دهقان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قاچاق و بهره بالای بانکی دغدغه مشترک تولیدکنندگان است/ رفتار سلیقه‌ای برخی بانک‌ها برای اعطای وام

نماینده مردم طرقبه گفت: قاچاق، واردات بی‌رویه و بهره بالای بانکی دغدغه مشترکی میان تولیدکنندگان است.

///محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه دغدغه‌ تولیدکنندگان و صنعتگران بیشتر در حوزه سیستم بانکی، اداری و فشار برخی دستگاه‌هاست، گفت: طی جلسه‌ای با تعدادی از واحدهای صنعتی چناران و حضور مسئولان اجرایی در شهرک صنعتی آن، دغدغه‌ها برای رونق تولید اعلام شد.

وی ادامه داد: اکثر موارد اعلام شده جنبه شهرستانی نداشت و مشکلاتی بود که در کشور گریبان همه تولیدکنندگان و صنعتگران را گرفته است.

دهقان تصریح کرد: برای این مشکلات تدبیری اندیشیده شود تا تولیدکنندگان دستشان از نقدینگی خالی نشود، این یک دغدغه مشترکی میان همه آنهاست و معتقدند برای رونق تولید نیازمند تسهیلات هستند.

نماینده مردم طرقبه و چناران تأکید کرد: دریافت تسهیلات برای تولیدکنندگان سخت است و بهره بانکی وام‌ها هم بسیار بالاست که با اوضاع کنونی اقتصادی، قاچاق و واردات بی‌رویه؛ آنها دیگر توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نخواهند داشت.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خارجی وام‌هایی با سود 2درصد دریافت و به راحتی از تسهیلات استفاده می‌کنند، بیان کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ما با وجود چند 10 میلیارد دلار قاچاق کالا به ایران باید در کنار پرداخت مالیات، پول کارگر، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه کارگر و تحمل فشار دستگاه‌های مختلف و دریافت وام با بهره حداقل 18 درصد با تولید کننده خارجی هم رقابت کنند که میسر نخواهد بود.

دهقان تصریح کرد: تولیدکنندگان اکنون با مجاهدت و تلاش و تنها از روی احساس مسئولیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و دولت باید از آنها حمایت کند.

نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد: براساس تبصره 18 بودجه سال 96 دولت 20 هزار میلیارد تومان به سراسر کشور ابلاغ کرد تا بانک‌ها با نرخ 18 درصد به تولید کنندگان تسهیلات ارائه کنند و بر اساس تضمینی که در بخشنامه دولت وجود دارد، پنج درصد سود بانکی هم به تولید کنندگان باید بخشیده شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد:‌ سهم استان خراسان رضوی از این مبلغ بیش از هزار و 800 میلیارد تومان بوده که مبلغ خوب و ارزشمندی است و اگر مسئولان استانی به ویژه مسئولان بخش صنعت و کشاورزی بتوانند در این موضوع ورود کنند و تولید رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ مهم‌ترین نیاز تولیدکنندگان در بخش تسهیلات، نقدینگی و حساب در گردش است، یکی از خواسته‌های این افراد سامان یافتن بخش مالیات است. براساس بودجه سال 96 ارزش افزوده تنها به کالایی که در پایان تحویل مصرف کننده داده می‌شود باید تعلق بگیرد و نباید در هر مرحله از تولید کنندگان ارزش افزوده به صورت مالیات دریافت شود.

دهقان تأکید کرد: البته این مصوبه با اعتراض دولت و برخی مصلحت‌اندیشی‌ها در مجلس کنار گذاشته شد و دولت قول ارائه لایحه به مجلس را داد که البته این لایحه اکنون در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی در حال بررسی است تا بتوان بزودی مشکل مالیات بر ارزش افزوده را به صورت منطقی حل کرد.

نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد: اصل ارزش افزوده برای سامان یافتن امور مالیاتی کشور و ایجاد شفافیت مالیات‌های اقتصادی لازم است، اما باید مراقب بود سازمان مالیاتی در هر مرحله از تولیدکنندگان مالیات دریافت نکنند.

وی گفت: قبل از بررسی لایحه بودجه سال 97 باید بتوان این لایحه را از کمیسیون‌ها به صحن علنی برای بررسی ارائه کرد در غیر این صورت با تصویب بودجه سال 97 بحث مالیات بر ارزش افزوده ساماندهی نمی‌شود.

دهقان اظهار کرد: شهرک صنعتی چناران به دلیل آن که منطقه توسعه نیافته و محرومی است از 13 سال معافیت مالیاتی برخوردار شده که سرمایه گذاران می‌توانند با اشتیاق به این شهرک صنعتی بیایند زیرا معافیات مالیاتی برای تولید کنندگان در این منطقه محروم و توسعه نیافته بسیار ارزشمند است.

نماینده مردم طرقبه و چناران اذعان کرد:‌ اکنون فرهنگی خوبی در ادارات و دستگاه‌های چناران در بخش صنعت، کشاورزی، تأمین اجتماعی شکل گرفته و حمایت از تولیدکننده را وظیفه خود می‌دانند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: هزار و 100 هکتار زمین در این شهرک صنعتی وجود دارد که هنوز بخشی مهمی از آن اگرچه واحدهای دارای پروانه هستند اما هنوز راه‌اندازی نشده و باید تسهیلاتی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع وثیقه برای دریافت وام از بانک‌ها هم یکی دیگر از دغدغه‌های تولید کنندگان کشورمان است، بیان کرد:‌ زمانی که یک کارخانه قرار است تازه احداث شود و با وجود مشخص بودن ارزش مقدار زمین، تجهیزات و ساختمان این کارخانه تنها برخی بانک‌ها مانند بانک کشاورزی زمین و خود کارخانه را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند و به نوعی برای تولیدکنندگان حرمت قائل می‌شوند.

دهقان تصریح کرد:‌ متأسفانه برخی بانک‌ها با بی‌توجهی به قانون، اصرار بر دریافت وثیقه حتی از یک شهر دیگر از سوی تولیدکنندگان و صنعتگرانی که در ابتدای کار خود هستند، دارند که این موضوع خلاف قانون و تحقیر تولیدکننده است.

نماینده مردم طرقبه و چناران افزود: اگر کارخانه‌ای که سرمایه‌گذار می‌خواهد آن را بسازد توجیه اقتصادی نداشت که اصلا برای دریافت وام معرفی نمی‌شد لذا این کارخانه با داشتن ارزش می‌تواند متناسب با آن تسهیلات دریافت کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تأکید کرد: متأسفانه برخی بانک‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل  می‌کنند اما باید بر اساس قانون رفع موانع تولید اصل طرح به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار بگیرد که امیدواریم این مشکلات حل شده تا تولید رونقی چند برابری پیدا کند.

وی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان درباره وجود مفاسدی در تعدادی از دستگاه‌های اداری استان هم معترض هستند، گفت:‌ اعلام کردند تا در فلان اداره سکه‌ای یا رشوه‌ای پرداخت نکنیم کارمان پیش نمی‌رود البته تا آنجایی که بنده نسبت به روسای ادارات شناخت دارم آن‌ها انسان‌های درستی هستند و اظهارات تولید کنندگان مربوط به برخی ادارات مشهد بود که قرار شد تا فرماندار این موارد را بررسی و در صورت صحت با آنها برخورد کند.

نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد: موضوع فساد اداری و رشوه خواری متأسفانه وجود دارد اما بخش اعظمی از کارکنان افراد سالمی هستند و افراد رشوه‌خوار به نوعی به تولید کشور آسیب زده و صنعتگران را نسبت به ادامه فعالیت دچار تردید و ناامیدی می‌کنند که قطعا باید با آنها برخورد شود حتی اگر تعداد انگشت‌شماری باشند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: تولیدکنندگان ما اکنون در حال مجاهدت هستند و نباید دولت یا برخی کارکنان با یک بار رفتار اداری صرف از تولید حمایت کنند، تولیدکنندگان و صنعتگران که شبانه روز در حال فعالیت هستند انتظار دارند دستگاه‌های اداری پا به پای آنها فعالیت کرده و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی کمک کنند.

وی بیان کرد: برای حمایت از جهادگران عرصه تولید باید یک روحیه جهادی داشت که امیدواریم موضوع تولید در کل کشور سامان یافته و هر روز شاهد بهبود آن باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار