تعیین ۵۳ روستای هدف گردشگری در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی ۵۳ روستای هدف گردشگر تعیین شده است که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برخی منابع و سرمایه‌گذارها را به آن محل‌ها هدایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تقی کرمی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی گفت:در سال‌جاری با جهت گیری انتخابی سعی داشتیم حداقل دهیارها را تشویق کنیم تا در روستاها کاشانه مسافر احداث کنند که نمونه بارز آن روستای «اشتبین» است که با تزریق ۱۸۰ میلیون تومان کاشانه مسافر احداث شد.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و البته برخی تغییرات آب و هوایی محدودیت‌هایی ایجاد کرده و جهاد کشاورزی نیز واقف بر این چالش‌ها هستند که در این راستا باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تلاش کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۳ درصد اشتغال استان آذربایجان‌شرقی در حوزه کشاورزی است، گفت: این رقم بسیار بالایی است زیرا در دنیای توسعه یافته معمولاً بخش عمده اشتغال در حوزه خدمات است و هرقدر در حوزه کشاورزی حجم اشتغال کاهش یابد و به آن میزان تبدیل به دانش‌بنیان شود و شیوه‌های سنتی حذف شود و به شیوه‌های مدرن گرایش یابد، به نفع کشاورزی خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: به جای اینکه زمین‌های اراضی وسیع زیرکشت برده شود، باید زمین‌های کوچک را به زیرکشت ببریم و به‌تبع آن درآمد بیشتر حاصل شود، در این صورت قطعاً می‌توان به اهداف خود رسید.

وی ابراز کرد: فشار اشتغال باعث شده تا سیاست‌گذاران به سمتی هدایت شوند که در آن حوزه اشتغال بیشتری وجود داشته باشد، از این رو باید توجه کرد که حوزه کشاورزی یکی از بخش‌های پراشتغال کشور است و هنوز به مرحله مدرنیزاسیون نرفته است.

کرمی با تاکید به اینکه طبق ضعف قانونی هنوز قانون‌گذار نتوانسته که به تجمیع اراضی بپردازد،گفت: در یک مزرعه کوچک چهار نوع محصول کاشت می‌شود که آفت هر کدام شامل یکدیگر می‌شود و در نهایت محصول باکیفیتی عرضه نمی‌شود و باعث مشکلات معیشتی برای کشاورزان شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم قطعاً بخش کشاورزی می‌تواند اشتغال‌زا و پرجذبه باشد که مصداق آن کارآفرینی در جلفاست که با بیشترین سود توانسته صادرات نیز داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: گلخانه زیر ۴ هزار متر مربع توجیهی ندارد ولی در بخش کاکتوس افرادی داریم که در مساحت ۱۰۰ مترمربع توانسته‌اند به سودهای زیادی برسند و این نشان از جذابیت موجود در این بخش‌هاست.

وی با تاکید به اینکه کشاورزی یکی از ارکان اشتغال بوده و بخش عمده حوزه فعالیت مردم استان آذربایجان‌شرقی است،گفت: در کل دنیا روند مهاجرت یک پدیده‌ای است که مردم به بخش‌هایی هدایت می‌شوند که در آنجا درآمد وجود دارد، از این رو مهاجرت معکوس انکارپذیر است.

کرمی متذکر شد:دولت مشوق‌های لازم را در قوانین در نظر گرفته و مطرح کرده است که هر کسی در مناطق محروم‌نشین سرمایه‌گذاری کند که نرخ بانکی ۱۸ درصدی دارد، دولت تا هفت درصد یارانه را تقبل خواهد کرد و این چراغ راه برای مردم است که در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر قانون حمایت از اشتغال و توسعه پایداری مناطق روستایی زیر ۱۰ هزار نفر بیان کرد: در هیچ جایی وام ۶ درصدی وجود ندارد که این وام انحصاراً شامل مناطق روستایی است که از این طریق می‌توان برخی جاذبه‌هایی برای مهاجرت معکوس خلق کرد و از این رو هرجایی که فرصت اشتغال وجود داشته باشد، میل به سکونت نیز افزایش خواهد یافت.

الگوبرداری از عسلویه در راستای ایجاد شرایط مساعد اشتغال

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بدترین محل از نظر زیست در ایران عسلویه است ولی از خود استان آذربایجان‌شرقی برای تامین اشتغال به آن منطقه می‌روند که این یک مهاجرت است، پس اگر بتوانیم بستر مساعد برای اشتغال روستایی فراهم کنیم می‌توان روند معکوس مهاجرت از روستا به کلان‌شهرها را تغییر داد و بالعکس شد.

وی با تاکید به اینکه یکی از ظرفیت‌های استان آذربایجان‌شرقی در حوزه گردشگری روستاهاست،گفت: برای نمونه روستای کندوان در کل جهان بی‌نظیر است و از جمله روستاهای دیگری داریم که به نوبه خود در سطح دنیا و کشور نمونه هستند.

کرمی مطرح کرد:در استان آذربایجان‌شرقی ۵۳ روستای هدف گردشگر تعیین شده است که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برخی منابع و سرمایه‌گذارها را به آن محل‌ها هدایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در سال‌جاری با جهت‌گیری انتخابی سعی داشتیم حداقل دهیارها را تشویق کنیم تا در روستاها کاشانه مسافر احداث کنند که نمونه بارز آن روستای «اشتبین» است که با تزریق ۱۸۰ میلیون تومان کاشانه مسافر احداث شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی به وجود ظرفیت‌های زیاد جذب گردشگر در استان اشاره کرد و افزود: بخشی از وضعیت نامطلوب بهداشتی به خود شهروند برمی‌گردد زیرا وقتی یک فرد به راحتی می‌تواند زباله را در خیابان رها کند، پس مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و ایجاد زحمت برای پاکبانان حاصل خواهد شد.

تقویمی شدن جشنواره های روستایی

وی با بیان اینکه از یازدهم دی ماه وارد رویداد تبریز ۲۰۱۸ خواهیم شد،گفت: از تمام فرمانداران خواسته‌ایم تا یکسری جشنواره‌های روستایی را روی تقویم بیاورند.

کرمی ادامه داد: ما جشنواره انگور، عسل، فطیر، سماق، کباب، زعفران و سیب را داریم ولی به علت اینکه تقویمی نیستند،گردشگران نیز از زمان و وجود چنین جشنواره‌هایی بی‌خبر هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری ۱۵۶ جشنواره و نمایشگاه در استان برگزار شده است که فقط تعداد کمی از آنها تبلیغ شده بود،افزود: در جشنواره کباب بناب ۴۰ درصد بازدیدکنندگان غیربومی بوده و از استان‌های دیگر بودند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر بوده و می‌تواند اشتغال پایدار در مناطق روستایی را ایجاد کند و فشار را از حوزه کشاورزی بردارد زیرا صنعت گردشگری در دنیا جزو سه صنعت برتر اشتغال‌زاست.

وی ابراز کرد: هر فردی که بخواهد کمپ گردشگری ایجاد کند، نباید با قانون منع کاربری با او برخورد سختی داشت زیرا زمینی که شاید برای ۱۰ نفر اشتغال داشته باشد، می‌تواند در حوزه گردشگری با حفظ منابع طبیعی برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کند.

کرمی با تاکید به اینکه حوزه گردشگری صادرات نامریی دارد، ادامه داد: اگر میوه‌ای را صادر کنیم، می‌خواهیم در قبال آن ارز وارد کشور کنیم در حالیکه با جذب گردشگر بدون فروش هیچ محصولی خود ارز وارد کشور می‌شود.

منبع :خبرگزاری فارس

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.