لیزردرمانی چیست؟

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریک با طول موج مشخص ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع‌کننده یا فعال کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد.

لیزردرمانی جیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نور لیزر درمانی انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است که بصورت فوتون وارد بدن می شود، دسته فوتون های نور در یک راستا و کنار هم باقی می مانند و همانند نور یک لامپ معمولی ازهم پراکنده نمی شوند . تحقیقات اخیر نشان داده است وقتی بافت های بدن در مقابل تابش نور لیزر پرتوان قرار می گیرند تولید آنزیم معمولی سیتوکروم سی اکسید از (cytocrome c oxidase) افزایش می یابد . این آنزیم مسئول تولید ATP در بدن است . مولکول ATP انرژی شیمیایی در دسترس و مورد نیاز سلول های بدن است . بنابراین با افزایش ظرفیت تولید ATP و افزایش ذخایر ATP در سلول انرژی سلول برای انجام فعالیت هایش افزایش پیدا می کند .

اثرات لیزر:


اثر ضد التهاب: نور لیزر باعث تاخیر خون شاهرگی شده و همچنین دستگاه لنف را تحریک به فعالیت بیشتر می کند (مایعات مناطق متورم را خالی می کند). بنابراین باعث اِدِم و در نتیجه درد کم تر می شود.
ضد درد (اثر مسکن). اثر لیزر درمانی دیسک کمر بر روی سلول های عصبی جلوی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کم تر می کند. همچنین مکانیزم تسکین درد طبیعی بدن را تحریک کرده که عبارت است از ترشح مقادیر زیاد اندورفین و انکفالین از مغز و غدد فوق کلیه.


تسریع فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی. لیزر تراپی پر توان با نفوذ عمیق در بافت، باعث سرعت بخشیدن به تولید مثل و رشد سلولی می شود. هنگامی که سلول های تاندون ها، استخوان ها، رباط ها و ماهیچه ها در معرض اشعه ی لیزر قرار بگیرند، تولید مثل و ترمیم آن ها سریع تر خواهد شد.


بهبودی عملکرد اعصاب: بهبودی کند عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده، می تواند باعث بی حسی یا اختلال در عملکرد اندام های مختلف شود.با تقبل هزینه لیزر دیسک کمر ، لیزر به فرایند وصل شدن دوباره ی اعصاب شتاب داده و و دامنه ی پتانسیل عمل را به جهت بهینه سازی فعالیت عضلات، افزایش می دهد.


بهبود فعالیت های عروقی: لیزر درمانی پر توان باعث ایجاد مویرگ های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم ها را زود تر می بندد و بافت اسکار را کاهش می دهد.
کاهش تشکیل بافت فیبروز. لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می دهد.


ترمیم سریع تر زخم ها: لیزر درمانی پر توان تولید فیبروبلاست (واحد های سازنده ی کلاژن که در ترمیم زخم مورد نیازند) را تحریک می کند.


بیماری هایی که لیزر پرتوان در درمان آن ها می تواند موثر باشد:
آرتریت ، خارپاشنه ، التهاب فاشایی کف پا ، آرنج تنیس بازان ، آرنج گلف بازان ، پارگی تاندون های روتاتور کاف ، التهاب غلاف سینوویوم ، تاندون های اکستانسوری دست ، اختلالات TMJ( مفصل فکی - گیجگاهی )، فتق یا پارگی دیسک کمر ، تاندونیت ها ، شکستگی ، سائیدگی کشکک ، سندرم تونل کارپ (CTS) پارگی رباط ، سیاتیک ، دردگردن ، کمر درد ، دردپشت ، پیچ خوردگی کپسول مفصلی ، التهاب عصب ، آسیب عصب ، ترمیم پس از جراحی.


درمان بیماری فیبرومیالژی با لیزر:
بهبودی قابل توجهی در بیماران فیبرومیالژی درمان شده با لیزر دیده می شود.فیبرومیالژی بیماری مزمنی است که علائمی مانند این موارد را دارد:
درد منتشر تعداد زیادی از عضلات،
درد رباطها وتاندونها(رباط ها نوارهایی محکم در بین مفاصل واستخوانها هستند . تاندون ها نوارهای محکمی است که عضله را به استخوان وصل میکند)
همچنین خستگی مزمن
و وجود نقاط حساس در بدن.
درد ناشی از بیماری فیبرومیالژی باعث محدودیت فعالیت فرد شده وکیفیت زندگی وی را تحت تاثیر قرارمی دهد.
برای درمان فیبرومیالژی با لیزر ابتدا پزشک طب فیزیکی یا دستیار او نقاط حساس (نقاط ماشه ای)راپیدا کرده وپس از استفاده از لیزر در هر نقطه حساس ،ماساژدرمانی انجام می شود. درمان بیماری فیبرومیالژِی با لیزر طولانی است وگسترده ترین پروتکل درمانی با لیزر برای ان انجام می شود.باید توجه داشت که درمان لیزر زمانی کامل می شود که تمامی نقاط حساس با لیزر وماساژدرمان شده باشند.


درمان درد نوروپاتی دیابتی با لیزر
بیماران دیابتی(مرض قند)که دچار دردهای عصبی ناشی از نوروپاتی محیطی دیابتی یا سایر نوروپاتی ها هستند ممکن است با بسیاری داروها درمان شده ونتیجه ای نگرفته باشند.


بیشتر بیماران مراجعه کننده به کلینیک لیزر طب فیزیکی ،درمانهای داروئی نوروپاتی را بی اثر می دانند.درمان نوروپاتی با لیزر باعث بهبودی بیمار می شود.لیزر باعث بازگشت حس،کاهش درد،وبهبود گردش خون اندام ها همراه با التیام زخم می گردد. یک دوره درمانی متمرکز با لیزر در 8 جلسه،ظرف مدت دوهفته باعث بهبودی قابل توجه در بیشتر بیماران می شود.
باید توجه داشت که درمان درد سایر نوروپاتی ها با لیزر نتایج متفاوتی دارد و حدود 50 درصد بیماران احساس بهبودی می کنند.


خطرات و احتیاطات لیزرتراپی پرتوان :
لیزرتراپی پرتوان در مواردی مثل بارداری خانم ها ، وجود تومور و یا افرادی که داروهای حساس کننده پوست به نور استفاده می کنند ، توصیه نمی شود . در حین لیزرتراپی پرتوان از هیچ پماد و لوسیونی به عنوان ماده واسط نباید استفاده شود انجام لیزرتراپی پرتوان نیاز به عینک محافظ برای چشم دارد چون سلول های چشم فوق العاده به نور حساس هستند .

منبع خبر: الودکتر

انتهای پیام/

با عملکرد لیزر آشنا شوید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.