عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

ورود به سازمان تجارت جهانی؛شاید زمانی دیگر

حریری گفت:اراده و رغبتی از سوی مسولین و فعالان اقتصادی برای حضور در سازمان تجارت جهانی دیده نمی‌شود.

 ورود به سازمان تجارت جهانی،شاید وقتی دیگرمجید حریری عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و معدن باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: سازمان تجارت جهانی به عنوان بزرگترین سازمان اقتصادی جهان، که ۱۶۴ عضو دارد و تنها اقتصاد قدرتمندی که پشت در این سازمان مانده است و به عضویت این سازمان درنیامده ایران است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عضویت در سازمان تجارت جهانی پروسه‌ای زمانبر است، افزود:نباید تصور کرد که پروسه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی با سرعت پیش خواهد رفت اگرچه میانگین زمان مذاکرات کشور‌های مختلف برای الحاق به سازمان جهانی تجارت حدود ۷ سال بوده است.

وی با اشاره به مخالفت‌های برخی از کشور‌ها برای ورود ایران به این سازمان ادامه داد:ساختار سازمان تجارت جهانی بدین گونه است که برای ورود عضو جدید، نیاز به اجماع در سازمان وجود دارد و مخالفت‌های پیدا و پنهان آمریکا باعث عدم عضویت ایران در این سازمان اقتصادی شده است.

این عضو اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه، اراده ای برای حضور در بازار جهانی در میان مسولین مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد:با توجه به وضعیت اقتصادی، هیچ آمادگی و رغبتی از سوی مسوولان و فعالان اقتصادی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل عدم حضور ایران در سازمان تجارت جهانی کالا‌های ایرانی برای صادرات با تعرفه‌های ۲۰ درصدی مواجه می‌شوند، این درحالی است که کشور‌های عضو این سازمان، بدون وضع این تعرفه‌ها، تجارت می‌کنند و کالای خود را با قیمت مناسب تری به بازار‌های جهانی ارائه می‌کنند.

حریری در پایان، با بیان اینکه نبود ایران در سازمان تجارت جهانی صادرات کالا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: صادرات نفت وپتروشیمی منبطق بر نرخ جهانی است و تعرفه‌ای به آن‌ها گذاشته نمی‌شود، اما برای صادرات کالای غیر نفتی، ظرف چند سال آینده با این روند، با مشکل روبه رو خواهیم شد.

 انتهای پیام/

 فضای اقتصادی کشور، رقابتی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
ورود به سازمان تجارت جهانی کمک بزرگی به ارتقای صادرات میکنه
آخرین اخبار