صالحی گفت: ملاک وحدت حوزه و دانشگاه در تعامل، گفتگو و هم اندیشی طلبه و اساتید حوزه و دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست.

نگاه هم‌افزایی و تولید علم به وحدت حوزه دانشگاه داشته باشیمبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم پاسداشت مقام استاد شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح، و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه روز دوشنبه 27 آذر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌صادق مفتح فرزند شهید مفتح، مجید معارف رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی،‌ محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، عبدالله سقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد‌صادق مفتح در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت مستمر در فلسفه است؛ امام خمینی(ره) با نامگذاری این روز خواسته‌اند هر ساله به مسئولان تذکر داده شود تا از نخبگان علمی غفلت نکنند و این دو مرکز برتر (وحدت حوزه و دانشگاه) با همکاری دیگر تئوری ها را تدوین کنند. مثلا در زمان حال مشخص شود که که 3 الگو از اسلام در حال تعریف است.الگوی اسلام سکولار که توسط ترکیه ترویج می‌شود، اگوی اسلام خشن که پرچم‌دار آن داعش است و الگوی اسلام عقل محور و همه جانبه که توسط جمهوری اسلامی ایران عرضه می‌شود.

 وی ادامه داد: به یقین تدوین زوایای مختلف این بحث که بزرگترین مصداق آن وحدت حوزه و دانشگاه است، ضرورت دارد و باید توسط این 2 مرجع تدوین شود تا آن را به دنیا عرضه کنیم؛ دنیا تشنه این مفاهیم است.

در ادامه این مراسم، مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه الهیات و معارف اسلامی 27 آذر را به عنوان وحدت حوزه و دانشگاه و پاسداشت مقام شهید مفتح گرامی می‌دارد. شهید آیت‌الله مفتح به حق نماد وحدت و حوزه و دانشگاه بود؛ به عنوان روحانی عالی‌قدر مدارج علمی را در حوزه علمیه به پایان رساند و در دانشگاه تهران مدرک دکترای خود را گرفت و با اشاره و ارشاد استاد شهید مطهری مسئولیت ریاست دانشگاه الهیات را قبول کرد.

 وی ادامه داد: آیت‌الله مفتح در یکی از حساس ترین ایام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز کشور به ثبات نرسیده بود، ریاست دانشگاه را قبول کرد و این ایثار و از خود گذشتگی شهید مفتح را نشان می دهد. دانشکده الهیات اولین نسل دانشجویان پس از انقلاب را با دقت و وسواس گزینش می کرد و دانشجویان با استعداد‌های برتر انتخاب می‌ شدند. بعضی از دانشجویان اکنون در کسوت اساتید در جمع حضور دارند.

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: امروز گرامیداشت خاصی از 2 نماد حوزه و دانشگاه که متعلق به دانشگاه الهیات و معارف اسلامی بودند را برگزار می‌کنیم. مسئله وحدت حوزه و دانشگاه پروژه‌ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. شاید آغازین روزهای نهضت بزرگ اسلامی بعد از درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی بود. امام خمینی در این زمینه سخنانی داشتند که کانون مرکزی این سخنان بحث همگرایی حوره و روحانیت و هشدار نسبت به واگرایی‌ها بود. مسئله وحدت و حوزه دانشگاه اگرچه  ابهام و ایهام داشت، اما مراد یکسان سازی نیست.  جامعه‌ ایرانی در چهارگاه تاریخی، سیاسی، جغرافیای قرار داشت و دارد که در معرض واگرایی‌های متعدد است. شعار و آرمان امام خمینی(ره)‌ در بحث وحدت حوزه و دانشگاه و چه در بحث شیعه و سنی و وحدت‌های دیگر اجتماعی، پرهیز از واگرایی‌ها و دعوت به هم‌افزایی و همگرایی درونی بود.

 وی ادامه داد: در جامعه ایرانی با وجود تکثرهای درونی  و مخاطرات بیرونی، اگر فضا برای واگرایی‌ها بیشتر فراهم شود، مسیر وحدت و آئین و دیانت جامعه که مرهون 1000 سال تلاش همه است در معرض خطر قرار می‌گیرد. لذا بحث وحدت حوزه و دانشگاه در چهارچوب مفهوم بزرگتری از نگاه امام قرار داشت. اگر جامعه ایرانی می‌خواهد مستقل و در حال توسعه باشد و در مقابل استکبار و قدرت‌های مهاجم ایستادگی کند، باید جامعه‌ای متحد داشته باشد و متحد بماند و این جامعه متحد به خصوص در بخش نخبگان آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: در نهاد‌های اصلی 2 نهاد حوزه و دانشگاه، 2 نهاد نخبه ساز و نخبه‌گرا، 2 نهاد مولد دانش، 2 نهاد مدیریت‌ساز هستند؛ برای اینکه این دو بتوانند جامعه ایرانی را متحد کنند، در ابتدا باید خودشان اتحاد درونی داشته باشند. با این نوع نگاه پروژه‌های وحدت دانشگاه و حوزه صرفا را نباید پروژه حاشیه انقلاب اسلامی تلقی کرد، بلکه یک پروژه در متن انقلاب اسلامی است. مراد یکسان سازی نیست،‌ مراد همگرایی و هم‌افزایی است.

 صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص مسیر همگرایی و هم‌افزایی اظهار داشت: امروز که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم باید بررسی کنیم که در مسیر همگرایی و هم‌افزایی یعنی وحدت حوزه و دانشگاه،‌ چگونه پیش رفته‌ایم. باید نگاهی به گذشته داشته باشیم، ارزیابی و نقادی کنیم تا چراغی برای آینده باشیم. باید در این ارزیابی نگاه منصفانه و نه جانب‌دارانه داشته باشیم. در این نگاه عواقب تاریخی این مسیر را نادیده نگیریم. پدیده‌ها در موقعیت خود باید تفسیر شوند، نه در موقعیت فراتاریخی.

 وی افزود: ما اتفاقات را در بستر تاریخی آن می‌بینیم و نباید نگاه خود را با تفسیر و ارزیابی از آن بستر تاریخی منفصل نکنیم؛ وگرنه ممکن است داوری‌ها با واقعیت تطابق نداشته باشند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بازنگری پروژه وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نکته اول در بازخوانی پروژه وحدت و دانشگاه بحث تجربه در حکومت‌داری است. دو نهاد حوزه و دانشگاه با پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی پیدا کرده‌اند که در کنار هم قرار بگیرند و این فرصت در شورای انقلاب شروع شد. تجربه مجلس قانون اساسی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پروژه تاثیرگذار بود؛ اما بالاخره یک اتفاقی در این چهار دهه افتاده و یک تجربه مشترک رخ داده تا ما بتوانیک شاهد همگرایی این 2 نهاد علمی باشیم.

 وی ادامه داد: در این تجربه‌های مشترک، نکته‌های قابل توجهی وجود دارد. این تجربه مشترک هیچ وقت در فضای کار پژوهش علمی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. اینکه چگونه این تجربه‌ها ارتقا پیدا کنند و  آسیب‌ها کاهش بیابند.امروز با توجه به ساختار آفرینی دانش سازی و به دنبال آن توفیقات و کمبودهایی که در دانشگاه و حوزه با آن رو به رو هستیم، باید تعامل و گفت و گوها را فراتر و فراگیرتر از این دو نهاد بنگریم، نه اینکه عملکردها به صورت برشی و خرده گفتمانی باشند.

صالحی تصریح کرد: تعامل این دو نهاد باید بر اساس منطق گفت و گو و نه قدرت باشد؛ منطق گفت و گو به طور یقین بر پایه گفتن و شنیدن شکل گرفته و به این طریق باید از منطق قدرت فاصله گرفت. هم دانشگاه و هم حوزه باید از منطق قدرت به سمت منطق گفت و گو حرکت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که از وحدت دو نهاد مهم و اثرگذار حوزه و دانشگاه صبحت می کنیم، ملاک ما ارتباط 10 استاد دانشگاه با 10 طلبه و استاد حوزه علمیه و یا تعامل 100 دانشجو با 100 طلبه حوزه نیست؛ بلکه ملاک وحدت به معنای واقعی در حوزه دانشگاه تعامل، گفت و گو، هم اندیشی، همگرایی و انسجام میان میلیون ها طلبه و استاد حوزه و دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه هاست. پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید براساس نگاه به منافع، وحدت و انسجام ملی نگریست.

صالحی تاکید کرد: امروز در منطقه پر خطر جهانی پر آشوب قرار گرفته ایم که در درون گرفتار گسست ها و آسیب های اجتماعی است و در بیرون نیز خطرات و مشکلات خودش را دارد از همین رو پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید فراتر از منافع جناحی و حزبی دید و تنها با وحدت یک پارچگی و اتحاد به افق های دور و آبادانی میهن اسلامی فکر کرد.

در پایان این مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران و مجید معارف رییس دانشكده الهیات دانشگاه تهران از كتابخانه بازسازی شده شهید مفتح رونمایی شد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار