خواص بی نظیر شکلات تلخ که از آن‌ها بی خبر هستید

شکلات؛ این خوشمزه که از پیر تا جوان و کوچک تا بزرگ همه آن را دوست دارند فواید بسیاری دارد که از آنها بی خبر هستید.

تمام فواید شکلات تلخ که نمی دانستیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،شکلات؛ این خوشمزه که از پیر تا جوان و کوچک تا بزرگ همه آن را دوست دارند و در میان وعده های روزانه شان از آن استفاده می کنند. ولی آیا می دانستید که اگر این شکلات تلخ باشد، فواید بسیاری برای بدن دارد! در این مطلب با ما همراه باشید.

برترین خواص شکلات تلخ را در این مطلب برایتان آورده ایم:

1- تامین کننده ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن

شکلات سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی یا حتی ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه ب است. شکلات رژیم غذایی را متعادل می کند که البته باید آن را به خوبی انتخاب کرد. بنابراین شکلات تلخ را انتخاب کنید و از انتخاب بیسکویت های شکلاتی یا دسرهای شکلاتی شیرین که ارزش غذایی چندانی ندارند، اجتناب کنید.


بیشتر بخوانید:زمان خوردن شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن برای لاغری


2- بهترین ضد افسردگی طبیعی

شکلات برای تقویت روحیه بسیار عالی است. زیرا اولا دارای منیزیم است که این ماده معدنی به علت اثرات آرامش بخش و کمک به ارسال تکانه های عصبی از طریق مغز شناخته شده است ؛ از طرف دیگر سرشار از تئوبرومین، محرک شناخته شده و همچنین تیرامین و فنیل اتیل آمین، دو ماده مشابه آمفتامین است که با افزایش اثرات ناقل های عصبی در مغز عمل می کنند. شکلات یک ضد افسردگی طبیعی است که برخی اثرات آن حتی مشابه حشیش است.

3- پیشگیری از بیماری های قلبی

فلاونوئیدهای موجود در کاکائو و شکلات نقشی مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی ایفا می کنند. این آنتی اکسیدان ها در واقع میزان کلسترول بد (ال.دی.ال) را در خون کاهش می دهند و خاصیت کششی رگ های خونی را در بدن حفظ می کنند.

4- پیشگیری از فشار خون و دیابت نوع دو

شکلات ماده غذایی سالمی است که از فشار خون بالا جلوگیری می کند. به یمن فلاونوئید موجود در شکلات تلخ ، شکلات فشار خون را به طور قابل توجهی پایین می آورد و به حفظ آن در سطح ثابت کمک می کند. به علاوه شکلات تلخ از بروز دیابت نوع دو نیز جلوگیری می کند.

5- بهترین اکسیر جوانی

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

6- بسیار انرژی زا

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات ها است و به طور متوسط هر 100 گرم شکلات، 500 کالری انرژی دارد. با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ (حداقل 70 درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

7- باهوش شوید

یک مطالعه پنج ساله در دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می دهد که، شکلات باعث بهبود عملکرد شناختی مغز می شود. این مطالعه نشان می دهد، مصرف یک بار شکلات در هفته به افزایش حافظه و توانایی حل مساله کمک می کند.در ادامه این مطالعه آمده است، افرادی که در هفته حداقل یک بار شکلات مصرف می کنند، توانایی تفکر قوی تری دارند.

8- جلوگیری از چسبندگی پلاکت خون با شکلات

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان امریکا، با توجه به این که شکلات منبعی غنی از فلاوونوئیدها به شمار می رود، محققان بررسی هایی انجام داده اند تا ببینند آیا این مواد نقشی هم در پیشگیری از سرطان دارند یا نه. نتایج، به رغم محدود بودن شواهد در این زمینه، خواص محافظتی کاکائو را در پیشگیری از ابتلا به سرطان تایید کرده است.

9- مفید برای جلوگیری از سکته قلبی

تحقیقاتی در اروپا انجام شد و نشان داد خانم‌هایی که روزانه 45 گرم شکلات تلخ مصرف می‌کردند 20 درصد کمتر از سایر خانم‌ها در معرض سکته‌های قلبی قرار گرفته‌اند.

شکلات تلخ شادی و نشاط بخش است و عامل کاهش استرس. کاکائو خاصیت رقیق‌سازی خون را دارد و مانند آسپرین عمل کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. تحقیقات مختلف نشان داده که بهبود یافتن جریان خون در دید چشم نیز تاثیرگذار است.

10- مقدار مناسبی از شکلات تلخ به سلامت دندان کمک میکند

شکلات حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف است که تأثیرات مختلفی بر روی سلامت دندان دارند. مسئول تشکیل پلاک دندان در واقع یک باکتری است که ساکارز را به اسیدهایی تبدیل می کند که مینای دندان را از بین می برند. دانه های کاکائو دارای یک عامل ضدباکتری هستند که جلوی این فرآیند را گرفته و از مینای دندان محافظت می کند. همچنین برخی متخصصان ادعا می کنند شکلات تلخ دندان را سفید می کند و میکروب هایی که بوی دهان را بد می کنند را از بین می برد. لطفا به بهانه سفیدی دندان در مصرف شکلات زیاده روی نکنید!

این افراد در مصرف شکلات تلخ احتیاط کنند

در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.

همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.

با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به این‌که درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌ دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

کافئین اسید معده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.

افرادی‌ که کلیهٔ سنگ‌ساز دارند و همچنین افراد مبتلا به سیروز کبدی مصرف این نوع شکلات‌ها به ترتیب به‌دلیل داشتن اگزالات و مس زیاد توصیه نمی‌شود.

مصرف این ماده غذایی برای افراد بیش‌فعال ممنوع است.

مصرف این ماده غذایی برای کهنسالان مانعی ندارد.

منبع:الو دکتر

انتهای پیام/

تمام فواید شکلات تلخ که نمی دانستید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۱:۲۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
استفاده بردم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۱۳:۴۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
عالی من خیلی دوس دارم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۵۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اگه در هفته یک یا دو بار شکلات تلخ نخورم دیوونه می شم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
اره من همیشه شکلات تلخ می خورم
Iran (Islamic Republic of)
Mahya
۰۲:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
چقدر مفیده واسه بدن! عالی
Iran (Islamic Republic of)
Kurd boy
۱۶:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ولی خیلی گرونه هفته پیش من نیم کیلو 100 درصد خریدم 80تومن
Iran (Islamic Republic of)
غریب
۱۰:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
حسین علی بندانی
۱۱:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
خوب وفایده داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
برای افرادی که فاویسم دارند مشکلی نداره به خصوص کودک
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۲:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
اینی ک شما میگید کاکائوعه شکلات ب اونی میگن ک کاکائو رو با کره شکر و مواد دیگه تو بسته بندی میپیچن مثه تافی کره ای ک تو مغازه ها میبینیم...
آخرین اخبار