادرست به اصطلاح مناسب سازی که بودجه های کلانی را نیز صرف آن کرده اند و نتیجه در بر نداشته است، اظهار کرد: از جمله اقدامات نامناسب سازی فضاها می توان به کف سازی های نادرست و گاها خطرسازی که برای نابینایان ایجاد شده یا رمپ‌های پر شیبی که یک ویلچر نشین حتی باوجود همراه نمی‌تواند از آن استفاده کند،اشاره کرد .پس سپردن کار به متخصصان امر و نیز نظارت دقیق بر فعالیت آنها خود می‌تواند گامی مهم در راستای ایجاد شهر دسترس پذیر محسوب شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان از جمله اندیشه محورترین و کارآمدترین تشکل های مردمی شهر تهران هستند گفت: به درستی می توان تشکل های مردمی را پرچم‌ دار فعالیت‌های داوطلبانه گروهی دانست.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه 14 آذر روز کار داوطلبانه است، تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد در مراحل تصمیم‌سازی، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و مدیریت به عنوان مشاوران آگاه و مسئول نقش خود را ایفا می کنند تا خطاهای مدیریت شهری در این زمینه به کمترین حد خود کاهش یابد. ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد با تکیه بر توان بالا و ظرفیت بی بدیل شهروندان تهرانی، با ایجاد زمینه مناسب و انجام تسهیل‌ گری لازم در حوزه مدیریت شهری، قطعا شرایط را برای حضور مداوم و موثر سمن‌ها برای نقش آفرینی هر چه بیش‌تر این گروه‌های ارزشمند مردمی و موثر در بهبود کیفیت زندگی شهر تهران، فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد متخصص شهری در نحوه دستیابی به شهر دسترس پذیر است، اظهار کرد: سمن ها می توانند از زاویه دید معلولان و با تلفیق این نگاه با رویکردهای تخصصی، بهترین مشاوران و در عین حال مجریان برای همه پروژه‌های شهری باشند. همچنین لازم است در ارزیابی‌های اجتماعی و فرهنگی، قبل، حین و بعد از اجرای پروژه بستر دریافت نظرات سازمان‌های مردم نهاد فراهم شود تا حداقل در اجرای پروژه‌های جدید شهری کم‌ترین خطا را در مسیر دستیابی به شهر دسترس پذیر داشته باشیم.

نظری با اشاره به نقش و جلوه مشارکت های مردمی در کمک رسانی به حادثه دیدگان زلزله استان کرمانشاه تصریح کرد: نمی توان از کنار نقش و جلوه مشارکت‌های مردمی در این روزها به آسانی عبور کرد. مردم احساس کردند که باید وارد میدان و دست به کار شوند و همگی نظاره گر بودیم که چه مسئولانه هر چه در توان داشتند در اختیار هم‌وطنان آسیب دیده قرار دادند. نباید این درس بزرگ که مردم شریف ایران بارها آن را به نمایش گذاشته اند فراموش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بر کار داوطلبانه واستفاده از ظرفیت عظیم مشارکت های مردمی در مدیریت شهری افزود: در شهرمان کم نیستند مردمانی مهربان که مدیریت شهری باید فضا را برای انواع مشارکت آنها آماده کند، تا به معنای واقعی حس تعلق شهروندی شکل گیرد.

عضوشورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معلولان علاقمند به حضور در فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هستند، گفت: متاسفانه این بستر برای معلولان فراهم نیست.نباید فراموش کنیم که ظرفیت بالای این شهروندان خود نیروی عظیمی است که به دلیل فراهم نبودن امکانات از آن محروم هستیم. باید امروز از این سخن می گفتیم که چرا میزان مشارکت معلولان پایین است یا راه‌های افزایش مشارکت ایشان را بررسی می‌کردیم، اما با تاسف بسیار خود مورد سوال هستیم که چرا بستر این مشارکت ارزشمند فراهم نیست؟

وی با بیان اینکه باید از شعار و اقدامات نمادین برای حضور معلولان درجامعه دور باشیم، افزود: در این دوره مدیریت شهری باید به دور از اقدامات نمادین و شعاری، برای حضور پررنگ شهروندان معلول پرامید و تاثیرگذار تهرانی در همه عرصه‌های شهری اعم از سکونت، حرکت، فعالیت و فراغت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق انجام دهیم.

نظری با اشاره به اینکه شورای پنجم شهر تهران خود را متعهد به توجه جدی به معلولان می داند، بیان کرد:  شورای پنجم شهر تهران ضمن تقویت ردیف بودجه مربوط به این موضوع ، و نهادینه کردن رویکرد انسان محوری با توجه ویژه به مناسب سازی دراجرای پروژه‌های شهری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی، با نظارت دقیق و همه جانبه تلاش می‌کند تا تهران را به شهر مطلوب زندگی مبدل کند .

انتهای پیام/

شورای پنجم تلاش می کند تهران را به شهر مطلوب زندگی تبدیل کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار