نژاد بهرام خبر داد

وجود ٢٥٠ بلند مرتبه نا‌ ایمن در پایتخت

عضو شورای شهر تهران گفت:از ٩٨١ بلند مرتبه موجود در ‎پایتخت، حدود ٢٥٠ مورد که قریب به ٢٥ درصد را شامل می‌شود، ناایمن هستند.  

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در بیست و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: میلاد حضرت رسول اکرم و ایام  9 و 16 آذر را تبریک عرض می کنم.

وی با بیان اینکه تقویم نیمه آذر یاد آور تدبیر و ظلم ناپذیری جوانانی است که در مسیر باورشان، از خون و جانشان گذشتند وحماسه‌ای را خلق کردند که از صفحه تاریخ فراموش شدنی و حذف شدنی نیست، افزود: ترویج گفتمان عدالت ودموکراسی در محیط دانشگاه و اجتماع از اقدامات مهم اقشار تحصیلکرده در فضای آکادمیک و جامعه است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: دانشجویان علاوه بر علم آموزی باید فهم سیاسی و قدرت تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه را کسب کنند که این امر با ایجاد فضای گفتگو و مطالبه گری در جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی محقق می شود.

وی با ابراز تاسف از مهاجرت نخبگان گفت: علی رغم لزوم بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعداد‌های این گروه، ظرف سال‌های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر کشور‌ها بوده ایم که لازم است تمامی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی کشور، علی الخصوص در شهر تهران که قریب به ٧٧٠ هزار دانشجوی نخبه از سراسر کشور را در خود گردآورده از این ظرفیت دانش آموختگی بهره گیرند و قدر میرزاخانی‌های امروز کشور را بدانند.

وی با اشاره به برخی از چالش‌ها و مصائب شهر تهران طی سال های گذشته بیان کرد: طرح جامع شهر تهران پیش بینی 8.7 میلیون نفرجمعیت را برای سال ١٤٠٥ در کلانشهر تهران داشته است،اما این پیش بینی ٨ سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن می رود که تهران ١٤٠٥ سقف جمعیت پذیری طرح جامع10.5 میلیون نفر را تا حد زیادی پشت سر بگذارد، بدون آنکه بستر‌های ارائه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

وی با اشاره  به تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز گفت: صرفا در ردیف بودجه سال 1396 حدود 7300میلیارد از بودجه 17900میلیاردی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

نژاد بهرام اضافه کرد:حدود ۳۳۰۰ هکتار بافت فرسوده، ۱۴۸۰۰ هکتار بافت ناپایدار و ۹۶۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری، مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را دارند و از حداقل‌های ایمنی در برابر خطرات محروم هستند.

اجرای کمتر از یک دهم درصد از آرای کمیسیون ماده 100

عضو شورای شهر تهران افزود: کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده 100 اجرایی شده است.

وی با ابراز تاسف از بی توجهی به مساله مهمِ بنا‌های بلند مرتبه شهر تهران گفت: از ۹۸۱ بنای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود ۲۵۰ مورد که قریب به ۲۵ درصد را شامل می شود، ناایمن و بدون اطلاعات هستند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اضافه کرد: غفلت از ظرفیت‌های مهم نهفته در منطقه ۲۲ که طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز ۱۴۰۵، ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد، اما هم اکنون با لحاظ تعداد پروانه‌های صادره مسکونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت خانوار ۳.۱ به ازای هر خانوار، به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است که این حقیقت تلخ به آن معناست که اگر خواهان تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم ودر مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حرکت کنیم، نباید حتی یک واحد مسکونی در منطقه ۲۲ پروانه ساخت بگیرد.

 نژاد بهرام با اشاره به کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن در حد استطاعت شهروندان که منجر به ایجاد 490هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وسازها در محدوده شمالی است، ادامه داد: برای اثبات این ادعا که ساخت وسازهای انجام گرفته ظرف سالهای گذشته متناسب با توان مالی خانوارها نبوده، کافیست این حقیقت آشکار شود که بیشترین تقاضای شهروندان و بیشترین سهم از معاملات حوزه مسکن در متراژ های 60تا 70متری رقم خورده اما بالاترین نرخ فراوانی ساخت و ساز در متراژهای 110تا 130 انجام شده است. 

وی با بیان اینکه اعمال برنامه ها وتصمیم گیری های یکسان برای تمامی مناطق 22گانه از دیگر چالش های شهر تهران ظرف سالهای گذشته بوده است، ادامه داد: نمی توان برنامه ای یکسان را برای منطقه 10تهران با بیش از 50درصد فرسودگی و تراکم جمعیتی 405نفر در هکتار برای منطقه 21با تراکم جمعیتی 30نفر در هکتار  و 800هکتار اراضی ذخیره نوسازی اجرایی کرد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بی توجهی به کارکرد اراضی عباس آباد که قرار بود به عنوان گلوگاه تنفسی تهران حفظ و نگهداری شود، از مشکلات عمده است بطوریکه در حال حاضر در مساحت ۶۲۳ هکتاری این محدوده به دلیل اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس متعدد و وجود ۳۵ ارگان و نهاد مستقر، بخش عمده طبیعت بِکر این محدوده از بین رفته است. وجود ۱۶ مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرس شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سال‌های گذشته، گویای قصه پر رمز و راز این محدوده است.

وی افزود:این موارد تنها بخشی از چالش‌های اساسی پایتخت کشور است که نیاز به اصلاح، بازنگری و انجام اقدامات اساسی مدیریت شهری جدید دارد.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر تهران باید رویکرد‌های اساسی در رابطه با چالش‌های مذکور در پیش گیرد، بیان کرد:حرکت در مسیر برنامه ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت‌های هر محله،ضرورت تغییر نگاه و رویکرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی کالبد، منظر و معماری شهر،پایش و بررسی میزان تحقق پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی،تمرکز بر نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با تکیه بر تجربه‌های موفق دنیا و پرهیز از مداخله‌های گسترده، یک جانبه و از بالا به پایین و همچنین ضرورت ایجاد ظرفیت‌های محرک توسعه در بافت فرسوده در سطح فرا محله و فرا منطقه در اولویت قرار گیرد تا مقصدی برای شهروندان و فرصتی برای نوسازی باشد.

نژاد بهرام گفت:توسعه سامانه‌های نظارتی مجموعه شورا بر شهرداری وسایر نهاد‌های مسئول در عرصه شهر،عملیاتی کردن مدیریت یکپارچه بر اراضی عباس آباد،ایجاد اصلاح در رویه‌های کنونی و جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران با تکیه بر اعمال نظارت دقیق بر عملکرد ناظران وپیگیری اجرای مفاد تبصره ۷ قانون شهرداری و علی الخصوص تقویت نظارت اجتماعی،تمرکز بر اصلاح ساختار شهرداری تهران و واگذاری امور و تغییر نقش شهرداری از تصدی گری به تسهیل گری،شناسایی ورفع فضا‌های بی دفاع شهری به عنوان محمل ایجاد ناامنی و عدم حس تعلق شهروندان،مناسب سازی فضا‌های شهری و ایستگاه‌های مترو برای تمامی شهروندان به خصوص اقشار آسیب پذیر طی سالیان گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار